• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4916 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ ارديبهشت

خبر جهان

اروپا: تعويق انتخابات فلسطين عميقا نااميد‌كننده است
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با ابراز تاسف از به‌تعويق افتادن انتخابات فلسطين گفت: بدون هيچ‌گونه تاخيري بايد تاريخ جديدي براي انتخابات تعيين شود. «جوزپ بورل»، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز جمعه به تعويق انتخابات فلسطين واكنش نشان داد. بورل با صدور بيانيه‌اي گفت: «تصميم به تعويق انداختن انتخابات از پيش برنامه‌ريزي‌ شده فلسطين كه شامل انتخابات پارلماني در تاريخ ۲۲ مه نيز مي‌شود، بسيار نااميد‌كننده است.» به نوشته وبگاه سرويس خارجي اتحاديه اروپا، او در اين باره تصريح كرد: «اتحاديه اروپا به‌ صورت دايم حمايت خود از انتخابات معتبر، فراگير و شفاف براي تمام فلسطيني‌ها را اعلام كرده است.» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ادامه داد: «ما باور داريم كه نهادهاي دموكراتيك فلسطيني قدرتمند، فراگير، مسوول و فعال بر پايه احترام به مُر قانون و حقوق بشر، براي مردم فلسطين و مشروعيت دموكراتيك و نهايتا راهكار دو دولتي حياتي است.» بورل در اين بيانيه تصريح كرد: «ما تمام بازيگران فلسطيني را قويا تشويق مي‌كنيم تا تلاش‌ها براي برقراري گفت‌وگوهاي سازنده بين گروه‌ها طي ماه‌هاي اخير را از سر بگيرند. بدون فوت وقت بايد تاريخ جديدي براي انتخابات تعيين شود.» او خطاب به اسراييل نيز گفت: «ما بار ديگر بر درخواست خود از اسراييل براي تسهيل برگزاري چنين انتخاباتي در تمام سرزمين فلسطين از جمله قدس شرقي تاكيد مي‌كنيم.» انتخابات پارلماني فلسطين قرار بود پس از ۱۵ سال وقفه، در تاريخ بيست‌ودوم مه ۲۰۲۱ (يكم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات رياستي در تاريخ سي‌ويكم جولاي (۹ مرداد ۱۴۰۰) و همچنين انتخابات شوراي ملي در روز ۳۱ آگوست (۹ شهريور) در فلسطين برگزار شود. رييس تشكيلات خودگردان، بامداد جمعه، به‌طور رسمي به تعويق افتادن انتخابات فلسطين را اعلام كرد و گفت كه برگزاري انتخابات منوط به امكان مشاركت قدس اشغالي در اين انتخابات است. پيش از اين، رييس ستاد وزارت خارجه اسراييل در ديدار با ۱۳ سفير اروپايي با ادعاي اينكه تمايلي به دخالت يا ممانعت در انتخابات فلسطين ندارند، مدعي شده بود عباس به دليل نگراني از پيروزي حماس، در پي تعويق انتخابات است.


روسيه «شبكه ناوالني» را به ليست گروه‌هاي افراط‌گرا اضافه كرد

سازمان نظارت بر فعاليت‌هاي مالي روسيه اعلام كرد كه شبكه الكسي ناوالني را به ليست گروه‌هاي افراطي در اين كشور اضافه كرده است. روز دوشنبه گذشته دادستان‌هاي روسيه فعاليت شبكه ناوالني كه به بهانه مبارزه با فساد در اين كشور شكل گرفته است، متوقف كرده و از دستگاه قضايي اين كشور خواسته بودند كه اين گروه را در كنار گروه‌هاي تروريستي مثل القاعده و داعش در ليست گروه‌هاي افراط‌گرا قرار دهند. ناوالني كه در پرونده‌اي موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعليقي مواجه بوده به علت از دست دادن حضور در چندين جلسه بازپرسي در ليست افراد تحت تعقيب قرار گرفت و از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دليل نقض مكرر مقررات مشروط در ليست افراد تحت تعقيب پليس فدرال روسيه قرار داشت. الكسي ناوالني، روز ۱۷ ژانويه هنگام بازگشت از آلمان به روسيه بازداشت شد. او پس از مسموميت با گاز اعصاب نوويچوك، به مدت ۵ ماه براي درمان در آلمان حضور داشت. كشورهاي غربي روسيه را به استفاده از گاز شيميايي عليه ناوالني متهم كرد، ادعايي كه از سوي روسيه قويا رد شده است. او پيش‌تر به تحمل سه سال و نيم حبس محكوم شده بود و با توجه به گذراندن بخشي از آن در حبس خانگي، دو سال و هشت ماه ديگر را بايد در حبس به سر ببرد.


تفتيش خانه و دفتر كار جولياني توسط ماموران «اف‌بي‌آي»

ماموران فدرال امريكا با حكم وزارت دادگستري، منزل و دفتر كار «رودي جولياني» وكيل پيشين «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور سابق امريكا را مورد تفتيش قرار دادند. به نوشته روزنامه «نيويورك تايمز»، به نظر مي‌رسد كه اين تحقيقات درباره لابي‌گري او با مقامات اوكرايني در طول دوره رياست‌جمهوري ترامپ است. اين روزنامه به نقل از افراد مطلع نوشت: به نظر مي‌رسد تمركز تحقيقات عليه جولياني، بر نقش او در اخراج «ماري يووانويچ» سفير پيشين امريكا باشد. ترامپ ۲۰ مه ‌۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ ارديبهشت‌ماه ۹۸) يووانويچ را از سمتش بركنار كرد. ابتدا گمان مي‌رفت علت اخراج يووانويچ اين باشد كه منصوب دولت قبلي امريكا بوده و از دموكرات‌ها حمايت مي‌كرده است. با اين حال دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان امريكا در جلسات استيضاح اول ترامپ با عنوان «اوكراين گيت» اين فرض را مطرح كردند كه كاخ سفيد با بركناري ماري يووانويچ قصد داشته تا امكان اعمال فشار بر دولت اوكراين را براي تحقيق در مورد جو بايدن فراهم كند. به گفته سه عضو تيم تحقيق مجلس نمايندگان امريكا در موضوع رسوايي اوكراين‌گيت، ۱۰ جولاي ۲۰۱۹ (۱۹ تير ماه) بين «جان بولتون» مشاور امنيت ملي وقت كاخ سفيد و «گوردون ساندلند» نماينده امريكا در اتحاديه اروپا بر سر همكاري ساندلند با جولياني براي اعمال فشار بر دولت اوكراين جهت تحقيق كردن عليه دموكرات‌ها مشاجره لفظي شديدي در گرفته است. «ويليام تيلور» سفير وقت امريكا در اوكراين كه براي شهادت دادن عليه ترامپ در مجلس نمايندگان امريكا حاضر شده بود، اظهار داشت: ساندلند به او گفته بود كه ترامپ اعطاي بسته كمك‌هاي نظامي به اوكراين را به اعلان علني تحقيقات از جو بايدن و پسرش مرتبط كرده است. روابط جولياني با اوكرايني‌ها زماني برجسته‌تر شد كه دو تاجر به نام‌هاي «لو پارناس» و «ايگور فرومن» ارتباط او با دادستان‌هاي اوكرايني را تسهيل كردند تا بتواند درباره «هانتر بايدن»، پسر جو بايدن مداركي را دريافت كند. اين دو تاجر، متقابلا به ‌دنبال اين امتياز بودند كه تحت نام جولياني كسب‌وكار خود را گسترش دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون