• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4916 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ ارديبهشت

نابغه اسپانيايي بار ديگر فينال را تجربه مي‌كند؟

گوارديولا در يك قدمي قله

مرضيه حسين‌خاني

 

از سال 2011 كه پپ گوارديولا با هدايت بارسلونا در فينال چمپيونزليگ توانست منچستريونايتد را 3 بر يك شكست دهد و قهرمان شود اين مربي ديگر رنگ فينال اين رقابت‌ها را نديده است. نابغه اسپانيايي با همه تبحرش در مربيگري و با همه خريدهاي ريز و درشتي كه ابتدا در بايرن مونيخ و سپس در منچسترسيتي انجام داد، نتوانست خودش را دوباره به فينال ليگ قهرمانان برساند. او با بايرن تا مرحله نيمه نهايي بالا رفت و با منچسترسيتي تا سال گذشته تنها به يك چهارم نهايي رسيد.  اينكه گوارديولا فقط با بارسا قهرماني سي ال را به دست آورده، تبديل به پاشنه آشيل او هنگام مقايسه‌اش‌ با ديگر مربيان بزرگ فوتبال اروپا شده است. آنچلوتي كه با ميلان و رئال قهرمان چمپيونزليگ شده يا مورينيو كه پورتو و اينتر را فاتح مهم‌ترين تورنمنت فوتبالي دنيا كرده در اين زمينه از مرد اسپانيايي جلو هستند. هر چند گوارديولا آن قدر افتخارات دارد و آن قدر مرد تاثيرگذاري بوده كه با همين رزومه فعلي نيز از نظر برخي‌ها بهترين مربي تاريخ فوتبال جهان به حساب مي‌آيد اما خودش هم خوب مي‌داند براي رسيدن به قله بايد يك قهرماني ليگ قهرمانان آن هم با تيمي بدون حضور مسي، ژاوي و اينيستا دست پيدا كند. گوارديولا حالا در آستانه رسيدن به اين عنوان است.
چهارشنبه ‌شب منچسترسيتي در ديدار رفت مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان در زمين پاري سن ژرمن به ميدان رفت. در اين بازي پاريسي‌ها خيلي زود به گل رسيدند و نيمه را با همان يك گل برتري به اتمام رساندند. در نيمه دوم اما پپ ثابت كرد از چه هوش بالايي برخوردار است و چقدر از ساير مربيان جلوتر. تيم او كه بدون مهاجم هدف راهي ميدان شده بود در نيمه دوم جوري ستاره‌هاي حريف را زمين‌گير كرد كه نه امباپه و نه نيمار حتي يك شوت در چارچوب نداشتند. با درخشش كوين ديبروينه كه گل اول را زد و كاملا خط مياني حريف را تحت تاثير خودش قرار داد همچنين اشتباهات ناواس و خط دفاعي حريف، سيتيزن‌ها دو بر يك در زمين حريف به پيروزي دست پيدا كردند. 
پپ و شاگردانش حالا در آستانه رسيدن به فينال ليگ قهرمانان هستند. آنها حتي با باخت يك بر صفر در زمين خودي هم جواز حضور در دور بعد را به دست مي‌آورند. فعلا و با نتايج دور رفت مرحله نيمه نهايي و نمايش هر 4 تيم حاضر در اين مرحله از نظر بسياري از كارشناسان منچسترسيتي شانس نخست كسب عنوان قهرماني به حساب مي‌آيد. البته نبايد فراموش كرد كه گوارديولا در سال‌هاي قبل كم در اين موقعيت قرار نگرفته بود. او با بارسلونا در سال 2012 تا نيمه نهايي رسيد و در حالي كه همه تصور مي‌كردند به راحتي از سد چلسي با سرمربي موقتش دي‌متئو عبور خواهد كرد، بازنده شد و كنار رفت. او با بايرن هم دو بار به نيمه نهايي رسيد و هر دو بار مقابل تيم‌هاي شهر مادريد شكست خورد. او با منچسترسيتي هم در سال 2019 نزديك بود به جمع 4 تيم برسد و به ماجراجويي‌اش ادامه دهد كه اسير تاتنهام شد. تاتنهامي كه سرمربي آن زمانش يعني پوچتينو حالا هدايت پاري سن ژرمن را برعهده دارد.  حال بايد ديد اين ‌بار گوارديولا از فرصتي كه نصيبش شده چطور استفاده مي‌كند. مي‌توان گفت هم خود پپ و هم بازيكنان تيمش حالا به بلوغي رسيده‌اند كه مي‌توانند شخصيت موفق‌شان را در بالاترين سطح بروز دهند چيزي كه در سال‌هاي گذشته مخصوصا در منچسترسيتي ديده نشد. در اين بين نبايد از نقش ستاره‌هاي حريف نظير امباپه و نيمار هم غافل شد. بازيكناني كه هر چند در ديدار رفت كم‌فروغ ظاهر شدند اما تضميني وجود ندارد كه در بازي برگشت هم به همان شكل ظاهر شوند. اين دسته از بازيكنان مي‌توانند وراي هر تفكر و سيستم و نقشه‌اي به يك باره تمام معادلات را به هم بزنند و گوارديولا به خوبي اين مساله را مي‌داند. او خودش مربي بازيكناني بوده كه كارشان عوض كردن شرايط بازي در موقعيت‌هاي سخت بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون