• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4917 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت

تحليل مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا همراه با «مجيد جلالي»

نتايج تيم‌هاي ايراني نشان‌دهنده پتانسيل بالاي نيروي انساني ماست

علي ولي‌اللهي

 

دور گروهي ليگ قهرمانان‌آسيا با بهترين نتايج ممكن براي فوتبال ايران به پايان رسيد. تيم فوتبال استقلال موفق شد با برد يك بر صفر برابر الشرطه به عنوان صدرنشين راهي دور بعد شود. همچنين تراكتور با توجه به شكست دو بر صفر الهلال، به عنوان دومين تيم برتر از ميان تيم‌هاي دوم راهي مرحله حذفي شد. به اين ترتيب فوتبال ايران در مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا با حضور تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال و تراكتور صاحب سه نماينده است كه در بين كشورهاي غرب آسيا عملكردي خيره‌كننده به حساب مي‌آيد. بعد از پايان دور گروهي و با مشخص شدن چهره تيم‌هاي راه‌يافته به دور بعد، نمايندگان ايران رقباي‌شان را شناختند. پرسپوليس بايد به مصاف صدرنشين گروه اول يعني استقلال تاجيكستان شگفتي‌ساز اين رقابت‌ها برود. استقلال مقابل رقيب سنتي‌اش الهلال قرار مي‌گيرد و تراكتور با النصر عربستان مصاف مي‌دهد؛ بازي‌هايي كه در شهريور ماه برگزار مي‌شود. براي بررسي همه آنچه در دور گروهي اي‌سي‌ال 2021 رقم خورد و همچنين ادامه رقابت‌ها با مجيد جلالي مربي و كارشناس فوتبال به گفت‌وگو نشستيم. 

  كيفيت رقابت‌هاي مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
به‌طور كلي اين مسابقات نشان داد كه موضوع كرونا تاثير خودش را روي كيفيت بازي‌ها گذاشته. ما حتي توي تمام دنيا هم اين را مي‌بينيم. در مسابقات ليگ قهرمانان اروپا حتي. در آسيا هم به نوبه خودش مي‌بينيم كه كيفيت بازي‌ها تا حدي پايين آمده. حتي كيفيت بعضي از بازيكن‌ها هم به همين شكل. شايد بتوانيم بگوييم اين افت كيفيت باز در تيم‌هاي ما كمتر بوده و بچه‌هاي ما در هر چهار تيم خوب بودند. با اينكه برخي از نمايندگان ما در جدول داخلي مثلا پنجم يا ششم هستند اما فوق‌العاده عمل كردند. تازه صدرنشين ليگ ما در اين مسابقات حاضر نبود. چيزي كه نشان داديم توان يا ظرفيت بالاي نيروي انساني ماست. در حوزه بازيگري كه واقعا بچه‌هاي ما خيلي خوب كار كردند.
  مسابقات امسال ميانگين گل بالايي داشت و هواداران بازي‌هاي جذابي ديدند. آيا اين با تحليل شما در مورد كاهش كيفيت بازي‌ها منافاتي ندارد؟
اينكه آمار ميانگين گل بالا بود برمي‌گردد به ديدگاهي كه مربيان داشتند. چه تيم‌هاي ما چه تيم‌هاي رقيب. روشي كه اين مربيان استفاده كردند با روش‌هاي قبلي متفاوت بود. در تيم‌هاي ما فقط فولاد بود كه يك مقداري محتاط بازي مي‌كرد. اما مثلا در استقلال چينش يا استفاده از نفرات يا شرح وظايف بازيكنان به صورتي بود كه نشاني از احتياط نداشت. مثلا به بعضي از بازيكنان وظايفي داده شده بود كه در شروع بازي به نظر ريسك خيلي بالايي داشت. اين ديدگاهي كه بروند به سمت بازي ريسكي باعث شد تعداد گل‌ها در اين جام بالاتر از حد معمول خودش باشد. مساله ديگر برمي‌گردد به كيفيت بازي دفاعي تيم‌هاي رقيب. 
  فوتبال ايران صاحب بيشترين نماينده در دور حذفي است. اين را بايد بگذاريم به حساب پيشرفت سيستماتيك فوتبال باشگاهي يا عملكرد بازيكنان و مربيان؟
اشاره كردم كه نيروي انساني ما ظرفيت بالايي دارد. به عنوان مثال حتي اگر سپاهان هم در اين تورنمنت بود مي‌توانست خيلي خوب عمل كند. در مسابقات امسال به وضوح معلوم بود كه سرمايه انساني ما از همه تيم‌هاي دور و بر خودمان خيلي بالاتر است و اصلا قابل قياس نيست. اين نشان مي‌دهد اگر فوتبال ما صاحب يك برنامه‌ريزي بهتري باشد چقدر مي‌تواند مرزهاي پيشرفت را طي كند. اين در شرايطي است كه تازه اين فصل ما بازيكن خارجي هم نمي‌توانستيم بياوريم. تيمي مثل پرسپوليس فقط يك بازيكن خارجي دارد كه آن هم دروازه‌بان است و در يك بازي به ميدان رفت. تراكتور اصلا بازيكن خارجي نداشت. اينها به نظر من نشان‌دهنده توان بالقوه فوتبال ما در حوزه نيروي انساني است. 
  در حالي كه مربيان سرشناسي در اين تورنمنت حاضر بودند از جمله لورن بلان، ژاوي، لاموشي و سايرن تيم‌هاي ايراني با مربيان جوان راهي دور حذفي شدند. آيا اين هم برمي‌گردد به پتانسيل بالقوه ما در حوزه نيروي انساني؟
اين هم يكي از نكاتي است كه خيلي قابل تامل است. چهار تا از مربيان جوان ما آنجا خوب كار كردند. اينها واقعا نشان دادند كه حتي توان مربيگري هم در فوتبال ما خيلي بالاست. من با اطمينان به شما مي‌گويم ما در داخل كشورمان شش يا هفت تا مربي ديگر هم داريم كه اگر چنين فرصت‌هايي نصيب‌شان بشود مي‌توانند به همين خوبي بهره ببرند. يعني اين توانايي را دارند. ما از اين بابت واقعا خوشحاليم. ناگفته نماند شايد اين فرصت براي بچه‌هاي ما به اين دليل فراهم شد كه امسال ورود مربيان خارجي ممنوع بود و خود اين دري به روي اين جوانان باز كرد. 
  بازيكنان ايراني از فشردگي مسابقات ابراز نارضايتي كردند. آيا برگزاري بازي‌ها به اين شكل و با اين فشردگي امر درستي است؟
اين براي تيم‌هاي ما سنگين بود. استقلال در دو بازي آخرش و در نيمه دوم واقعا فشار زيادي را تحمل كرد. چه بازي با الاهلي چه بازي با الشرطه. تراكتور هم به همين شكل. فولاد هم به خاطر اينكه توازني بين نيمكت و بازيكنان توي زمينش نداشت نتوانست در دور برگشت خوب كار كند و حذف شد. اين مشكلي است كه وجود دارد. اما واقعيت اين است كه ما بايد با چنين وضعيتي كاملا خودمان را هماهنگ كنيم. اينكه در مسابقات داخلي هر ۵ روز بازي بگذارند و ما شروع كنيم به اعتراض كردن جالب نيست. حالا وقتي مي‌رويم به تورنمنتي كه بايد به فاصله ۷۲ساعت بازي كنيم، آن هم شش بازي در ۱۵ روز معلوم است كه به ما فشار مي‌آيد و اين فشار تبعاتي مثل آسيب‌ديدگي، گل خوردن‌ها يا پايين آمدن كيفيت را دارد. استقلال در نيمه‌هاي دوم دو بازي آخرش اصلا كيفيت بازي‌هاي قبل را نداشت. حتي تا حدي پرسپوليس هم به همين شكل. بنابراين ما بايد با اين شيوه خو بگيريم. هم مسابقات داخلي‌مان را مي‌توانيم در مقاطعي با اين فرآيند انجام دهيم و هم اينكه بياييم از تكنولوژي‌هاي روز براي بازسازي تيم بعد از هر مسابقه استفاده كنيم. اينها سرمايه‌گذاري مي‌خواهد و ما بايد اين تكنولوژي‌ها را وارد كنيم. الان تمام دنيا دارند از اين تكنولوژي‌ها استفاده مي‌كنند. شما در اروپا اين را مي‌بينيد. نه براي ۶ بازي كه در تمام سال آنها هر ۴ يا ۳ روز يك بازي مي‌كنند. اين به خاطر استفاده از تكنولوژي بازسازي است. تاكيد مي‌كنم روي بازسازي. نه ريكاوري. ريكاوريمال بلافاصله بعد از بازي است. بازسازي مال صبح بعد از روي بازي است. اين بازسازي هم تمرين دارد، هم تغذيه دارد و هم تمهيدات خاص خودش را. ما بايد هم با اينها آشنا شويم و هم زيرساختش را فراهم كنيم. 
  با توجه به ادامه رقابت‌ها و قرعه‌اي كه نصيب تيم‌هاي ايراني شده چه سرنوشتي براي پرسپوليس، استقلال و تراكتور متصور هستيد؟
من فكر مي‌كنم پرسپوليس الان شانس خيلي خوبي براي ادامه مسابقات دارد. بعد از آن هم استقلال است كه گمان مي‌كنم با اين تواني كه دارد اگر بتواند مشكلاتش را برطرف كند موفق خواهد شد. استقلال يك‌سري مشكلات خاص دروني دارد. اگر بتواند بر اينها غلبه كند و به يك ثباتي برسد و به يك اعتماد دو نفره بين تيم و هواداران برسد وضعيت خوبي خواهد داشت. در پرسپوليس اين اعتماد دوطرفه برقرار شده. يعني اگر پرسپوليس سه تا باخت هم بدهد چون اعتماد دوطرفه وجود دارد چالش‌ها را رد مي‌كند. اگر سرمربي بهترين بازيكنانش را هم بيرون بگذارد باز هم مشكلي پيش نمي‌آيد چون اعتماد حاكم است. اگر استقلال بتواند صاحب اين اعتماد دوطرفه بين تيم و مربي و بازيكن با هواداران بشود با اطمينان مي‌توانم بگويم استقلال هم مي‌تواند از پس حريفش بربيايد و بالا برود. كار تراكتور يك مقداري سخت‌تر است. نمي‌دانم ولي واقعا اگر اين تيم بتواند در برخي پست‌ها خودش را ترميم كند مي‌تواند براي حريفش يك رقيب جدي باشد. ولي به هر حال به نظر من واقعا تراكتور در اين تورنمنت مثل فولاد بالاتر از انتظاري كه بود عمل كرد. 
  يكي از اتفاقات عجيب حذف تمام تيم‌هاي قطري است. آيا روند رو به رشد فوتبال اين كشور دچار مشكل شده است؟
قطر با دو تا مشكل مواجه شده. يكي اينكه كلا تمركز فوتبال قطر روي جام جهاني است و شايد اينها يك مقدار غافل شدند از توان باشگاهي خودشان. شما مي‌بينيد خيلي روي بازيكنان داخلي متمركز شدند چون نياز به اين دارند كه بازيكنان پيشرفت كنند و در جام جهاني بازي كنند. يك مقدار اين مساله باعث افت تيم‌هاي قطري شده. واضح بود كه تيم‌هاي قطري به نسبت سال‌هاي گذشته با درصد بيشتري از بازيكنان داخلي شركت كردند و مربيان سعي داشتند بيشتر آنها را بازي بدهند. دليل دوم هم موضوع كروناست. قطر به خاطر اينكه مي‌خواهد ميزبان جام جهاني باشد شايد محدوديت‌هاي بيشتري اعمال كرده و از اين بابت تيم‌هايش دچار افت شدند. البته همان‌طوركه گفتم كرونا روي همه تيم‌ها از جمله بازيكنان ما تاثير منفي گذاشته اما روي تيم‌هاي قطري يك مقداري بيشتر بوده.
   چهار نماينده ايران بعد از انجام بازي‌هاي فشرده بايد از چند روز بعد در مسابقات داخلي ليگ حاضر شوند. آيا فشار مسابقات ليگ قهرمانان آسيا روي كيفيت اين تيم‌ها در ادامه ليگ تاثير مي‌گذارد؟
خيلي مهم و كليدي است كه اين تيم‌ها در چند روز آينده چه اقداماتي را بتوانند انجام دهند. شايد اينكه پرسپوليس مجبور شده يك هفته به قرنطينه برود يك جور توفيق اجباري براي اين تيم باشد. شايد اين برايش يك موهبت باشد. به اين خاطر كه مي‌تواند چه از نظر استراحت، تمرين، تغذيه، ساعت بيداري و خواب و همه‌چيز زيرنظر باشد و همه اينها مي‌تواند به بازسازي تيم بيشتر كمك كند. چون تيم كاملا در اختيار كادر فني است مي‌توانند جلساتي داشته باشند كه از نظر روحي و ذهني بازيكنان مجددا خودشان را منطبق كنند با بازي‌هاي داخلي. يعني خودشان را برگردانند به مسابقات ليگ و همان ذهنيت قبلي را به دست بياورند. اين شرايط براي پرسپوليس به وسيله همين توفيق اجباري فراهم شده است. براي بقيه تيم‌ها هم اين مهم است كه اين چند روز با تيم‌شان چه كار مي‌كنند و چطور مي‌توانند اين تطابق ذهني را براي بازيكنان به وجود بياورند. همچنين از نظر جسمي اين فشار را بتوانند ترميم كنند و بازيكنان بازسازي و آماده مسابقات ليگ شوند. 

 


 نيروي انساني ما ظرفيت بالايي دارد. در مسابقات امسال به وضوح معلوم بود كه سرمايه انساني ما از همه تيم‌هاي دور و بر خودمان خيلي بالاتر است و اصلا قابل قياس نيست. اين نشان مي‌دهد اگر فوتبال ما صاحب يك برنامه‌ريزي بهتري باشد چقدر مي‌تواند مرزهاي پيشرفت را طي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون