• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4920 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت

نماينده مجلس يازدهم اعطاي مجوز تغيير بودجه به هيات رييسه را تكذيب كرد؛ نماينده مجلس دهم از صبوري دولت گفت

گره كور بودجه

حالا بيش از يك هفته از نخستين روزي كه غائله تغيير در مفاد بودجه آن ‌هم بدون اطلاع نمايندگان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، گذشته است. علي خضريان، نماينده عضو جبهه پايداري تهران از آن روز تاكنون فعاليت رسانه‌اي و توييتري خود را كمتر كرده و ترجيح داده گاهي اوقات سرنخ‌هايي را از تغييرات ايجاد شده در بودجه ارايه كند و همزمان اظهارات ساير نمايندگان حامي محمدباقر قاليباف و الياس نادران، روساي مجلس و كميسيون تلفيق را تكذيب كند. يكي از اين نمايندگان احمد اميرآبادي‌فراهاني بود كه تغيير در مفاد بودجه پس از تصويب در صحن علني مجلس شوراي اسلامي را پذيرفت ولي اعلام كرد كه اين تغييرات پس از آن از سوي كميسيون تلفيق صورت گرفته كه مجوز اين مساله در نشست 27 اسفندماه 99 از صحن علني مجلس گرفته شده اما خضريان اين مساله را رد كرد. واكنشي كه روز گذشته از جانب يكي ديگر از نمايندگان اصولگراي مجلس تكرار شد و ادعاي اميرآبادي تكذيب تا كلاف سردرگم بودجه، همچنان تا حل و فصل و شفاف‌سازي نهايي راه بسياري درپي داشته باشد.
محمدحسن آصفري، عضو كميسيون شوراي مجلس يازدهم و يكي از اعضاي كميسيون تلفيق، شايد نخستين نماينده‌اي باشد كه موضوع مجوز اهدا شده به هيات رييسه مجلس و هيات‌رييسه كميسيون تلفيق را روشن كرده تا خط بطلاني بكشد بر اظهارات نماينده قم. او به پايگاه خبري- تحليلي اعتماد آنلاين گفته است: «اعضاي كميسيون تلفيق در يك راي‌گيري اين مجوز را به اعضا هيات رييسه- و نه هيچ كس ديگري- دادند با توجه به طولاني شدن زمان بررسي بودجه، رديف‌ها را مشخص و دوباره به نمايندگان اعلام كنند و راي نمايندگان و مجوز آن براي تغيير اوليه و مشخص شدن جداول بود اما درباره اينكه كميسيون تلفيق مجوزي به هيات رييسه يا هر فردي ديگري داده باشد كه اعداد داخل جداول كه به تصويب كميسيون تلفيق رسيده است را تغيير دهند، به هيچ‌وجه چنين مجوزي داده نشده است.» نكته قابل تامل اينكه اين نماينده مجلس در بخشي از اظهاراتش در شرايطي تاكيد كرده كه مشخص نيست جداول بودجه تغيير كرده باشند كه اميرآبادي‌فراهاني از يك‌سو و خضريان از سوي ديگر تاكيد كرده بودند كه برخي جداول بودجه و ارقام در نظر گرفته شده براي تامين‌نظر شوراي نگهبان تغيير پيدا كرده‌اند اما نكته اينجاست كه اميرآبادي مدعي بود اين تغيير با مجوز مجلس بوده كه حالا آصفري هم آن را تكذيب كرده  است.
اينكه دولت از اين تغييرات با خبر بود يا خير، ديگر پرسش و ابهام موجود درباره بودجه است. ابهامي كه غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، نماينده ميانه‌روي مجلس دهم در گفت‌وگويي با اعتماد آنلاين به آن پاسخ داد؛ «به نظر مي‌رسد به اين موضوع كه «دولت نسخه‌اي از بودجه را در دست دارد» توجه نشده و در جداول دست برده شده است كه البته دولت نيز در ابتداي امر اين مساله را فهميده و در زمان دريافت بودجه براي اجرا به تفاوت اعداد واقف شده‌ است. بر اساس شنيده‌ها، دولت پس از مشاهده تغييرات بنا داشته است كه با مجلس برخورد كند اما با وساطت‌ رييس مجلس و عده‌اي ديگر مواجه مي‌شود. علاوه بر اين به نظر مي‌رسد برخي از ريش سفيدان قم و كشور نيز از دولت خواسته‌اند تا براي اصلاح دوباره اعداد بودجه در مجلس، تحمل و طمأنينه به خرج دهد.» جالب آنكه اين نماينده پيشين مجلس اثرگذاري بودجه بر اجلاسيه دوم پارلمان را پيش‌بيني كرده و گفته «در صورتي كه هيات رييسه و آقاي نادران نتوانند اين مساله را مديريت كنند، حواشي آن بر نتيجه انتخابات هيات رييسه مجلس در اجلاسيه دوم تاثيرگذار خواهد بود» تا مخمصه خود ساخته بيش  از پيش عيان  شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون