• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4920 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت

خبر

رسانه‌ها: ظريف به زودي به ابوظبي سفر مي‌كند

پايگاه خبري «العربي الجديد» به نقل از منابع ايراني خبر داد كه «محمد جواد ظريف» به زودي به امارات متحده عربي سفر خواهد كرد. پايگاه خبري «العربي الجديد» كه دفتر آن در دوحه است به نقل از منابع ايراني خبر داد كه «محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران، به زودي به امارات متحده عربي سفر خواهد كرد. به گزارش ميدل ايست نيوز اين منابع تاكيد كرده‌اند كه اين سفر تقريبا قطعي شده و در برنامه كار وزير خارجه ايران قرار گرفته و به احتمال قوي در اواخر هفته آينده انجام خواهد شد. به گفته اين منابع، مذاكرات دو كشور براي ازسرگيري روابط و تقويت آن و كاهش تنش در منطقه از مدت‌ها پيش آغاز شده و قرار است در گام بعدي امارات سفير خود را به تهران بازفرستد. امارات از پنج سال پيش و اوج گرفتن اختلافات ايران و عربستان و حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران، روابط خود را با ايران قطع كرد. اين تحولات در حالي رخ مي‌دهد كه نشانه‌هايي از تلاش ايران و عربستان براي كاهش تنش در منطقه به چشم مي‌خورد. پايگاه خبري امواج مديا هم پيش از اين در خبري از سفر قريب‌الوقوع ظريف به امارات متحده عربي تا پيش از عيد فطر خبر داده ‌بود. همزمان منابع رسانه‌اي مي‌گويند محور اصلي سفر چهارشنبه‌ محمد بن زايد وليعهد ابوظبي به عربستان و ديدار با وليعهد اين كشور در رابطه با مذاكرات هسته‌اي ايران بود. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري امارات ۷۱، محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد ابوظبي چهارشنبه راهي رياض شد و تا با محمد بن سلمان، وليعهد عربستان ديدار و گفت‌وگو كند. بنا بر اين گزارش، موضوع رايزني‌هاي بن زايد و بن سلمان در رابطه با آخرين تحولات خاورميانه به ويژه يمن و سوريه و مذاكرات هسته‌اي ايران است. سفر بن زايد به رياض درحالي است كه پنج روز پيش فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان به ابوظبي سفر كرده بود.


ايران از رفع اختلاف و تنش با همه كشورهاي منطقه استقبال مي‌كند

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با تاكيد بر اتحاد جهان اسلام گفت كه دست برادري و آغوش جمهوري اسلامي براي همه كشورها به ويژه در سطح منطقه باز است. به گزارش ايرنا، ايرج مسجدي در مراسم بزرگداشت روز جهاني قدس كه از سوي موسسه عراقي ادراك در بغداد برگزار شد، افزود: جمهوري اسلامي از رفع اختلاف و تنش با همه كشورها استقبال مي‌كند. او اضافه كرد: كشورهاي مسلمان به ويژه در سطح منطقه بايد متوجه صهيونيسم به عنوان دشمن مشترك و اصلي باشند. او در ادامه بيان داشت: گذشت زمان و اشغال قدس براي صهيونيست‌هاي اشغالگر مشروعيت نمي‌آورد. مسجدي با بيان اينكه آزادي قدس با مقاومت و جهاد ممكن است، گفت: نمي‌توان در مقابل اشغالگري و زور و اسلحه رويكرد سازش‌گونه داشت. سفير ايران در عراق ابراز داشت: مقاومت اسلامي روز به روز در حال قدرتمند‌تر شدن است. مسجدي در بخش ديگري از سخنانش گفت: دولت جديد امريكا مجبور به پذيرش خواسته‌هاي ايران و رفع تحريم خواهد شد و دولت و ملت ايران به هيچ‌وجه تسليم خواسته‌هاي زورگويانه نخواهد شد همان‌طور كه در مقابل ترامپ كوتاه نيامد. سفير ايران در عراق گفت: دشمنان اسلام تحت عناوين مختلف همچون سني و شيعه ايجاد اختلاف مي‌كنند كه نبايد فريب آنها را خورد. مسجدي تصريح كرد: جمهوري اسلامي دوست آحاد مسلمان و برادر آنها از همه طوايف و مذاهب است. او گفت: استكبار و صهيونيسم براي اينكه براي اسراييل امنيت ايجاد كند جمهوري اسلامي را به دروغ به عنوان دشمن مسلمانان مطرح كرد ولي ما هيچ مشكل و اختلافي با كشورهاي مسلمان و همجوار نداريم.


هياتي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران مي‌آيد

خبرنگار يك روزنامه امريكايي امروز از سفر هياتي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران در روزهاي آتي خبر داد. به گزارش خبرگزاري مهر، «لارنس نورمن» (Laurence Norman) خبرنگار روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال امروز چهارشنبه در پيامي توييتري اعلام كرد كه در روزهاي آتي تيمي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عازم تهران خواهد شد. در پيام توييتري خبرنگار وال استريت ژورنال در اين خصوص آمده است: تيم ارشدي از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در روزهاي آتي به تهران بازخواهد گشت تا بررسي‌هاي پادماني از مواد هسته‌اي را انجام دهد. «لارنس نورمن» در اين خصوص ادامه داد: سوال‌هاي زيادي در خصوص اين مواد به ايران ارايه شده؛ اينكه از كجا آمده‌اند و الان كجا هستند.


رايزني ظريف با همتاي سوري

در گفت‌وگوي تلفني ديروز محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان و فيصل مقداد وزير امور خارجه سوريه موضوعات مورد علاقه در زمينه‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش ايلنا، ظريف در اين گفت‌وگوي تلفني ضمن اعلام حمايت ايران از تماميت ارضي و حاكميت دولت سوريه بر لزوم احترام به قانون اساسي اين كشور و مشروعيت برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري سوريه تاكيد كرد. فيصل مقداد نيز در اين گفت‌وگو گزارشي از وضعيت داخلي سوريه، آمادگي براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و روابط اين كشور با همسايگان ارايه و از وزير امور خارجه كشورمان براي ديدار از سوريه دعوت به عمل آورد كه ايشان نيز از اين دعوت، استقبال كرد. مسائل منطقه از جمله تحولات عراق، فلسطين و نيز مبارزه همه‌جانبه با تروريسم و محكوميت حملات رژيم صهيونيستي به سوريه و فلسطين و لبنان از جمله ديگر موارد گفت‌وگوي فيمابين بود. طرفين همچنين با اشاره به روز جهاني قدس يك‌بار ديگر بر حمايت همه‌جانبه از ملت فلسطين تاكيد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون