• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4920 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت

خبر

حمايت روسيه از ابتكار عمل برگزاري كنفرانس بين‌المللي فلسطين

وزير خارجه روسيه امروز چهارشنبه با همتاي فلسطيني خود وضعيت خاورميانه به خصوص درگيري فلسطين و رژيم صهيونيستي را در كنار راه‌هاي هماهنگي مشترك براي مهار كرونا بررسي كرد. به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در نشست خبري مشترك با رياض المالكي، همتاي فلسطيني خود در مسكو گفت: همه ما به ادامه تلاش‌ها براي مقابله با ويروس كرونا توجه داريم و راه‌هاي تقويت حمايت خود از ملت فلسطين در ارتباط با مهار كرونا را بررسي خواهيم كرد. او گفت روسيه آماده است پيشنهادات خود را درباره از سر‌گيري روند مذاكرات درباره حل و فصل در خاورميانه به اشتراك بگذارد. لاوروف ادامه داد: بابت عدم وجود توافق اميدبخش درباره نحوه از سرگيري روند صلح و مذاكرات صلح نگران هستيم. ما آماده كمك هستيم و ايده‌هايي داريم. رايزني‌هاي امروز با شما(المالكي) براي ما بسيار با اهميت است. لاوروف در اين نشست خبري گفت، عادي‌سازي روابط ميان رژيم صهيونيستي و كشورهاي عربي نبايد توجه بين‌المللي به مساله فلسطين را به حاشيه ببرد. موضع مسكو از ۲۰ سال پيش تاكنون لزوم از سر‌گيري گفت‌وگوي مستقيم ميان فلسطينيان و اسراييلي‌هاست. وضعيت موجود در درگيري اين دو طرف مي‌طلبد كه تصميمات سريع مسوولانه گرفته شود. او ادامه داد: براي متقاعد كردن كساني كه درباره ابتكار عمل برگزاري كنفرانس بين‌المللي درباره مساله فلسطين ترديد دارند، تلاش مي‌كنيم. المالكي نيز در اين نشست خبري گفت، تشكيلات خودگردان فلسطين به برگزاري انتخابات متعهد است و او لاوروف را در جريان شرايطي كه تشكيلات را مجبور به تعويق انتخابات كرده، قرار داده است. او افزود: ما روي دوستان روس خود براي ترتيب دادن يك كنفرانس بين‌المللي كه زمينه را براي حل و فصل فراهم خواهد كرد، حساب مي‌كنيم. وزير خارجه فلسطين هم نسبت به ادامه هماهنگي مشترك با روسيه براي مهار كرونا ابراز اميدواري كرد و از مسكو بابت حمايتش از فلسطين در مهار كرونا و تهيه واكسن اسپوتنيك روسيه قدرداني كرد.


پيام بغداد به ناتو: به هيچ نيروي رزمي خارجي نياز نداريم

مشاور امنيت ملي عراق گفت كه كشورش نيازي به حضور نيروهاي نظامي خارجي ندارد. به گزارش ايلنا به نقل از روسيا اليوم، «قاسم الاعرجي» مشاور امنيت ملي عراق ‌چهارشنبه گفت كه كشورش نيازي به حضور نيروهاي نظامي خارجي ندارد. او تاكيد كرد آنچه نظاميان اين كشور بدان نياز دارند، مشاوره و تمرين براي افزايش توان مبارزاتي‌شان است. او اين اظهارات را در ديدار با رييس ستاد سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(‌ناتو) بيان كرد. دفتر الاعرجي طي بيانيه‌اي اعلام كرد:«دو طرف همكاري‌ها براي ايجاد صلح و ثبات در عراق و منطقه را به بحث و بررسي گذاشتند.»


لبنان خواستار دريافت تصاوير ماهواره‌اي انفجار بندر بيروت شد

«طارق البيطار» قاضي تحقيقات درباره انفجار بندر بيروت از 13 كشوري كه بر فراز لبنان ماهواره در اختيار دارند، خواست تصاوير مربوط به قبل، بعد و در هنگام وقوع انفجار اين بندر را در اختيار دولت اين كشور قرار دهند. به گزارش امروز(چهارشنبه) تارنماي خبري «جي‌بي‌سي نيوز»، البيطار در ارتباط با نام كشورهايي كه از آنها خواسته شده تا تصاوير ماهواره‌اي خود را در ارتباط با اين انفجار در اختيار بيروت قرار دهند، سخني به ميان نياورد. بيش از ۲۷۵۰ تُن «نيترات آمونيوم» با قابليت انفجار شديد و قابل استفاده در توليد كود به‌ طور نادرست سال‌ها در بندر بيروت انبار شده بود. وقوع انفجار هولناك در چهارم آگوست ۲۰۲۰(سه‌شنبه ۱۴مرداد ۱۳۹۹) ۲۱۱ كشته و بيش از ۶ هزار زخمي و ويرانه‌هاي بسياري در بيروت بر جا گذاشت.  «ميشل عون» رييس‌جمهوري لبنان چند روز پس از اين انفجار اعلام كرد كه از فرانسه درخواست كرده تا تصاوير ماهواره‌اي مربوط به اين حادثه را در اختيار كشورش بگذارد تا مشخص شود كه در زمان وقوع حادثه هواپيمايي يا موشكي در آسمان لبنان وجود داشته است يا خير. «حسان دياب» نخست‌وزير دولت پيشبرد امور لبنان هم گفته بود، پس از انفجار از رييس‌جمهوري فرانسه خواسته تصاوير ماهواره‌اي قبل و بعد انفجار بندر را در اختيار مقامات ذي‌ربط لبنان قرار دهد. به رغم گذشت ۹ ماه از وقوع اين حادثه هنوز علت وقوع اولين آتش‌سوزي در انبار كه منفجر به وقوع يك انفجار مهيب در بندر بيروت گرديد، مشخص نشده است همچنين هنوز معلوم نشده چه كسي مسوول انبار بندر بيروت بوده است.


تكذيب پيام تهديدآميز واشنگتن به صنعا

يك منبع مطلع به مذاكرات مسقط به الميادين گفت: هيات امريكايي طرح‌ها و افكاري را براي ما ارايه و هيات صنعا نيز ملاحظات خود را مطرح كرد و به هيچ نقطه مشخصي دست يافته نشد. به گزارش ايسنا، اين منبع مطلع آنچه رسانه‌ها درباره پيام تهديدآميز فرستاده ويژه امريكا به يمن خطاب به هيات انصارالله منتشر كرده‌اند را تكذيب كرد. پيش از اين رسانه‌ها گزارش داده بودند تيم ليندركينگ، فرستاده ويژه امريكا به يمن هيات انصارالله را تهديد كرده كه اگر با تلاش‌هاي راه‌حل سياسي براي بحران همكاري نكنند تحت تحريم قرار خواهند گرفت. اين منبع تصريح كرد: فرستاده امريكا به يمن هيچ پيام تهديدآميز مستقيم و غيرمستقيم توسط واسطه‌ها را به هيات صنعا نفرستاده است. به گفته اين منبع، هيات امريكايي طرح‌ها و ايده‌هاي خود را مطرح كرد و هيات انصارلله هم شروط و ملاحظات خود را گفت و هيچ نتيجه مشخصي حاصل نشد. اين منبع تاكيد كرد، رايزني‌ها تحت نظارت عمان همچنان در جريان هستند. روز دوشنبه منابع ويژه به الميادين گفته بودند، تحركات بين‌المللي، سازمان و منطقه‌اي براي پايان دادن به جنگ يمن مطرح هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون