• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

خبر ديپلماسي

مقام سعودي گفت‌وگوهاي تهران و رياض را تاييد كرد

خبرگزاري رويترز روز جمعه به نقل از يك مقام وزارت خارجه عربستان‌سعودي گزارش‌ها درباره گفت‌وگو بين تهران و رياض را تاييد كرد و گفت هدف از آن‌ كاستن از تنش‌ها در منطقه است. طبق اين گزارش، «رِيد كريملي» رييس برنامه‌ريزي سياست‌هاي وزرات خارجه سعودي ضمن تاييد گفت‌وگوها، افزود هنوز براي قضاوت درباره نتيجه آنها خيلي زود است و رياض به دنبال مشاهده «اقدامات قابل بررسي» از سوي ايران است. اين مقام سعودي اظهار داشت: اميدواريم گفت‌وگوها نتيجه دهد، اما براي رسيدن به جمع‌بندي قطعي بسيار زود است. به گزارش رويترز، اين اولين‌بار است كه رياض گفت‌وگوهاي مستقيم با ايران را تاييد مي‌كند. اولين‌بار روزنامه «فايننشال تايمز» ۱۸ آوريل (۲۹ فروردين) در گزارشي به نقل از «سه مقام» مدعي مذاكرات مستقيم ميان مقام‌هاي ارشد عربستان‌سعودي و ايران در راستاي تلاش براي بهبود روابط بين اين دو كشور رقيب در منطقه شد. طبق اين گزارش، مذاكرات مستقيم مقام‌هاي سعودي و ايراني در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط ديپلماتيك رياض و تهران صورت گرفت. گفته شد كه اولين دور مذاكرات مستقيم عربستان‌سعودي و ايران در تاريخ نهم آوريل (۲۰ فروردين) انجام شد و به گفته يكي از مقام‌ها، اين گفت‌وگوها «مثبت» بود. «برهم صالح» رييس‌جمهور عراق نيز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با انديشكده بيروت در زمينه مذاكرات تهران و رياض گفت كه بغداد بيش از يك‌بار ميزبان گفت‌وگوهاي ايران و عربستان‌سعودي بوده است. پيش‌تر «سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ۳۰ فروردين ماه درباره اخبار منتشر شده درخصوص گفت‌وگوي ايران و عربستان اظهار كرده بود: ايران همواره از گفت‌وگو با پادشاهي سعودي استقبال كرده و آن را به نفع مردم دو كشور و صلح و ثبات منطقه‌اي دانسته و همين فكر ادامه خواهد داشت.

 

سفير ايران در مسقط خبر داد

عفو ۴۶ زنداني ايراني در عمان به مناسبت عيد فطر

سفير جمهوري اسلامي ايران در عمان با اشاره به اينكه حدود ۱۶۰ ايراني در اين كشور، در زندان يا بازداشت موقت به‌سر مي‌برند، از عفو ۴۶ نفر از اين تعداد به مناسبت عيد سعيد فطر از سوي سلطان اين كشور خبر داد. به گزارش ايسنا، علي نجفي ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: در سال گذشته نيز ۶۶ نفر از زندانيان ايراني، مشمول عفو واقع شدند. اين ديپلمات ايراني خاطرنشان كرد: جرم بيشتر زندانيان ايراني، قاچاق مواد مخدر و ورود غيرقانوني است كه اين جرايم در عمان، مجازات سنگين از قبيل حبس طولاني‌مدت و اخراج از كشور دارد. سفير كشورمان ضمن تشكر از رأفت و مرحمت سلطان عمان، اظهار كرد: اخيرا از مسوولان ذي‌ربط اين كشور درخواست كرديم كه در صورت امكان، زندانياني كه شاكي خصوصي ندارند، آزاد شوند و اميدواريم شاهد اين اتفاق باشيم. او خاطرنشان كرد: پيگيري وضعيت ايرانيان مقيم در عمان، به صورت جدي در دستور كار سفارت جمهوري اسلامي ايران قرار دارد و در اين راستا در ماه‌هاي آغازين مسووليتم در سفارت جمهوري اسلامي ايران، از زندان مركزي عمان موسوم به زندان «سمائل» بازديد و با زندانيان ايراني ديدار و گفت‌وگو كردم و از نزديك در جريان وضعيت آنها قرار گرفتم. نجفي ضمن تاكيد بر ضرورت تمهيد چارچوب‌هاي حقوقي لازم جهت ارايه تسهيلات كنسولي به اتباع دو كشور، اشاره كرد كه متاسفانه تاكنون اسناد پايه كنسولي از قبيل موافقتنامه‌هاي معاضدت قضايي، استرداد مجرمين و انتقال محكومين ميان دو كشور به امضا نرسيده است و هم‌اكنون نهايي كردن و امضاي اين اسناد، به صورت جدي در دستور كار پيگيري سفارت قرار دارد. سفير ايران در عمان، ضرورت تشديد ساز و كارهاي پيشگيرانه از سوي ارگان‌هاي ذي‌ربط مرزي كشورمان براي جلوگيري از ارتكاب جرايم فوق‌الذكر توسط معدودي از افراد خاطي را مورد تاكيد قرار داد و هشدار داد كه ارتكاب اين جرايم، مجازات سنگين و سختي را در عمان در پي خواهد داشت.

امريكا ادعاي آزادسازي بخشي از دارايي‌هاي ايران را رد كرد

سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در پيامي توييتري ادعاي مطرح شده از سوي شبكه سي‌ان‌ان به نقل از «سه منبع مطلع» را درباره تصميم اين كشور براي آزادسازي بخشي از پول‌هاي بلوكه شده ايران رد كرد. به گزارش ايسنا، ند پرايس، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در صفحه توييترش در واكنش به ادعاي شبكه سي‌ان‌ان در گزارشي مبني بر اينكه دولت امريكا در حال بررسي آزادسازي يك ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران براي مصارف بشردوستانه است، نوشت: گزارش‌ها مبني بر اينكه در حال بررسي آزادسازي دارايي‌هاي ايران به عنوان حركتي يك‌جانبه براي تهران هستيم، صحت ندارد و پيش از انتشار آن نيز اين مساله را روشن ساخته بوديم. پرايس ادامه داد: همان‌طور كه گفته‌ايم هر حركت اساسي از سوي امريكا بايد بخشي از روندي باشد كه در آن هر دو طرف وارد عمل مي‌شوند. شبكه سي‌ان‌ان ادعاي آزادسازي يك ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران را به نقل از سه منبع مطلع كه در جريان مذاكرات هسته‌اي وين هستند مطرح كرده و نوشته بود كه اين اقدام امريكا از روي نشان دادن حسن‌نيت به ايران خواهد بود. اين شبكه همچنين مطرح كرده بود كه اين پول از طريق كانال مالي سوييس به ايران انتقال داده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون