• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

خبر

محكوميت تعرض  به  سركنسولگري ايران  دركربلا

در پي اقدام شامگاه يكشنبه عده‌اي آشوبگر در تعرض به سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران دركربلا و در ادامه مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوي وزارت امور خارجه، مديركل تشريفات وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ملاقات سفير عراق ضمن محكوم كردن اين اقدام خواستار حفظ تدابير و تمهيدات امنيتي از سوي جهات ذي‌ربط دولت عراق براي محافظت از اماكن ديپلماتيك جمهوري اسلامي ايران براساس كنوانسيون ۱۹۶۳ وين شد.
سفير عراق نيز در اين ديدار اظهار كرد: دولت عراق به عنوان دولت پذيرنده در خصوص تضمين امنيت و ايمني اماكن نمايندگي‌هاي خارجي متعهد است. به گزارش خبرگزاري فارس، شامگاه يكشنبه عده‌اي آشوبگر با حضور در مقابل ساختمان سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران دركربلا اقدام به آتش زدن ديوار سركنسولگري كردند. پايگاه خبري صابرين‌نيوز خبر داد كه نيروهاي امنيتي دركربلا به مقابله با آشوبگران پرداخته و تعدادي از دو طرف نيز مجروح شده‌اند.  سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره تعرض به سركنسولگري ايران در كربلا خاطرنشان كرد: متاسفانه ديشب عده‌اي تعرضي به سركنسولگري ايران در كربلا داشتند كه از همان ابتدا با مراجع ذي‌ربط در عراق توسط سركنسولگري همچنين سفارت ايران در بغداد ارتباط گرفته شد و نيروهاي امنيتي و پليس با عده‌اي كه به صورت ناشناس تعرض كرده بودند، برخورد كردند. جمهوري اسلامي ايران تعرض به اماكن ديپلماتيك خود در عراق را شديدا محكوم مي‌كند و در چارچوب كنوانسيون ۱۹۶۱ اميدوار است دولت عراق به تعهداتش در حفاظت و صيانت از اماكن ديپلماتيك ايران با كمال دقت عمل كند. وزارت امور خارجه ديشب يادداشت اعتراضي را به سفارت عراق در تهران تسليم كرد و انتظار ما از دولت عراق اين است كه به وظايفش به احسن وجه عمل كند.


آماده  مذاكره  مستقيم  با ايران  هستيم

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه در صورت نرسيدن به توافق در مذاكرات وين، آژانس آماده مذاكرات مستقيم با ايراني‌ها خواهد بود. به گزارش ايسنا رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز دوشنبه درگفت‌وگو با شبكه سعودي العربيه تاكيد كرد: در موازات مذاكرات سياسي در پايتخت اتريش ما درحال انجام مذاكرات فني با ايران هستيم. او خاطرنشان كرد: نتايج مذاكرات سياسي نيازمند صبر است اما در صورتي كه قبل از تاريخ ۲۰ مه ‌توافقي انجام نشود، مذاكرات مستقيمي را با ايراني‌ها آغاز خواهيم كرد تا از تكميل عمليات بازرسي اطمينان حاصل كنيم. بر اساس اين گزارش پيش از اين خبرنگار العربيه اعلام كرده بود كه رافائل گروسي گفته كه آماده رفتن به تهران و رايزني در رابطه با هر گونه توافق جديدي است كه به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه دهد، عمليات نظارت و بازرسي نيروگاه‌هاي ايراني ادامه پيدا كند.


آلمان به  دنبال احياي كامل برجام 

«هايكو ماس» وزير خارجه آلمان هنگام ورود بر‌اي شركت در نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل كه يكي از محورهاي آن بررسي آخرين تحولات گفت‌وگوهاي وين است با بيان اينكه زمان در اين گفت‌وگوها براي احياي برجام عنصر حياتي است، افزود كه اين گفت‌وگوها طولاني است اما در فضاي خوبي در حال انجام است. به گزارش «رويترز» ديپلمات ارشد آلماني اظهار كرد گفت‌وگوها(در وين) سخت و طاقت‌فرساست اما همه مشاركت‌كنندگان در حال انجام گفت‌وگوها در فضايي سازنده هستند. با اين حال زمان رو به پايان است. او سپس با اتهام‌زني عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران گفت: ما به دنبال احياي كامل توافق هسته‌اي ايران هستيم زيرا اين تنها راه تضمين اين مساله است كه ايران قادر نخواهد بود به سلاح اتمي دست يابد. ماس افزود: امروز به همراه «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه، همكاران خود در اتحاديه اروپا را در خصوص وضعيت گفت ‌وگوهاي وين مطلع مي‌كنيم.


پيشنهاد تشكيل هيات  حقيقت‌ياب در افغانستان 

مديركل آسياي غربي وزارت امور خارجه ايران در توييتي با اشاره به جنايت اخير دركابل پيشنهاد داد كه هيات سه‌جانبه دولت، طالبان و سازمان ملل براي مشخص كردن عاملان اين جنايت تشكيل شود. سيدرسول موسوي، مديركل آسياي غربي وزارت امور خارجه امروز(دوشنبه) در توييتي با اشاره به اقدام تروريستي اخير در دبيرستاني در كابل نوشت: جنايت مدرسه سيدالشهدا‬ آن قدر فجيع است كه نه گروهي جرات مي‌كند مسووليت آن را برعهده گيرد و نه ساختارهاي رسمي توان معرفي عاملان را دارند. 
‏او افزود: شايد بهترين كار آن باشد يك هيات سه‌جانبه دولت، طالبان و سازمان ملل براي مشخص كردن عاملان جنايت تشكيل شود. عصر روز شنبه 3 انفجار پياپي در دبيرستاني دخترانه در منطقه دشت برچي در شهر كابل رخ  داد. وزارت كشور افغانستان اعلام كرد كه بر اثر اين اقدام تروريستي بيش از ۵۰ نفر شهيد و ۱۰۰ تن  هم  زخمي شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون