• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

دولت افغانستان به آتش‌بس با طالبان در عيد فطر اعلام پايبندي كرد

آتش‌بس عيد در پي جنايت تروريستي كابل

شهاب شهسواري|رييس‌جمهور افغانستان تاكيد كرد كه ارتش اين كشور به آتش‌بس طالبان احترام بگذارد. شبكه تلويزيوني العالم اعلام كرد: «محمد اشرف غني» رييس‌جمهور افغانستان به ارتش اين كشور دستور داد به آتش‌بسي كه گروه طالبان اعلام كرده است، احترام بگذارد و پايبند باشد. «عبدالله عبدالله»، رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان هم در پيامي در واكنش به اعلام آتش‌بس سه روزه طالبان به مناسبت عيد سعيد فطر اعلام كرد: قبل از اين جمهوري اسلامي افغانستان در روز‌هاي عيد و مناسبت‌هاي خاص آتش‌بس يكجانبه اعلام كرده است، برقراري آتش‌بس موقت به اين مناسبت‌ها فرصت كوتاه آرامش براي مردم فراهم مي‌كند، اما اين راه‌حل اساسي و دايمي براي حل مشكل كشور نيست. او با تاكيد بر اينكه بحران افغانستان راه‌حل نظامي ندارد، افزود: تجربه چهار‌دهه اخير نشان مي‌دهد كه نسخه خشونت و كشتار نه تنها راه‌حل نيست بلكه به عمق بحران و منازعه افزوده است. عبدالله تصريح كرد: هيچ گروهي نبايد دچار اين اشتباه محاسباتي شود كه با كشتار و خشونت بيشتر مي‌تواند به نتيجه برسد. طالبان در بيانيه‌اي اعلام كرد: افراد اين گروه در سه روز عيد سعيد فطر دست به عمليات نظامي نمي‌زنند تا شهروندان افغانستان روز‌هاي عيد سعيد فطر را در سايه آرامش تجليل كنند. نخستين‌بار آتش‌بس سه روزه ميان طالبان و دولت افغانستان در سال هزار و سيصد و نود و هفت برقرار شد و اين آتش‌بس موقت درسال گذشته نيز به مدت سه روز تكرار شد.

افزايش رقم كشته‌شدگان عمليات تروريستي 
شنبه كابل
محمد سرور دانش، معاون دوم رياست‌جمهوري افغانستان به تلويزيون آرياناي افغانستان گفت كه شمار شهداي حمله تروريستي به مدرسه سيدالشهداي غرب كابل به ۸۵ نفر رسيد و تعداد زخمي‌ها نيز ۱۵۰ نفر مي‌باشد. تاكنون هيچ گروهي مسووليت اين حمله تروريستي را برعهده نگرفته است اما اين حمله واكنش گسترده داخلي و خارجي را برانگيخت و برخي افراد خارجي و داخلي اين حمله را نمونه آشكار نسل‌كشي خاموش هزاره‌هاي افغانستان عنوان كرده‌اند.

بيانيه آيت‌الله سيستاني در محكوميت
جنايت تروريستي مدرسه سيد‌الشهداي كابل
دفتر آيت‌الله العظمي «سيدعلي سيستاني» مرجع عاليقدر شيعه دوشنبه با انتشار بيانيه‌اي ضمن تسليت به خانواده‌هاي داغدار دانش‌آموزان افغانستاني، از مجامع جهاني و اسلامي خواست ملت بي‌پناه اين كشور را تنها نگذارند. به گزارش ايرنا، در بيانيه دفتر آيت‌الله سيستاني آمده است: جنايت هولناكي كه در روزهاي ماه مبارك رمضان عده زيادي از دختران دانش‌آموز مدرسه «سيدالشهداء» در كابل را به خاك و خون كشانيد و شهادت ده‌ها تن و زخمي شدن شمار بيشتري را در پي داشت، دل هر انسان آزاده و باوجداني را جريحه‌دار و آكنده از غم و اندوه مي‌كند. در اين بيانيه آمده است: اگرچه سال‌ها است كه غيرنظاميان بي‌پناه افغانستان همواره مورد حملات وحشيانه گروه‌هاي افراطي و سنگدل واقع مي‌شوند، ولي اين جنايت در نوع خود كم‌نظير و از جهاتي دردآورتر است. بيانيه دفتر آيت‌الله سيستاني افزود كه اين فاجعه جانكاه را به ملت شريف و مظلوم افغانستان به‌ويژه به خانواده‌هاي داغدار تسليت عرض مي‌نماييم و از خداوند متعال براي آنان صبر و شكيبايي و براي مجروحين و آسيب‌ديدگان شفاي آجل را مسألت داريم. در شرايط دشوار كنوني كشور عزيز افغانستان و با توجه به احتمال قدرت گرفتن بيش از پيش گروه‌هاي تندرو و افراطي، اتحاد و همبستگي ملي ميان همه اقوام و مليت‌هاي اين كشور از هر زماني ديگر ضروري‌تر است، انتظار مي‌رود حكومت و رهبران ملي و ديني و بزرگان جامعه افغانستان جهت حمايت از غيرنظاميان -به‌خصوص اقليت‌هاي قومي و مذهبي- در مقابل ظلم و جنايت گروه‌هاي تروريستي چاره‌اي بينديشند و اقدامات مناسبي را در‌نظر بگيرند. در اين بيانيه تاكيد شده كه كشورهاي مسلمان و جامعه جهاني نيز وظيفه دارند ملت بي‌پناه افغانستان را در اين شرايط سخت تنها نگذارند و اجازه ندهند نقشه شومي را كه بدخواهان براي آينده اين كشور ترسيم نموده‌اند، اجرا شود و در نتيجه شمار بيشتري از مردم بي‌گناه هدف حملات جنايتكارانه گروه‌هاي افراطي قرار گيرند. دوام عزت و سربلندي ملت شريف افغانستان را از خداوند بزرگ خواستاريم.

ديدار فرماندهان ارتش پاكستان و انگليس
با رييس‌جمهوري افغانستان
رسانه‌هاي افغانستان اعلام كردند كه «نيكلاس پاتريك كارتر» فرمانده ارتش انگلستان و ژنرال قمرجاويد باجوا فرمانده ارتش پاكستان در سفري اعلام نشده به كابل آمده و با محمداشرف غني رييس‌جمهوري و عبدالله عبدالله رييس شوراي عالي مصالحه ملي ديدار و گفت‌وگو كرده‌اند. به گزارش ايرنا، دفتر مطبوعاتي رياست شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان با اعلام اين مطلب افزود: ژنرال باجوا نخست با رييس‌جمهور محمداشرف غني ديدار و گفت‌وگو كرده و اكنون در كاخ سپيدار مشغول گفت‌وگو با عبدالله عبدالله رييس شوراي عالي مصالحه ملي است. خبرگزاري نشانه افغانستان نيز در خبري اعلام كرد كه «نيكلاس پاتريك كارتر» فرمانده ارتش انگلستان به همراه فرمانده ارتش پاكستان به كابل آمده است. هنوز هدف سفر باجوا و موضوع گفت‌وگوي او با مقامات بلند‌پايه دولت افغانستان روشن نيست اما صادق‌خان نماينده ويژه نخست‌وزير پاكستان در آخرين سفر خود به كابل به مقامات افغان اطمينان داده بود كه هيات طالبان را متقاعد خواهند ساخت تا در نشست صلح استانبول در تركيه شركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون