• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

به مناسبت درگذشت عبدالوهاب شهيدي

هنرمند اخلاق‌مدار و فروتن

پروين صالح

مهم‌ترين و شاخص‌ترين خصيصه آقاي عبدالوهاب شهيدي اخلاق ايشان بود؛ در واقع داشتن اخلاق خوب بلندترين قله انسانيت است و اين خصيصه براي همگان مهم است نه فقط براي هنرمندان؛ آقاي حسين تهراني مي‌گفتند: «اول انسان باشيد بعد هنرمند» و اين جمله هميشه در گوش ما شاگردهاي ايشان بوده و هست اينكه اول بايد انسان بود.
درباره استاد شهيدي نيز همين نكته وجود دارد؛ ايشان پيش از هنرمند بودن، اخلاق‌مدار بودند؛ انساني پاك، منظم، مهربان و فروتن؛ اين كلمات در جايگاه تعريف نيستند واقعا براي ايشان صادق است.
ما در سفرهاي زيادي براي اجراي برنامه همسفر بوديم؛ همه مي‌دانند كه آثار ايشان بسيار ارزنده هستند و در اين باره نيازي به توضيح نيست، ميان مردم محبوبند؛ ايشان صداي بسيار لطيفي داشتند و البته صداي سازشان نيز ماندگار است؛ تمام اين حسن‌ها را با هم داشتند و به لحاظ حرفه‌اي داشتن اينها با هم بسيار اهميت دارد. برنامه‌هايي كه اجرا كرده‌اند، همه با دقت است و از سويي با كساني كار كرده‌اند كه در سطح بالا بوده‌اند با اركستر گلها كه خود من نيز افتخار نوازندگي در آنجا را داشتم با ايشان همكاري كرده‌ام؛ بهترين گروه اركستر راديو بود بعد هم گروه آقاي پايور كه با ايشان نيز همكاري مي‌كرديم.  خاطرات زيادي با ايشان و همچنين اركستر گلها دارم كه از بهترين خاطرات زندگي من به ‌شمار مي‌روند؛ جالب اينكه در هر جا كه برنامه اجرا مي‌كرديم، كنسرت‌ها عالي بودند و بسيار مورد استقبال قرار مي‌گرفتند. برنامه‌هايي كه اجرا مي‌شدند، خاص و داراي وزن بودند و هميشه با سنگيني و بسيار زيبا اجرا مي‌شدند و در اين ميان از آقاي شهيدي نيز هر چه بگويم كم است، اصلا چيزي نمي‌توان درباره ايشان گفت؛ از صدا و ساز گرفته تا اخلاق ايشان زبانزد بود. آثاري كه از ايشان به ‌جا مانده، براي موسيقي ايران بسيار گرانبها هستند و بايد صادقانه بگويم كه پشت اين كارها و اين نوارها زحمات طاقت‌فرسايي پنهان است كه هيچ‌ وقت ديده نمي‌شوند؛ شما يك نوار را گوش مي‌دهيد ولي پشت آن زحمت است، هيچ‌ كس نمي‌داند براي آماده شدن يك اثر خواننده و نوازندگان آن چقدر زحمت كشيده‌اند به‌ خصوص اين موضوع در قديم بسيار سخت‌تر و طاقت‌فرساتر بود.  موزيسين چه كاري مي‌تواند انجام دهد؛ يك هنرمند با سازش و با صدايش به هنر خدمت مي‌كند و بهتر بگويم با درست به كار گرفتن اين دو؛ و استاد عبدالوهاب شهيدي نيز با درست به ‌كار گرفتن و در مدار اخلاق بودن صدا و ساز خود را در خدمت هنر موسيقي ايران قرار داد. اين ضايعه دردناك را به جامعه هنري و دوستداران ايشان به‌ ويژه خانواده استاد شهيدي تسليت مي‌گويم، ايشان به ‌واقع استادي بي‌بديل بودند اما چه مي‌توان كرد كه: 
«جامي است كه عقل آفرين ميزندش/ صد بوسه ز مهر بر جبين ميزندش
اين كوزه‌گر دهر چنين جام لطيف/ مي‌سازد و باز بر زمين ميزندش»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون