• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

بررسي تقابل سرخابي‌ها با تيم‌هاي اصفهاني در گفت ‌و گو با «مهدي سيدصالحي»

داور بازي پرسپوليس و سپاهان جو را به هم ريخت

استقلال بايد روي ساختار دفاعي‌اش كار كند

علي ولي‌اللهي

يكشنبه ‌شب دو بازي حساس در ليگ برتر برگزار شد و سرخابي‌ها به مصاف حريفان اصفهاني رفتند. پرسپوليس در نقش جهان اصفهان در يك بازي جنجالي و پرحاشيه به تساوي يك- يك دست يافت و استقلال كه مي‌توانست از تساوي صدرنشينان نهايت بهره را ببرد، مقابل ذوب‌آهن دو هيچ بازي را واگذار كرد. اين در حالي است كه هفته بعد شاهد دربي پايتخت هم خواهيم بود. براي بررسي شرايط اين دو بازي همچنين دربي پيش رو با مهدي سيد‌صالحي، كارشناس فوتبال به گفت‌وگو نشستيم. 

    بازي بزرگ هفته بين مدعيان به تساوي رسيد. تحليل شما از اين بازي چيست؟
پرسپوليس و سپاهان هر دو جزو تيم‌هاي مدعي امسال ليگ هستند و كيفيت و نوع بازي دو تيم به گونه‌اي است كه نسبت به تيم‌هاي ديگر نمايش بهتري را ارايه مي‌دهند. پرسپوليس و سپاهان از لحاظ سبك بازي و تاكتيكي شباهت زيادي به هم داشتند. هر دو تيم مالكيت توپ را مي‌خواهند و بازي‌سازي از عقب را. از همه مهم‌تر اينكه دو تيم تنوع تاكتيكي را دستور كار قرار مي‌دهند. در بازي‌هايي كه دو تيم شباهت‌هايي به هم دارند از تنوع تاكتيكي بالايي برخوردار هستند، هم از عمق و هم از كناره‌ها حركت مي‌كنند و روي كارهاي تركيبي پافشاري دارند، تمركز و اعتماد به‌ نفس بازيكنان پيشي مي‌گيرد از مسائل تاكتيكي و فني. يعني اينجا موفقيت برمي‌گردد به اعتماد به نفس و كم اشتباه بودن به خصوص در خط دفاعي. گل زدن در اين بازي‌ها هم به همين دلايل پيچيده مي‌شود. پرسپوليس در اين بازي از همان ابتدا بالا بازي مي‌كرد. در دقايقي از بازي و زماني كه سپاهان صاحب توپ بود، پرس از بالا انجام مي‌داد و اين پرس را تا مركز زمين پيگيري مي‌كرد. بالعكس زماني كه پرسپوليس بازي‌سازي را از مقابل دروازه خودي انجام مي‌داد، سپاهان همين برنامه را داشت. در نيمه اول پرسپوليس از لحاظ شرايط مسابقه وضعيت بهتري از سپاهان داشت. دليلش هم بازي‌هاي فشرده اين تيم در ليگ قهرمانان آسيا بود. پرسپوليس به خاطر اينكه چند روز چند روز بازي مي‌كرد و در كوران مسابقه قرار داشت در شروع بازي شرايط بهتري داشت و موقعيت‌هاي خوبي روي دروازه حريف خلق كرد. در نيمه دوم طبيعي بود كه پرسپوليس به خاطر فشار بازي‌هاي قبلي و به خصوص شرجي بودن هواي هند و تحليل رفتن توان بدني بازيكنان افت كند. پرسپوليس روي يك ضربه كرنر و روي همان عدم تمركزي كه گفتم ممكن است در بازي‌هاي بزرگ رقم بخورد به گل رسيد. بعد از گل سپاهان به بازي مسلط شد چون حريف به خاطر تحليل رفتن قواي بدني‌اش عقب نشست. سپاهان هم در نهايت توانست به گل برسد. به نظرم سپاهان مي‌توانست از خستگي بازيكنان پرسپوليس استفاده كند اما برخي بازيكنان اين تيم آمادگي لازم براي حضور در اين بازي را نداشتند و نتوانستد انتظارات را برآورده كنند. در اين شرايط نتيجه تساوي دور از ذهن نبود.
    با اين حال استقلال نتوانست از تساوي سپاهان و پرسپوليس بهره ببرد و مقابل ذوب‌آّهن باخت. 
در نيم فصل دوم هميشه تيم‌هايي كه بالاي جدول هستند و تيم‌هايي كه براي فرار از منطقه سقوط مي‌جنگند، انگيزه بيشتري دارند. تيم‌هايي كه نمي‌خواهند به دسته پايين بروند با شيوه‌هاي تدافعي بيشتري وارد زمين مي‌شوند. استقلال وقتي از بازي‌هاي آسيايي برگشت مشخص بود كه در ساختار دفاعي كمي مشكل دارد. چيزي كه در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا هم مشهود بود. استقلال در بازي مقابل ذوب‌آهن از چند جا ضربه خورد. يكي جدايي آقاي فراز كمالوند بود كه باعث شد يك مقدار تمركز استقلال به هم بريزد و حاشيه‌هايي به وجود بيايد چراكه فرهاد مجيدي مقداري تحت فشار قرار گرفت. از سمت ديگر استقلال مقابل تيمي بازي داشت كه آقاي مجتبي حسيني سرمربي‌اش بود. تفكر سرمربي ذوب آهن اين بود كه بتواند در باكس خودش بيشتر قرار بگيرد و توپ را در اختيار استقلال دهد و اجازه بدهد، حريف بالا بازي كند تا خودشان بتوانند از ضد حملات استفاده كنند. به خصوص ذوب‌آهن روي اشتباهات فردي بازيكنان استقلال حساب ويژه‌اي باز كرده بود. وقتي استقلال اوايل بازي گل خورد يك مقدار تحت تاثير قرار گرفت. در نيمه نخست استقلال موقعيت‌هايي خلق كرد كه شهاب گردان اجازه نداد دروازه‌اش باز شود. در نيمه دوم مجيدي عناصر تهاجمي‌اش مثل آرمان رمضاني و ارسلان مطهري را به زمين بازي فرستاد. همين طور مهدي‌پور را. به نظرم مهدي‌پور در بازي‌هاي ليگ قهرمانان نشان داده بود كه در مركز زمين عملكرد خوبي دارد. نمي‌دانم تفكرات فرهاد مجيدي به چه صورتي بود كه از اين بازيكن از اول بازي نگرفت. در نيمه دوم ذوبي‌ها كه گل برتري‌شان را زده بودند، توانستند روي ضد حملات و اشتباه بازيكنان حريف به گل دوم هم برسند. در نهايت استقلال در بازي‌اي كه مي‌توانست با 3 امتيازش و با توجه به تساوي سپاهان و پرسپوليس فاصله‌اش را با صدر جدول كم كند، شكست خورد. 
    چطور استقلالي كه خط حمله‌اش در آسيا جزو بهترين‌ها بود، نتوانست به ذوب‌آهن گل بزند؟ 
نبودن بازيكناني مثل فرشيد اسماعيلي و وريا غفوري تاثير زيادي روي عملكرد خط حمله استقلال داشت. همچنين تحليل رفتن بازيكنان استقلال از لحاظ بدني كاملا مشهود بود. استقلال در بازي‌هاي ليگ قهرمانان فشار زيادي متحمل شد و عناصر هجومي اين تيم در تمام بازي‌ها حضور داشتند. طبيعي بود كه تيم ذوب‌آهن از لحاظ بدني وضعيت بهتري داشته باشد. اين تيم ريكاوري بهتري را پشت سر گذاشته بود و انرژي بيشتري از حريف داشت. مساله بعدي اينكه استقلال بد موقع مقابل حريف گل خورد. ما دقايق حساسي در بازي داريم. يك تا پنج، 40 تا 45، 45 تا 50 و 85 تا 90 دقايق طلايي فوتبال هستند. گل خوردن در اين دقايق باعث مي‌شود شيرازه تيم‌ها از هم بپاشد.
    به نظر استقلال مقابل تيم‌هايي با دفاع اتوبوسي به مشكل مي‌خورد. 
زماني كه برخي تيم‌ها مقابل استقلال اتوبوسي بازي مي‌كنند اين تيم بايد هافبك‌هايي داشته باشد كه بتواند يك در مقابل يك را به خوبي رد كند و خط دفاعي و خط هافبك حريف را بشكند. يك راه ديگر هم سانتر از جناحين است كه بتوانند يا روي خود سانتر يا روي توپ‌هاي دوم و سوم استفاده كنند. از همه مهم‌تر وقتي تيمي اتوبوسي دفاع مي‌كند، خط هافبك و حمله تيمي كه گل مي‌خواهد بايد بسيار پرتحرك باشد. بازيكنان استقلال بايد وقتي هم‌بازي‌شان صاحب توپ مي‌بود، تحرك و دوندگي بيشتري نشان مي‌دادند تا فضاسازي صورت بگيرد. بازيكنان استقلال نتوانستند دفاع حريف را به هم بريزند و از اشتباهات آنها استفاده كنند. در خط دفاعي هم بازيكنان اين تيم با تصور اينكه تيم حريف اتوبوسي دفاع مي‌كند و توان حمله ندارد آن سخت‌كوشي و آگاهي محيطي مورد نياز را نداشتند. بازيكنان استقلال من‌تو‌من را به خوبي انجام ندادند و مهاجمين و هافبك‌هاي ذوب‌آهن به راحتي صاحب توپ مي‌شدند. 
    برگرديم به بازي سپاهان و پرسپوليس. به نظر آن مسابقه تحت تاثير اتفاقات داوري هم قرار گرفت. 
من كارشناس داوري نيستم اما چون خودم هنگام بازي پرسپوليس و سپاهان در استاديوم حضور داشتم، ديدم كه آقاي بيژن حيدري از لحاظ بدني آماده نبودند. ايشان با صحنه‌هاي مهم بازي فاصله زيادي داشت. به نظرم در چنين بازي حساسي بايد كسي حضور مي‌داشت كه از لحاظ بدني آماده مي‌بود. من از نزديك بازي را ديدم و اين چيزي كه مي‌گويم در كار آقاي حيدري مشهود بود. ايشان در بعضي از صحنه‌ها جا مي‌ماند و در برخي ديگر كمك داور نزديك به صحنه پرچم مي‌زد اما ايشان خطا نمي‌گرفت و اين نشان‌دهنده عدم تمركز در تيم داوري بود. 
    در پايان بازي شاهد درگيري‌هاي زشتي بين بازيكنان بوديم. نظر شما راجع به آن اتفاقات چيست؟
من چون طبقه بالا بودم و به پايين و قسمت ورودي زمين ديد نداشتم، اطلاع دقيق ندارم كه چه اتفاقي افتاده. با اين حال بازي پرسپوليس و سپاهان هميشه به عنوان ال‌كلاسيكوي فوتبال ايران مطرح بوده و حساسيت‌هاي بالايي داشته. به نظرم داوري مي‌توانست جو را بخواباند و به صحنه‌ها نزديك‌تر باشد تا اعتراضات زياد نشود و جو بازي به هم نريزد. 
    هواداران پرسپوليس و سپاهان در چند سال اخير كمي فضا را ملتهب كرده‌اند. در اين بازي هم در اصفهان اتفاقاتي از اين دست ديده شد.
تا آنجايي كه من مي‌دانم شرايط باشگاه سپاهان مشخص است. محرم نويدكيا قبل از بازي از بازيكنان خواسته بود كه كسي تجمع نكند. اين چيزي كه شما مي‌گوييد را من در اصفهان نديدم. آيا شما مستنداتي در اين زمينه داريد؟
    مثلا اتوبوس سپاهان به خاطر تجمع هواداران با ۷۰ دقيقه تاخير رسيد. 
خب اين ۷۰ دقيقه تاخير سپاهان چه ربطي به اتفاقات بازي و رفتار باشگاه پرسپوليس دارد؟ اينكه هواداران سپاهان رفتند مقابل هتل براي همراهي تيم به ضرر آنها تمام شده و بيشتر از حد در راه ماندند. در حالي كه سرمربي تيم تاكيد كرده بود هواداران نيايند مقابل هتل. وقتي هم سرمربي تيم درخواست كرده هواداران سپاهان به احترام ايشان مطمئنا اين كار را انجام نمي‌دهند. من خودم چيز خاصي نديدم كه بخواهم خداي نكرده هواداران را زير سوال ببرم. با اين حال من هميشه از هواداران همه تيم‌ها انتظار داشتم كه در چنين بازي‌هاي حساسي يك مقدار از حساسيت‌ها كم كنند و اجازه بدهند بازيكنان با آرامش بيشتري بازي كنند. 
    تا چند روز ديگر شاهد دربي خواهيم بود. پيش‌بيني شما از آن بازي چيست؟
هميشه دربي نه كاري به جدول داشته و نه به نتايج قبلي تيم‌ها. الان شباهت بين دو تيم اين است كه پرسپوليس و استقلال در بازي‌هاي آسيايي بودند و هر دو صدرنشين صعود كردند. با اين حال تفكرات آقاي گل‌محمدي با آقاي مجيدي فرق مي‌كند. پرسپوليس يك مقدار در خط دفاعي وضعيت بهتري با رهبري سيدجلال حسيني دارد. در آن سمت خط حمله استقلال هم در آسيا خيلي خوب كار كرد و تقابل اين دو خيلي جالب خواهد بود. به نظرم نتيجه اين بازي برمي‌گردد به همان تمركز و اعتماد به نفسي كه بازيكنان بايد داشته باشند. بازيكناني بايد در دربي حاضر شوند كه اصطلاحا «دربي‌باز» هستند. چون تماشاگران هم وجود دارند يك مقدار از استرس بازيكنان كم مي‌شود در عين حال كه همه مي‌دانند تمام قشنگي فوتبال به حضور هواداران است. به نظرم در حال حاضر روي بازيكنان استقلال نسبت به بازيكنان پرسپوليس فشار بيشتري وجود دارد و اين كار مجيدي را كمي سخت مي‌كند. به نظرم هر تيمي كه در اين بازي مركز ميدان را در اختيار بگيرد و از اشتباهات خط دفاعي حريف بهره ببرد، برنده خواهد بود. 
    نتيجه را پيش‌بيني مي‌كنيد؟
نمي‌توانم پيش‌بيني كنم. من خودم دربي بازي كردم و يادم هست، زماني كه شرايط ما در استقلال خيلي بهتر از پرسپوليس بود، دربي را واگذار كرديم. دربي قابل پيش‌بيني نيست و اين نشان مي‌دهد كه ممكن است يك تيم از لحاظ نفرات و آمار و جايگاه شرايط بهتري داشته باشد اما نتيجه را تيم ديگر به دست بياورد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون