• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

آمار قربانيان كرونا از 75 هزار نفر فراتر رفت

موج چهارم تحت كنترل

گروه اجتماعي| روز گذشته با اعلام 351 مورد فوت ديگر بر اثر ابتلا به كرونا، شمار قربانيان ثبت‌شده اين بيماري در كشورما از 75 هزار نفر فراتر رفت. در عين حال معاون امنيتي وزير كشور با اشاره به اينكه موج چهارم بيماري كرونا در كشور در شرايط كنترل و مهار قرار گرفته است، گفت: «اميد داريم با تداوم روند واكسيناسيون در كشور بتوانيم اين بيماري منحوس را در كشور كاملا در شرايط كنترل قرار دهيم.»
پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور به نقل از صحبت‌هاي حسين ذوالفقاري در شصت‌وهشتمين جلسه كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي مديريت بيماري كرونا نوشت: «طبق گزارش وزارت بهداشت موج چهارم بيماري از مرحله پيك و فزاينده در حال انتقال به فضاي مهار و كنترل است.» او با اشاره به در پيش بودن تعطيلات عيد فطر نسبت به افزايش حجم سفرهاي احتمالي به خصوص به شهرهاي شمالي كشور هشدار داد: «به تجربه ديده شده كه افزايش سفرها و مسافرت‌هاي برون‌شهري يكي از عوامل گسترش و چرخش بيماري است. بايد محدوديت سفر بين شهري با نظارت عوامل نيروي انتظامي تداوم گردد و تردد آزادانه سفر در كشور صورت نگيرد.» ذوالفقاري در بخش ديگري از صحبت‌هايش به برگزاري آزمون وزارت آموزش و پرورش به خصوص براي كلاس‌هاي نهم و دوازدهم اشاره كرد و گفت: «در اين خصوص طبق گزارش نماينده وزارت آموزش و پرورش تمامي اصول و پروتكل‌هاي بهداشتي از سوي وزارت بهداشت و درمان اخذ شده و اين پروتكل‌ها به همه استان‌ها اعلام شده است. تلاش آموزش و پرورش بر اين اساس است كه آزمون‌ها در مكان‌هاي باز و در كلاس‌هاي بزرگ با رعايت اصول بهداشتي برگزار شود.» در روزهاي گذشته بارها نسبت به ممنوعيت سفرهاي جاده‌اي و بين استاني گوشزد شده است. ستاد ملي مقابله با كرونا براي متخلفين هم جرايمي را در نظر گرفته است؛ به‌طوري كه طبق اعلام دكتر رييسي، سخنگوي اين ستاد، جريمه تردد در شهرهاي قرمز يك ميليون تومان و در شهرهاي نارنجي ۵۰۰ هزار تومان است. در مصوبه جديد ستاد ملي مقابله با كرونا، تردد در شهرهاي زرد هم مشمول جريمه شده و در اين زمينه هم ۵۰۰ هزار تومان جريمه در نظر گرفته شده است.
همزمان با اعلام رو به كاهش گذاشتن موج كرونا در كشور و تاكيد بر لزوم توسعه واكسيناسيون، مينو محرز از آغاز مرحله سوم آزمايش باليني واكسن بركت خبر داد و تخمين زد: «در اواسط تابستان يا اوايل شهريور مي‌توانيم توليد انبوه داشته باشيم و واكسن را در اختيار مردم بگذاريم.» ايلنا به نقل از محقق اصلي پروژه و مسوول تيم نظارت بر فاز مطالعات باليني واكسن كووايران بركت نوشت: «اگر از ۲۵ ارديبهشت كارآزمايي را شروع كنيم، حدودا اواخر خردادماه نتايج كارآزمايي باليني مشخص مي‌شود، بنابراين در اواسط تابستان يا اوايل شهريور مي‌توانيم توليد انبوه داشته باشيم و واكسن را در اختيار مردم بگذاريم. ثبت‌نام براي كارآزمايي فاز سوم همچون دوره‌هاي قبل است و با همان سامانه افراد مي‌توانند اقدام به ثبت‌نام كنند، تا الان هم ۴۰ الي ۵۰ هزار نفر ثبت‌نام كردند و بايد از بين آنها ۲۰ هزار نفر انتخاب شوند.» محرز در مورد عوارض كارآزمايي روي داوطلبان گفت: تا به حال اين كارآزمايي عوارض جدي نداشته است، به‌طور كلي واكسن‌هاي ضعيف‌شده، معمولا عارضه محدودي دارند و كم‌عارضه محسوب مي‌شوند و حتي اگر عوارضي هم داشته باشند، معمولي و از نوع درجه يك شناخته شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون