• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4925 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

«اعتماد» از گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي درباره ورود رييس پيشين مجلس به انتخابات گزارش مي‌دهد

رد احتمال كانديداتوري لاريجاني تا اطلاع ثانوي!

گمانه‌زني درباره نام‌نويسي علي لاريجاني در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم افزايش يافته است. هر چند اظهارات در اين باره بسيار متناقض است. از يك‌ سو عده‌اي با تاكيد موكد از اين مي‌گويند كه او حتما نام‌نويسي مي‌كند و از طرف ديگر منابع نزديك گزارش مي‌دهند كه او شخصا كانديداتوري خود را تكذيب كرده است. در اين بين نيز برخي منابع خبري گزارش داده‌اند كه او در تهران ديدارهايي را با مقامات ارشد نظام داشته و درباره انتخابات 1400 مشورت‌هايي انجام داده اما خبرنگار «اعتماد» كسب اطلاع كرده كه اين اخبار از اساس كذب بوده و او اساسا اين روزها خارج از پايتخت روزگار مي‌گذراند.
چندي پيش كمال‌الدين پيرموذن، نماينده سابق مجلس كه از جمله چهره‌هاي نزديك به اصلاح‌طلبان به حساب مي‌آيد، در مصاحبه‌اي گفته بود كه «لاريجاني در انتخابات رياست‌جمهوري حتما شركت مي‌كند.» اما او ديروز بار ديگر مصاحبه كرده و مصاحبه قبلي‌اش را تكذيب كرده است. پيرموذن به خبرگزاري تسنيم گفته است:«يكي از نزديكان آقاي دكتر لاريجاني به من گفته بود كه آقاي لاريجاني كانديدا مي‌شود، بنده هم بر همين اساس مصاحبه كردم و گفتم كه ايشان كانديدا خواهد شد.» او همچنين مي‌گويد:«نمي‌دانم واقعا آقاي لاريجاني كانديدا مي‌شود يا نه؟ چون برخي نزديكانشان مي‌گويند كه مي‌شود، برخي ديگر مي‌گويند كانديدا نمي‌شود.» در اين ميان اما بنابر بررسي و پيگيري خبرنگار «اعتماد» مويد آن است كه هر دو موضع به ‌واقع مطرح مي‌شوند و موضوع خبرسازي صرف در رسانه‌ها نيست؛ برخي از نزديكان لاريجاني مي‌گويند او قصد كانديداتوري دارد و برخي مي‌گويند او بارها اعلام كرده كه چنين قصد و برنامه‌اي ندارد. 
در اين ميان ديروز يك چهره سياسي كه نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «اعتماد» خبر داد كه در صحبتي كه با علي لاريجاني داشته، او تاكيد كرده كه علاقه‌اي به شركت در انتخابات ندارد. همچنين پيگيري‌هاي «اعتماد» از برخي نزديكان لاريجاني درباره آنچه در مورد ديدار او با مقامات ارشد نظام مطرح شده نيز از اين حكايت دارد كه او اصلا در تهران حضور ندارد و طي هفته‌هاي اخير هم سفري به تهران نداشته است. 
با اين حال رسانه‌هاي اصولگرا همچنان در تلاشند كه ورود لاريجاني به انتخابات را قطعي جلوه دهند. ديروز خبرگزاري مهر در گزارشي نوشت:«به دنبال انتشار برخي اخبار مبني بر قطعي شدن كانديداتوري علي لاريجاني در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم، يك نماينده ادوار مجلس از تشكيل يك گروه در فضاي مجازي متشكل از ۲۵۰ نفر از نمايندگان ادوار مجلس با هدف برنامه‌ريزي براي نامزدي علي لاريجاني در انتخابات خبر داد. به گفته اين نماينده ادوار، ورود لاريجاني به عرصه انتخابات حتمي است و او احتمالا روز پنجشنبه براي ثبت‌نام در انتخابات به وزارت كشور خواهد رفت.» البته اين تعيين تاريخ ثبت‌نام نيز از سوي نزديكان لاريجاني تاييد نشده و به نظر خبري موثق نيست. خبرگزاري مهر همچنين نوشته است:«حاميان لاريجاني دنبال ايجاد دوقطبي «لاريجاني- رييسي» هستند و در عين حال به دليل آرا منفي لاريجاني و از طرفي آرا بالاي سيدابراهيم رييسي در سال ۹۶ و تجربه او در رقابت‌هاي انتخاباتي، رقابت دشواري را براي لاريجاني پيش‌بيني مي‌كنند.» نكته جالب اما در اين نگاه به موضوع آنجاست كه صرفا رسانه‌هاي اصولگرا چنين گزارش‌هايي را منتشر مي‌كنند و به اين اعتبار بعيد نيست اين اقدام در راستاي راهبردي انتخاباتي و تبليغاتي سياسي دنبال شود. هر چند اين خود تنها ادعايي رسانه‌اي و به تعبيري برآيند خوانش بين‌ سطور اخبار رسانه‌هاي اصولگرا درباره كانديداتوري لاريجاني است. اما آنچه قطعي است اين است كه حداقل نزديكان لاريجاني مي‌گويند تاكنون هيچ فعاليت ستادي براي او كليد نخورده و اگر صحبتي هم درباره انتخابات شده تنها از جانب برخي نزديكان لاريجاني و به‌ صورت شفاهي بوده و نه بيش از آن.
فارغ از اين اما به هر حال بسياري كانديداتوري لاريجاني را بي‌ارتباط با كانديداتوري رييسي نمي‌دانند. طيفي از ناظران معتقدند با آمدن رييسي، بعيد است كه لاريجاني وارد گود شود. ازجمله مصطفي كواكبيان، چهره اصلاح‌طلبي كه مجالس هشتم و دهم را با لاريجاني پشت سر گذاشته، گفته است:«آقاي دكتر علي لاريجاني نگاه مي‌كند كه آيا آقاي رييسي مي‌آيد يا نه؛ كه اگر بيايد، او نيايد و اگر او نيايد، خودش بيايد.» 
البته برعكس اين گزاره هم صادق است و طيفي ديگر از ناظران معتقدند كه با حضور رييسي اتفاقا وقت ورود لاريجاني است و او در اين صورت وارد گود شده و رقابتي تنگاتنگ شكل خواهد گرفت. آنچه اما تا اينجا مي‌دانيم اين است كه تاكنون علي لاريجاني شخصا به همه نزديكان و افرادي كه با او در ارتباط هستند، اعلام كرده كه برنامه‌اي براي كانديداتوري ندارد. هر چند همزمان برخي نزديكان او مي‌گويند، لاريجاني قصد خود را علني نمي‌كند و اگر در روز پاياني او را در ستاد انتخابات كشور ديديد، تعجب نكنيد!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون