• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4927 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت

انتشار اخبار ضدونقيض از اردوگاه اصولگرايان با پايان چهارمين روز نام‌نويسي هم پايان نيافت

تعيين تكليف محافظه‌كاران تا شنبه 6 عصر

فضاي سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري شايد يكي از پيچيده‌ترين فضاهاي انتخاباتي باشد كه تاكنون تجربه شده است. حجم بالاي اخبار انتخاباتي، تاييد و تكذيب‌هاي پياپي، آمدن‌ها و نيامدن‌ها و... باعث شده كه يك روز مانده به پايان نام‌نويسي‌ هنوز نتوان تصوير روشني از انتخابات داشت و تحليل‌هاي درستي ار قطب‌بندي‌هاي انتخاباتي داشت. با اين حال تا ساعت ۶ بعدازظهر امروز، درصورتي كه مهلت نام‌نويسي تمديد نشود اين سردرگمي‌ها پايان مي‌پذيرد و بالاخره هاله ابهامي كه گرد قطب‌بندي‌هاي سياسي در انتخابات ايجاد شده تاحدودي كمتر خواهد شد. گمانه‌زني‌ها يا تاييد و تكذيب‌ها در مورد آمدن يا نيامدن كانديداها البته مربوط به جريان سياسي خاصي نيست و هم در ميان اصلاح‌طلبان و هم اصولگرايان به چشم مي‌خورد اما دست‌كم در جريان اصلاح‌طلب تاكنون ۱۴ نفر معرفي شده‌اند كه احتمالا به‌جز يكي، دو گزينه، باقي قطعا ثبت‌نام خواهند كرد. در جريان راست سياسي با توجه به انواع نحله‌هاي فكري و طيف‌هاي مختلف‌ اوضاع پيچيده‌تر است؛ در ميان كانديداهاي نزديك به دولت هم همين‌طور. گزينه‌هاي اصولگرا از گزينه‌هاي اصلي‌ تا گزينه‌هاي رده چندم تا آخرين لحظه در حال رايزني هستند تا بالاخره تكليف‌شان براي انتخابات مشخص شود. در ميان اصولگرايان سيدابراهيم رييسي، محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي و محسن رضايي پرحاشيه‌ترين و پرخبرترين كانديداها هستند.

 انتخابات از مشهد تا كرمان و تهران
شايد سيدابراهيم رييسي را بتوان مهم‌ترين كانديداي اصولگراها ناميد. كسي كه وقتي نام او به ميان مي‌آيد، بسياري از گروه‌هاي راست سياسي حاضر به كناره‌گيري هستند. قبل از آغاز ثبت‌نام كانديدا‌هاي انتخابات نقل شده‌ بود كه احتمالا رييسي در سفر استاني همدان اعلام كانديداتوري خواهد كرد. پس از آن به مشهد مي‌رود و بعد از آن همزمان با عيد فطر براي نام‌نويسي به ستاد انتخابات كشور خواهد رفت. بنابراين همه منتظر بودند كه روز پنجشنبه رييسي به ستاد انتخابات برود. حتي گفته مي‌شد كه او قرار است به عنوان آخرين نفر، دقايقي مانده تا ساعت ۶ روز پنجشنبه وارد ستاد انتخابات شود. با اين حال خورشيد روز پنجشنبه هم غروب كرد و خبري از رييسي نشد. ساعات پاياني شب اما دوباره خبري منتشر شد مبني بر اينكه سيدابراهيم رييسي در راه كرمان است و مي‌خواهد بر سر مزار شهيد قاسم سليماني حاضر شود و روز جمعه براي ثبت‌نام به ستاد انتخابات كشور برود. اين خبر همراه با عكسي از رييس دستگاه قضا در كرمان منتشر شد اما دقايقي بعد حضور رييسي در كرمان نيز تكذيب شد و خبر آمد كه در گلزار شهداي كرمان هم خبري نيست. روز جمعه اما گزارش شد كه فضاي امنيتي در مقابل ستاد انتخابات كشور ايجاد شده و به همين دليل گمانه‌زني‌ها درمورد حضور رييسي بار ديگر قوت گرفت اما بعد مشخص شد كه به‌دليل درگيري مختصري كه جلوي در وزارت كشور ايجاد شده، سطح امنيتي افزايش يافته و درنهايت تا ساعات پاياني روز جمعه هم خبري از رييسي نشد. بعضي خبرها نيز حاكي از آن بود كه سيدابراهيم رييسي از حضور در انتخابات منصرف شده است. پيش از آن هم همين اخبار ضد و نقيض درمورد كسب اذن رهبري ازسوي رييس دستگاه قضاي براي ورود به انتخابات مطرح شده ‌بود. ازسويي ديروز مجتبي توانگر، نماينده مجلس در توييتي مدعي شد تصميم رييسي براي حضور در انتخابات تصميمي قديمي است و نوشت: «شُبهه‌اي‌ كه سيدابراهيم رييسي را متهم مي‌كنند يك‌شبه به فكر رياست‌جمهوري افتاده و عملا بدون برنامه در دولت آينده حضور خواهد داشت عرض مي‌كنم كه ايشان از ۳۰ ارديبهشت ۹۶ براي حضور در انتخابات سيزدهم رياست‌جمهوري خود را آماده مي‌كردند و كاملا آماده اداره با قوت دولت هستند. مگر منعي باشد.»

 نيايد، مي‌آيم
ديروز هم خبرگزاري تسنيم خبر داد كه سعيد جليلي در گفت‌وگو با برخي اعضاي ستادش عدم كانديداتوري خود را منوط به كانديداتوري ابراهيم رييسي كرده و گفته تنها درصورتي كه رييسي در انتخابات ثبت‌نام نكند، كانديدا خواهد شد. محسن رضايي نيز ازجمله كانديداهايي است كه اگرچه تا چندي قبل حضورش قطعي به نظر مي‌رسيد، خبر رسيده با ستاد و افراد نزديك به رييس دستگاه قضا مشغول رايزني است و شايد حضور يا عدم حضور او نيز به تصميم ابراهيم رييسي گره خورده ‌باشد. نام محسن رضايي نيز جزو كساني مطرح شد كه قرار بود روز پنجشنبه و همزمان با عيد فطر ثبت‌نام كند. حتي گفته شده ‌بود كه به خبرنگاران «تابناك» ‌-وبسايت نزديك به محسن رضايي- براي پوشش لحظه ثبت‌نام آماده‌باش خبري اعلام كرده‌اند اما او نيز تا آخرين ساعات روز پنجشنبه و جمعه نيامد و نشان داد كه حضور او نيز در گرو تصميماتي ديگر است. 

 روساي قوا درگير انتخابات
از ۳ قوه موجود يكي مسوول برگزاري انتخابات و روساي دو قوه ديگر درگير كانديداتوري و جلسات انتخاباتي هستند. علاوه بر سيدابراهيم رييسي، محمدباقر قاليباف نيز در يك سال گذشته جزو كانديداهاي بالقوه اصولگرايان به حساب مي‌آمد كه خود نيز تمايل بسياري براي حضور داشت. با اين حال هرچه به روزهاي نام‌نويسي نزديك‌تر شديم، احتمال حضور قاليباف كمتر شد و شنيده‌ها حاكي از آن بود كه گويا قاليباف را منصرف كرده‌اند. البته نيامدن او نيز قطعيت نداشت؛ چرا كه حتي روز پنجشنبه حسين قربانزاده، مشاور رييس مجلس در بخشي از نشست انتخاباتي كلاب هاوس خبرگزاري خبرآنلاين در پاسخ به اين سوال كه كانديدا نشدن قاليباف قطعي شده، گفت: «آقاي قاليباف اگر آقاي رييسي بيايد قطعا كانديدا نمي‌شود.» او حتي در پاسخ به اين پرسش كه اگر رييسي نيايد تصميم قاليباف چيست، گفت: «ممكن است كانديدا شوند.» همچنين محسن پيرهادي، نماينده مجلس نيز به خبرگزاري فارس گفته است: «قاليباف در صورت حضور رييسي براي وحدت جريان در انتخابات ثبت‌نام نمي‌كند.» بنابراين احتمالا حضور قاليباف هم تا حدود زيادي به تصميم رييسي بستگي دارد؛ تصميمي كه به نظر مي‌رسد از سطح جريان‌هاي سياسي فراتر رفته به نظرات متفاوت بخش‌هايي از حاكميت مربوط مي‌شود.  در ميان همه كانديداهاي اصولگرا بحث آمدن يا نيامدن اسد‌الله بادامچيان، دبيركل موتلفه به ‌دليل شرايط سني هم مطرح بوده‌ كه گويا حضور در عيد فطر در ستاد انتخابات را منتفي كرده است. محمد مخبر، رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام نيز ازجمله كساني بود كه ديروز در واكنش به خبر ثبت‌نامش، گفت كه قصد كانديداتوري ندارد. اما عزت‌الله ضرغامي از آن دست اصولگراياني است كه گفته مي‌شود احتمالا روز آخر براي ثبت‌نام خواهد آمد. به هر حال همه‌چيز، شنبه ساعت ۶ بعدازظهر مشخص خواهد شد و به احتمال زياد تركيب نسبي كانديداها معلوم مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون