• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4927 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت

دور سوم سفرهاي منطقه‌اي ظريف آغاز شد

از دمشق تا مادريد

گروه  ديپلماسي

 

 

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران براي سومين بار از ابتداي سال جاري سفر به چند كشور را آغاز كرده است. فروردين‌ماه سفرهاي ظريف به آسياي مركزي بود كه ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان،تركمنستان وتاجيكستان را شامل شد. پس از آن در ارديبهشت ‌ماه كشورهاي قطر، عراق،كويت و عمان ميزبان وزير خارجه ايران بودند و البته گفته شد كه سفر به امارات متحده عربي و ديدار با مقام‌هاي اين كشور در ابوظبي هم در دستور كار قرار دارد. روز چهارشنبه تور جديد وزير خارجه ايران با سفر به سوريه و ديدار با بشار اسد، رييس‌جمهور اين كشور به علاوه وزير خارجه و برخي مقام‌هاي جريان مقاومت آن ‌هم در ميانه حملات بي‌امان رژيم اسراييل به نوار غزه آغاز شد. در جريان اين سفر، وزير خارجه از هر فرصتي براي محكوم كردن حملات ددمنشانه رژيم اسراييل به فلسطيني‌ها و زير سوال بردن روند عادي‌سازي رابطه برخي كشورهاي عربي با اين رژيم استفاده كرد. 

ديدار وزير خارجه با بشار اسد 
محمدجواد ظريف در ديدار با بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه ضمن ابراز خرسندي از تمهيدات دولت سوريه در زمينه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و ابراز اميدواري براي برگزاري موفق آن، حمايت جمهوري اسلامي ايران از انتخابات در سوريه را اعلام كرد. ظريف با اشاره به جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و در حق مردم بي‌گناه فلسطين و با محكوم كردن اقدامات اين رژيم بر ضرورت ورود سازمان‌هاي بين‌المللي همچنين سازمان همكاري اسلامي در پيگيري حقوق مردم فلسطين و قدس شريف بر نقش كشورهاي پيشگام محور مقاومت در اين خصوص تاكيد كرد.
موضوعات روابط دوجانبه به ويژه همكاري‌ها در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي همچنين پيگيري گشايش سركنسولگري‌هاي ايران در شهرهاي حلب و متعاقبا لاذقيه از جمله ديگر موضوعات مطرح ‌شده از سوي ظريف در اين ديدار بود.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين رييس‌جمهور سوريه را در جريان آخرين تحولات گفت‌وگوهاي وين و تحركات منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با ديگر كشورهاي منطقه قرار داد. بشار اسد رييس‌جمهور سوريه نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از سوريه در جنگ با داعش، انجام اين سفر در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري سوريه همچنين وضعيت سرزمين‌هاي اشغالي را با اهميت خواند و ديدگاه سوريه در موضوعات مورد گفت‌وگو را تشريح كرد.

از انتخابات سوريه تا حملات رژيم اسراييل 
جواد ظريف عصر چهارشنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با «بشار اسد» رييس‌جمهور و «فيصل المقداد» همتاي سوري خود در جمع خبرنگاران گفت: در ديدار با آقاي بشار اسد و فيصل المقداد وزير خارجه موضوعات دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني را پيگيري كرديم. اهميت انتخابات آينده در سوريه موضوع مشترك ايران و سوريه است كه در اين زمينه اعتقاد داريم اين انتخابات براي صلح، ثبات و امنيت و پيشرفت در سوريه اهميت بسيار زيادي دارد. آمادگي داريم به عنوان ناظران اين انتخابات در انتخابات حضور داشته باشيم و اميدواريم مردم سوريه با حضورشان در اين انتخابات آينده خود، نظم و امنيت در سوريه را تضمين كنند.
وزير امور خارجه در ادامه با اشاره به حملات رژيم صهيونيستي و وضعيت در قدس گفت: در اين ديدارها در مورد وضعيت در قدس شريف و فلسطين و شكسته شدن هيمنه رژيم صهيونيستي دركنار جنايات اين رژيم و اهميت جامعه بين‌المللي از مردم فلسطين صحبت كرديم. معلوم است كه اقدامات تجاوزكارانه اسراييل با مقاومت روبه‌رو خواهد شد. اين وظيفه جامعه بين‌المللي است كه با مداخله مانع ادامه تجاوزات اسراييل شود.
ظريف ادامه داد: يك خبر بسيار مهم هم دارم كه با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوريه امروز سركنسولگري خودمان را در حلب افتتاح خواهيم كرد. اميدوارم اين اقدام باعث گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي بين ايران و سوريه شود.

تاييد ديدار هيات‌هاي ايراني و سعودي 
وزير امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران و عربستان اعلام كرد: ما آماده‌ايم و پيش از اين نيز هم آماده برقراري مناسبات نزديك با عربستان سعودي بوديم. قطعا برادران سوري ما نيز هميشه از همكاري در جهان عرب استقبال كرده‌اند و ما نيز همين رويكرد را داريم. تماس‌هايي با عربستان داشته‌ايم و اميدواريم اين تماس‌ها از طريق همكاري‌هاي بعد بين ايران و عربستان براي صلح و ثبات در منطقه به خصوص يمن كه در حال حاضر از فاجعه انساني عظيمي در رنج است، بينجامد.
محمدجواد ظريف همچنين پس از ديدار با بشار اسد رييس‌جمهور و فيصل المقداد وزير خارجه در گزارشي توييتري در اين باره نوشت:«خوشحالم كه براي گفت‌وگوهاي مهم درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي به سوريه بازگشته‌ام.» او دستور كارهاي اصلي اين سفر را تجاوز وحشيانه رژيم اسراييل عليه فلسطيني‌ها،گفت‌وگوهاي صلح سوريه و انتخابات پيش رو، طرح‌هاي جامع براي گسترش روابط با سوريه و هماهنگي بين همسايگان برشمرد.

انتقاد از عادي‌سازي رابطه با رژيم صهيونيستي 

ديدار با رهبران گروه‌هاي فلسطيني مقيم دمشق يكي ديگر از برنامه‌هاي وزير خارجه در مدت زمان حضور در پايتخت سوريه بود. ظريف در اظهاراتي در جمع اين رهبران گفت: شاهد وحشي‌گري جديد رژيم صهيونيستي به ويژه در مسجدالاقصي و همين طور تلاش براي تحويل مناطق اطراف مسجدالاقصي بوديم. همزمان شاهد رشادت زنان و مردان فلسطيني در دفاع از حرم شريف بوديم. جهان اسلام بسيار به اين رشادت مفتخر است. جنايت‌هاي اخير اسراييل در غزه و پاسخ قهرمانانه گروه‌هاي مقاومت عليه رژيم صهيونيستي نشان داد كه ادعاهاي غيرقابل شكست بودن گنبد آهنين دروغي پوشالي بود. همين‌طور نشان داد كه روند عادي‌سازي با رژيم صهيونيستي جرياني ضد مردم فلسطين و ضد مصلحت امت اسلامي است. در روزهاي گذشته با همكاري تركيه، قطر و ديگر كشورهاي اسلامي تلاش كرديم جامعه بين‌المللي را در اين موضوع حساس كنيم. اميدواريم بتوانيم لااقل مقداري حركت در سازمان ملل از طريق مجمع عمومي چون به شوراي امنيت اميدي نيست، ايجاد كنيم. دركنار مردم فلسطين ايستاده‌ايم و افتخار مي‌كنيم كه تاوان اين ايستادن را مي‌پردازيم.كما اينكه سوريه هزينه ايستادگي در كنار مقاومت مردم فلسطين را پرداخت مي‌كند. ايران و سوريه وكشورهاي ديگري كه با خشم امريكا مواجه هستند از فلسطين حمايت مي‌كنند.
محمدجواد ظريف همچنين درگفت‌وگوي تلفني با «زياد نخاله» دبير كل جهاد اسلامي فلسطين در بيروت، حمايت مستمر جمهوري اسلامي ايران از مردم و مقاومت فلسطين را مورد تاكيد قرار داد. ظريف با افتخارآميز خواندن صبر و استقامت مردم فلسطين، آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي حمايت از مردم فلسطين و مقاومت‌ را مورد تاكيد قرار داد. زياد نخاله، دبير كل جهاد اسلامي فلسطين نيز در اين گفت‌وگوي تلفني از حمايت‌هاي هميشگي جمهوري اسلامي ايران قدرداني كرد.

ديدار با وزير خارجه اسپانيا 
محمدجواد ظريف صبح روز پنجشنبه وارد مادريد پايتخت اسپانيا شد. به گزارش «اعتماد» مادريد نخستين مقصد تور اروپايي ظريف در اين مرحله از سفرهايش است. وزير خارجه صبح روز پنجشنبه با خانم «آرانچا گونزالس لايا» وزير امور خارجه و امور اتحاديه اروپايي اسپانيا ديدار و گفت‌وگو كرد.
وزير خارجه در اين ديدار با مرور روابط دو كشور در حوزه‌هاي مختلف، ظرفيت همكاري‌هاي اقتصادي فيمابين را فراتر از وضعيت موجود ارزيابي و ضرورت بررسي راه‌هاي گسترش همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي از طريق برطرف كردن پاره‌اي موانع موجود را مور تاكيد قرار داد. 
ظريف همچنين توسعه همكاري‌ها در حوزه فعاليت شركت‌هاي كوچك و متوسط همچنين صنعت گردشگري و زيرساخت‌هاي آن را براي فعال‌سازي روابط اقتصادي دو كشور مهم ارزيابي كرد. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تشريح ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسائل منطقه به ويژه ضرورت تعامل درون منطقه‌اي كشورها همچنين ديگر موضوعات مهم منطقه از جمله يمن، افغانستان و عراق به تحولات اخير در صحنه فلسطين اشغالي و شرايط سخت مردم آن در سرزمين‌هاي اشغالي پرداخت و بر ضرورت توقف اقدامات ددمنشانه رژيم اشغالگر قدس در حق مردم فلسطين تاكيد كرد. ظريف همچنين ديدگاه كشورمان در خصوص گفت‌وگوهاي وين را تبيين كرد.
خانم آرانچا گونزالس لايا، وزير امور خارجه و امور اتحاديه اروپايي اسپانيا نيز در اين ديدار ضمن با اهميت خواندن جايگاه كشورمان در منطقه، ديدگاه كشورش در زمينه موضوعات مختلف از جمله برجام، موضوعات منطقه و مسائل دوجانبه را تشريح كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون