• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

گراني خودسرانه يا ابلاغ رسمي؟

توافق براي افزايش قيمت نان

 اوايل ارديبهشت ماه بود كه كم‌كم زمزمه‌هاي افزايش قيمت نان به گوش رسيد و بالاخره در هفته دوم ارديبهشت ماه بود كه خبر افزايش بي‌سر و صداي قيمت نان در برخي رسانه‌ها منتشر شد. پس از آن بيژن نوروز مقدم، رييس اتحاديه نانوايان تهران اعلام كرد، درخصوص افزايش قيمت‌ها تصميم‌گيري شده اما مي‌گويند كه قرار است فعلا مقدار افزايش نرخ‌ها را اعلام نكنيم. نوروزمقدم نيز در مصاحبه‌اي خود افزايش غيررسمي قيمت‌ها را تاييد كرده بود اما در مجموع اقدام نانواها در افزايش نرخ‌ها را غيرقانوني مي‌داند. با اين حال به نظر مي‌رسد افزايش هزينه‌ها موجب شده كه نانواها منتظر اعلام قيمت‌هاي رسمي نمانند و در حال حاضر در برخي از نانوايي‌ها قيمت‌ نان را بين ۵۰ تا صددرصد افزايش داده‌اند. بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد در اكثر مناطق تهران قيمت نان به‌طور غيررسمي گران شده است و برخي شهروندان تهراني نسبت به افزايش قيمت‌ و همچنين كوچك شدن اندازه قرص نان‌ معترض هستند هزينه‌ها از جمله نرخ دستمزد كارگر و هزينه آب و برق افزايش داشته است و نمي‌توانيم نان را با نرخ دو سال گذشته به مردم بفروشيم.
هزينه‌هاي جاري نانوايي‌ها رشد كرده است
اما رييس اتحاديه نانوايان ورامين بر اين باور است كه تورم و عدم توجه به درخواست نانواها براي افزايش رسمي نرخ نان، موجب شده كه قيمت نان به‌طور غيررسمي افزايش يابد. اسلام حبيبي در اين باره به «اعتماد» گفت: هنوز به صورت رسمي اين موضوع به نانوايي‌ها اعلام نشده و آخرين تغيير قيمت نان به صورت رسمي در تاريخ چهاردهم مهر ماه ۱۳۹۸ اعمال شد، البته اين افزايش قيمت نان در دو سال گذشته نيز رخ داد.حبيبي با بيان اينكه هزينه‌هاي جاري در نانوايي‌ها به‌شدت رشد كرده، ادامه داد: در بحث پخت نان تنها موضوع تهيه آرد مطرح نيست در حال حاضر قيمت خميرمايه رشد كرده اين ماده اوليه كه سال قبل ۱۷۰ هزار تومان بود امسال به ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسيده ضمن آنكه بيمه تامين اجتماعي براي كارگران كه ۱۴۰ هزار تومان بود به بيش از ۴۰۰ هزار تومان و براي كارفرما به يك ميليون و ۱۰۰ هزار تومان رسيده است به جز اين قيمت آب، برق و گاز هم بالا رفته و دستمزد كارگران هم افزايش يافته به گونه‌اي كه كمترين دستمزد كارگر در كشور به ۴ ميليون تومان رسيده است.
قيمت نان بايد بهمن ماه سال قبل تغيير مي‌كرد
اين مقام مسوول در اتحاديه نانوايان گفت: به درخواست نانوايان اين تغيير قيمت بايد بهمن ماه سال گذشته صورت مي‌گرفت كه به تعويق افتاد و هنوز هم بسياري از نانوايي‌ها در انتظار ابلاغ رسمي از سوي دولت و استانداري‌ها هستند و در شهرستان ورامين، قرچك و پيشوا هم هنوز افزايش قيمتي اعمال نشده است، البته در برخي نقاط تهران چند روزي هست كه قيمت‌ها افزايش پيدا كرده است.حبيبي با اشاره به پيشنهاد نانوايان افزود: رقمي كه نانوايي‌ها پيشنهاد داده بودند رقم ۷۵ درصد بود و حتي اين رقم ۵۰ درصد افزايش قيمت هم كه برخي اعمال كرده‌اند براي ما مناسب نيست زيرا هنوز هم نانوايان نمي‌توانند كل هزينه‌هاي خود را پوشش دهند.اين فعال در بخش نان با اشاره به تورم ۴۰ درصدي در كشور خاطرنشان كرد: اگر سالي ۲۵درصد افزايش قيمت در بخش نان انجام شود نه به نانوا فشار مي‌آيد و نه به مشتري‌ها ناراضي مي‌شوند اما اينكه يك‌باره ۵۰درصد قيمت يك كالا افزايش پيدا كند مسلما باعث نگراني‌هايي مي‌شود.
آرد ۳۰ درصد هزينه پخت نان است
رييس اتحاديه نانوايان ورامين در مورد وضعيت تامين آرد نانوايي‌ها نيز تصريح كرد: هيچ مشكلي درخصوص تهيه آرد نداريم البته بايد گفت تاثير آرد بر نان تنها ۳۰درصد است و هزينه‌هاي ديگر تاثير بيشتري دارد به عنوان مثال در بحث حمل و نقل بايد گفت در سال گذشته اين بخش تا صددرصد افزايش قيمت داشت و امسال هم زمزمه‌هايي درخصوص افزايش ۱۵۰درصدي نرخ حمل و نقل وجود دارد.او افزود: چنانچه نانوايي آزادپز نباشد و مجوز داشته باشد سهميه آردشان به‌موقع به دست‌شان مي‌رسد اما نانوايي‌هاي آزادپز كه بايد آرد را از بازار آزاد تهيه كنند، كمي در تهيه آرد مشكل دارند.حبيبي با بيان اينكه صداي نانوايان درآمده، افزود: براي افزايش قيمت نان ما همچنان در انتظار اعلام استانداري هستيم، نانوايان اعلام مي‌كنند تا چه اندازه مگر مي‌توانيم چانه‌هاي نان را كوچك كنيم؟ شاطري كه براي پخت نان سال قبل يك كيسه آرد را ۲۵ هزار تومان مي‌گرفت الان ۵۰ هزار تومان مي‌گيرد و قيمت‌هاي قبل اصلا منطقي نبود. او با اشاره به وزن معمولي چانه‌هاي نان‌هاي مختلف گفت: به صورت استاندارد وزن خمير نان بربري يارانه‌اي ۵۵۰ گرم، وزن خمير نان لواش ۱۵۰ گرم و نان سنگك ۴۰۰ گرم است و هرقدر اين وزن‌ها دستكاري شود و پايين بيايد از كيفيت نان كم شده و ظاهر آن هم كوچك‌تر مي‌شود.
قيمت پيشنهادي نانوايان چقدر است؟
اين مقام مسوول در اتحاديه نانوايان با اشاره به قيمت‌هاي پيشنهادي نانوايان براي افزايش قيمت نان افزود: براي نان بربري ۲ هزار تومان و براي نان لواش ۵۰۰ تومان و براي تافتون ۱۲۰۰ تومان از سوي نانوايان پيشنهاد شد البته هميشه قيمت نان در استان تهران به دليل هزينه‌هاي بالاتر ۲۰ درصد از شهرستان‌ها بيشتر است اما ما معتقديم تا زماني كه دولت قيمت نان را آزاد نكند قيمت نان با نرخ‌ها و كيفيت مختلف به دست مردم مي‌رسد.حبيبي با بيان اينكه بهترين راهكار اين است كه دولت يارانه نان را به مردم بدهد خاطرنشان كرد: آقايان ميزان مصرف نان را محاسبه كنند و آن را به يارانه مردم اضافه كنند و به مردم بدهند نانواها هم با اين روش بهتر فعاليت مي‌كنند. به باور بسياري از كارشناسان دولت بايد قيمت آرد و گندم را آزاد كند و سوبسيدهاي اعطا شده به اين دو محصول را در قالب يارانه دراختيار مردم قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون