• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

بي‌پرده با عليرضا فغاني در ظهر داغ كوئينزلند

محال است VAR معجزه كند

در استراليا برخلاف ايران بيانيه نمي‌دهند

اميد  مافي

آنجا در بريزبينِ استوايي مردي ۴۳ ساله خانه‌اي بنا نهاده و خيره به آرزوهاي ملموس خود در هواي داغ آن سوي سرزمين كانگوروها به آينده چشم دوخته است. از سِحر سخنان قاضي بي‌بديل شكوفه مي‌باريد، وقتي اين‌گونه اميدوارانه جاده‌هاي پيش رو را در ذهن و خيال خود تصور مي‌كرد. تحقق روياي قضاوت در فينال جام جهاني براي او كه زير بارش باران‌هاي بي‌محل محال است سوت خود را زمين بگذارد و كارت‌هاي زرد و قرمز را در جيبش قايم كند كار سختي نيست. ساعت به وقت كوئينزلند13:55‌ دقيقه بود كه با عليرضا فغاني همكلام شديم و او شبيه خودش پاسخ سوالات ما را با طمأنينه داد.

داور برتر فوتبال آسيا در سال ۲۰۲۰ فكر مي‌كند انتخاب داوران جوان و بعضا جنجالي براي دربي پرهياهوي فوتبال ايران با تمام حاشيه‌هاي ويرانگرش اتفاق خوبي بود؟

چراكه نه، شرايط به گونه‌اي است كه بسياري از داوران ما توانايي قضاوت در دربي را دارند و ديگر هيچ نيازي به استفاده از داوران غريبه براي اين بازي نيست. ما در اين سال‌ها داوران خوب و باانگيزه‌اي را به چشم ديديم. دوستاني كه براي قضاوت دربي انتخاب شدند قطعا شرايط و مختصات داوري در چنين آوردگاهي را داشته‌اند. اين تيم داوري جوان پتانسيل حضور در ميدان‌هاي بزرگ‌تر را با اتكا به توانمندي‌هاي خود دارد.

مدت‌هاست فرياد و اعتراض و بيانيه جاي VAR را در فوتبال ايران گرفته. شما تصور نمي‌كنيد با استقرار اين سيستم بسياري از مصايب داوري ايران حل و فصل خواهد شد؟

ببينيد با وجود كمك داور ويديويي هم در خيلي از مواقع هنوز صحبت از اشتباهات داوري مي‌شود و محال است كه كمك داور ويديويي همه سر و صداها را بخواباند و معجزه كند. صد البته وجود وي‌اي آر به كم شدن اشتباهات داوري كمك خواهد كرد و اين اتفاق در فوتبال استراليا هم افتاده. اين وسط از يك نكته مهم نبايد غافل شد.

چه نكته‌اي آقاي فغاني؟

اينكه در فوتبال روز دنيا در هر شرايطي به تصميم داور احترام مي‌گذارند. در استراليا هم دربي‌هاي حساسي برگزار مي‌شود و خودم چند دربي را قضاوت كردم و بدون كمترين تنشي ديدارها به سرانجام رسيد و هيچ تيمي هم بيانيه نداد. متاسفانه در فوتبال ما يك عده نمي‌خواهند بپذيرند كه داور به عنوان يك انسان مي‌تواند مرتكب اشتباه شود. به خاطر همين با يك سوت مشكوك زمين را به آسمان مي‌دوزند و داور را تهديد مي‌كنند و بيانيه شديداللحن مي‌دهند. باور كنيد اگر وي‌اي آر هم بيايد باز هم يك عده شلوغ مي‌كنند و ساز خودشان را مي‌زنند.

بگذريم. اين روزهاي دادرس نامدار فوتبال ايران در كنار اقيانوس آرام چگونه مي‌گذرد؟

شكر خدا شرايط خوب است و مشغول قضاوت بازي‌هاي A-League (ليگ استراليا) هستيم. ليگ استراليا تقريبا به هفته‌هاي‌ پاياني خود نزديك مي‌شود و به جاهاي حساسي رسيده. در آينده نزديك هم قضاوت در مسابقات باشگاه‌هاي آسيا و مقدماتي جام جهاني قطر در دستور كارم خواهد بود و خلاصه حسابي وقتم پر است.

خيلي‌ها معتقدند از حالا بايد شما را در فينال جام جهاني قطر ببينيم. بالاخره مردي كه فينال المپيك را سوت زده و در رده‌بندي جام جهاني روسيه حاضر بوده از هر جهت بهترين گزينه براي دوئل نهايي جام جهاني قطر است.

تا آن ايستگاه فاصله بسيار است و هزار و يك اتفاق ممكن است بيفتد. من البته عزم خود را جزم كرده‌ام تا در صورت حضور در جام جهاني بهترين نمايش‌ها را ارايه دهم. تا همين جاي كار هم بازي‌هايي در رزومه داوري‌ام به چشم مي‌خورد كه براي خودم ارزشمند است. اميدوارم بتوانم در لباس قاضي ايراني در جام جهاني آينده حضور يابم و بيش از پيش بدرخشم.

شما اوضاع داوري در ايران را از دوردست رصد مي‌كنيد؟

نه آنچنان. البته خبرها را مي‌شنوم و گهگاه اميدوار هم مي‌شوم. همين كه حق‌الزحمه داوران را افزايش دادند تا انگيزه بيشتري براي اين قشر ايجاد شود ستودني است. اميدوارم حمايت‌ها مقطعي نباشد و از داوراني كه براي آبروداري از زندگي خود مي‌زنند غافل نشوند. بالاخره كار خوب را بايد ديد و تشويق كرد. همين كه از محل قرارداد اسپانسرينگ داوران، حق‌الزحمه‌ها افزايش يافته گامي رو به جلوست. انتظار اين است با حضور آقاي افشاريان در راس كميته داوران و شناختي كه ايشان از پتانسيل داوري دارد اتفاقات خوبي بيفتد.

از تيم ملي هم بپرسيم. شما چقدر به صعود ايران و عبور از دالان تاريك منامه خوشبين هستيد؟

به عنوان يك ايراني از صميم قلب آرزو دارم اتفاقات خوشايندي بيفتد و تيم ملي ايران با برگرداندن ورق‌ها مجوز حضور در جام جهاني را بگيرد. ما بازيكنان قابلي داريم و اگر هارموني لازم در تيم ايجاد شود عبور از كنار حريفان كار شاقي نخواهد بود.

و بالاخره اينكه هزاران كيلومتر دورتر از وطن روزگار به عليرضا فغاني لبخند مي‌زند؟

هر جاي دنيا كه باشي و دلت خوش باشد قطعا بد نخواهد گذشت. من هميشه سعي كردم شرايط يك زندگي آرام را براي خود و خانواده‌ام مهيا كنم. به لطف خدا آرامش در اين گوشه دنيا و در زندگي من برقرار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون