• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

خوابگاه و دانشگاه حضوري همچنان دور از دسترس

گروه اجتماعي| روز جمعه بود كه معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، شرط حضوري شدن آموزش‌هاي دانشگاهي از اول مهر ماه را «تغيير رنگ شهرها» و «واكسيناسيون دانشگاهيان» اعلام كرد. روز گذشته انتشار خبر ابتلاي دو نفر از دانشجويان دانشگاه تهران به كرونا مويدي بود بر اينكه حتي در شرايطي كه كمترين ميزان ممكن جمعيت دانشجويان در خوابگاه حضور دارند، شرايط براي بازگشت كامل به محيط‌هاي آموزش مهيا نيست. 
سعيد حبيبا، معاون دانشجويي دانشگاه تهران روز گذشته در مورد تصميم براي پذيرش خوابگاهي دانشجويان به ايلنا توضيح داده: «هر سال طبق سنوات گذشته ما پيش از تعطيلات خوابگاه‌ها را هم براي استراحت پرسنل و همچنين براي گندزدايي دو هفته تعطيل مي‌كرديم، امسال نيز همين رويه انجام و بعد از تعطيلات نوروز دوباره پذيرش و هماهنگي‌ها آغاز شد. يك هفته بعد از ايام نوروز وضعيت تهران قرمز اعلام شد و به‌طور كلي جلوي ورود و پذيرش گرفته شد. براساس دستورالعمل ستاد ملي مقابله با كرونا ما تاكنون پذيرش نداشتيم و اخيرا كه در حال بيرون آمدن از وضعيت قرمز هستيم، بناي ما اين است كه دانشجوياني كه قبلا در خوابگاه‌ها ساكن بودند يا درخواست دارند، پذيرش كنيم. ساير دانشجويان ارشد و دكترا كه متقاضي جديد خوابگاه هستند، مي‌توانند درخواست خود را به شرط داشتن شرايط مناسب در سامانه گلستان وارد كنند. سپس ما با تاييد استاد راهنما و معاون آموزشي شرايط اسكان دانشجو را فراهم خواهيم كرد. هر كسي نمي‌تواند درخواست اسكان در خوابگاه را بدهد، آن افرادي كه داراي پايان‌نامه و رساله دكترا هستند، مي‌توانند نسبت به اين مساله اقدام كنند.» در عين حال با همين شرايط هم همچنان خطر ابتلا به ويروس وجود دارد: « طي چند هفته اخير دو مورد مشكوك داشتيم كه خود آنها درخواست بازگشت به شهرهاي‌شان را داشتند، ما نيز پذيرفتيم. پيش از ايام نوروز نيز تعداد ۱۵، ۱۶ مورد مشكوك و مبتلا داشتيم كه آنها را به قرنطينه فرستاديم تا دوره دو الي سه هفته‌اي خود را بگذرانند، سپس با معاينه مجدد پزشك و تاييد سلامت به خوابگاه برگشتند.» 
علي خاكي صديق، معاون آموزشي وزارت علوم پيش‌تر گفته بود كه بازگشايي دانشگاه‌ها با حضور دانشجويان در مهر ماه ۱۴۰۰ بستگي به شرايط كشور دارد؛ «البته وزارت علوم درخواستي درخصوص اولويت قرار دادن دانشگاهيان براي دريافت واكسيناسيون مطرح كرده است، چراكه آموزش بايد حضوري انجام شود. اگر واكسيناسيون انجام شود و شرايط كرونايي شهرها در شرايط زرد و آبي قرار بگيرد، اميدواريم كلاس‌ها با محور حضوري از اول مهر ماه برقرار شود.» روز گذشته حبيبا هم تاكيد كرد كه هرگونه حضوري شدن آموزش بسته به ميزان واكسيناسيون در كشور است: «اميدواريم با توجه به اينكه مردم در حال واكسينه شدند هستند و در صورتي كه واكسيناسيون ۷۰ درصد مردم انجام شود، در مهر سال جاري دانشجويان را به شكل حضوري داشته باشيم، اما با قاطعيت نمي‌توانيم اين را بگوييم. به هر حال واردات واكسن هزاران مانع دارد كه امكان دارد تمام سيستم‌هاي ما را به عقب بيندازد. اگر واكسيناسيون حداكثري انجام شود، ما از آن استقبال مي‌كنيم، زيرا آرزوي ما اين است كه دانشجويان به صورت حضوري در كلاس‌ها شركت كنند و دانشجو در فضاي دانشگاه تنفس و مطالعه كند. در عين حال فضاي مجازي هم شرايط بسيار خوبي بود، زيرا به‌رغم خطرات و تهديدهايي كه از سوي كرونا داشتيم، اين توفيق را به دست آورديم كه نگذاريم حركت پژوهش، تحقيق و آموزش لحظه‌اي متوقف شود.» دو روز پيش‌تر معاون فرهنگي دانشجويي دانشگاه صنعتي اميركبير هم با اشاره به ابتلاي برخي اعضاي هيات علمي به كوويد۱۹ گفته بود: «طي اين مدت از ميان اساتيد حدود ۷ نفر از اعضاي هيات علمي به كرونا مبتلا شدند اما خوشبختانه بهبود پيدا كردند و در اين زمينه فوتي نداشتيم.» اين ابتلا چه در محيط آموزش و چه خارج از آن صورت گرفته باشد نشان مي‌دهد كه جمع شدن اساتيد و دانشجويان همچنان با درصد بالايي از خطر همراه است و حضوري برگزار شدن ترم‌ مهر ماه تا اندازه‌اي بعيد به نظر مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون