• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4931 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

ويروس شاخدار؛ مسافر دايمي تاكسي‌هاي پايتخت

نورا حسيني

ويروس كرونا تا امروز جان 250 راننده تاكسي را گرفته است. تنها در يك روز دو راننده تاكسي تهراني به خاطر كرونا بي‌نفس شدند. اما نه رانندگان تاكسي كه هر روز انبوه‌اي از مسافر را جابه‌جا مي‌كنند و نه رانندگان اتوبوس كه ساعت‌ها در فضايي محدود با انبوهي از مسافر در حال تردد در شهر هستند در اولويت واكسيناسيون كرونا نيستند در حالي كه اگر ناقل باشند، مي‌توانند روزانه جان بسياري از شهروندان اين شهر را به خطر بيندازند. پس از قرمز شدن وضعيت كرونايي تهران، اولويت دادن به واكسيناسيون رانندگان حمل و نقل عمومي كه پيش از اين نيز در نامه‌نگاري‌هايي ميان شهرداري و مسوولان وزارت كشور و وزارت بهداشت پيگيري شده بود با جديت بيشتري دنبال  شد.

سيدمناف هاشمي در نامه‌اي به فرمانده ستاد مقابله با كرونا تهران درخواست كرده بود كه كاركنان حوزه حمل و نقل عمومي براي واكسيناسيون در اولويت قرار بگيرند. در اين نامه آمده است: با وجود تمهيدات و اقدامات پيشگيرانه انجام شده در واحدهاي حمل و نقل شهرداري تهران از ابتداي شيوع ويروس كرونا بيش از ۲۰۰ نفر از رانندگان تاكسي و شركت واحد اتوبوسراني جان خود را از دست دادند و با توجه به اينكه اين كاركنان، خط مقدم حوزه حمل و نقل و ترافيك در مواجهه با ويروس كرونا هستند در اولويت دريافت واكسن قرار گيرند تا از بروز بحران در سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت جلوگيري شود.
پاسخ مديران بهداشت به درخواست شهرداري اين بود كه بر اساس برنامه ملي گسترش واكسيناسيون، رانندگان حوزه حمل و نقل عمومي در فاز سوم واكسيناسيون قرار دارند. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري كشور درباره اقداماتي كه براي اولويت‌دهي رانندگان تاكسي براي تزريق واكسن كرونا انجام شده به «اعتماد» مي‌گويد:  از زماني كه  برخي از اصناف درخواست خود را براي در اولويت قرارگرفتن تزريق واكسن به ستاد ملي كرونا داده‌اند ما نيز طي نامه‌اي تقاضا كرديم رانندگان تاكسي كه  از اقشار آسيب‌پذير هستند در اولويت قرار بگيرند. 
ضامني اضافه مي‌كند وضعيت فوتي‌هاي كرونايي در كشور همانند تهران است. يك سوم ناوگان تاكسيراني كشور متعلق به تهران است و متناسب با ميزان فوتي‌هاي تهران و ساير شهرها نيز مرگ و مير رانندگان تاكسي ناشي از كرونا را داريم اما هنوز رقم آن احصا نشده است. مكاتباتي با وزارت كشور و ستاد ملي كرونا انجام شده و پويش‌ها و درخواست‌هايي در اين رابطه از وزيركشور شده كه رانندگان حمل و نقل عمومي در اولويت دوم باشند اما تصميم‌گيري درخصوص آن برعهده وزارت بهداشت است. عليرضا وهاب‌زاده، مشاور وزير بهداشت نيز در خصوص معيار اولويت‌بندي‌ها براي واكسيناسيون كرونا به «اعتماد» مي‌گويد در جريان تهييه سند ملي واكسيناسيون، اولويت‌هاي شغلي مطرح نبود و تنها كادر درمان در اولويت قرار داشتند و تاكيد ما اولويت‌هاي سني است. 
او ادامه داد: در حال حاضر افراد بالاي 85 سال و 75 سال در حال واكسيناسيون هستند كه با توجه به محدوديت واكسن، ايجاد اولويت‌هاي جديد حق اين گروه‌هاي در معرض خطر را پايمال مي‌كند. او تاكيد كرد: بيشترين فوتي‌هاي ما افراد بالاي 65 سال يا داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي هستند بنابراين بايد سهميه واكسن به اين افراد تعلق بگيرد نه اولويت‌بندي بر اساس شغل. رانندگان تاكسي كه در معرض خطر هستند نيز بيشتر افراد بالاي 65 سال هستند كه به زودي نوبت واكسيناسيون آنها مي‌رسد. 
او تاكيد كرد: تمامي مشاغل خطرهاي خود را دارند، كاركنان بانك، فعالان حوزه خدمات عمومي و... بنابراين نمي‌توان اولويت‌بندي‌ها را بر اساس مشاغل تعيين كرد. او در خصوص اينكه چرا موضوع واكسن‌خواري در شهرداري‌ها بيشتر رسانه‌اي مي‌شود تا ساير حوزه‌ها از جمله بيمارستان‌ها گفت: صحت‌سنجي واكسيناسيون در حوزه‌هايي غير وزارت بهداشت دشوار است بنابراين امكان تخلف در آنها بيشتر است اما در حوزه كادر درمان احراز هويت كسي كه سهميه به او تعلق مي‌گيرد براي وزارت بهداشت آسان است بنابراين به سرعت با تخلفات برخورد مي‌شود. اما مديران شهري همچنان نگران آمار بالاي مرگ و مير رانندگان تاكسي هستند. به اعتقاد آنها رانندگان تاكسي در اين روزها فعاليت پرريسكي انجام مي‌دهند كه بايد مورد حمايت شهرداري و وزارت بهداشت قرار گيرند.  شوراي شهر تهران طرحي را يك ماه پيش با دو فوريت به هيات رييسه شورا ارايه داد كه شهرداري بتواند كاركنان خود و از جمله رانندگان تاكسي را در برابر ويروس كرونا واكسينه كند كه با حاشيه‌هاي واكسن‌خواري در يكي از مناطق، شورا از طرح خود عقب‌نشيني كرد و آن را در صحن مطرح نكرد.  محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران به «اعتماد» مي‌گويد: بيش از 200 راننده تاكسي از زمان شيوع كرونا فوت كرده‌اند و اين نشان مي‌دهد رانندگان تاكسي بيش از ساير مشاغل در معرض خطر هستند. اين افراد در طول روز با مسافران زيادي هم مرتبط هستند و شهرداري اگر مي‌تواند از طريق وزارت بهداشت مشكل آنها را حل كند و اگر نمي‌تواند شوراي شهر تهران در طرحي مشكل اين افراد را برطرف كند. نمي‌توانيم دست روي دست بگذاريم تا هر روز تعداد فوتي‌هاي رانندگان تاكسي افزايش پيدا كند. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران نيز آمار بالاي تعداد رانندگان تاكسي در تهران را يكي از موانع در اولويت قرارگرفتن اين قشر براي واكسيناسيون عنوان مي‌كند. به گفته او حدود 80 هزار راننده تاكسي رسمي داريم كه با رانندگان تاكسي اينترنتي به بيش از 300 هزار راننده مي‌رسد. او از نتيجه پيگيري‌هاي خود براي واكسيناسيون رانندگان تاكسي تهران مي‌گويد: در اين مورد بر حسب پيگيري كه من در ستاد كروناي تهران داشتم و حتي اين موضوع را در ستاد ملي كرونا نيز پيگيري كردم، پاسخشان اين بود در مواردي كه مربوط به تهران مي‌شود تنها معطوف به شهر تهران نيست و مسائلي كه مربوط به شهر تهران است را نمي‌توانيم فقط براي اين شهر در نظر بگيريم و ابعاد كشوري دارد لذا وقتي صحبت از تاكسيرانان در تهران مي‌كنيد بايد كليه تاكسيرانان در كل كشور را در نظر بگيريد. مانند پاكبانان كه واكسيناسيون آنان در كل كشور اتفاق افتاد لذا خواهش مي‌كنم اگر لازم است اين كار دنبال شود براي كل تاكسيران‌ها دركشور انجام شود. در اين خصوص مي‌طلبد كميسيون حمل و نقل شورا و معاونت حمل و نقل شهرداري طرحي را آماده كنند كه ابعادش مشخص باشد و براي ستاد كرونا بفرستند. به نظر مي‌رسد با وجود آمار بالاي فوتي‌هاي كرونايي در رانندگان تاكسي قرار نيست آنها  مانند پاكبانان در اولويت قرار گيرند هر چند به گفته مسوولان وزارت بهداشت با آغاز تابستان واكسيناسيون اولويت سوم نيز آغاز شده و اين قشر پرريسك نيز مي‌توانند نوبت اول واكسن خود را در يافت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون