• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4932 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

جذابيت پيدا و پنهان فيلم‌هاي جديد با قديم

فيلم در فيلم

پرويز نوري

گفته‌اند كه در طول تاريخ اساسا 30 نوع موضوع بيشتر در قصه‌ها وجود نداشته است. بنابر  اين گفته طي سال‌ها ديده‌ايم كه موضوعي از يك فيلم به فيلم ديگري رفته است  نمونه‌هاي بسياري سراغ داريم از برداشت يك موضوع در يك سري فيلم ... اما امسال در بين نامزدهاي اسكار بيش از هر سال شاهد چنين تشابه‌هايي بوده‌ايم.فيلم‌هايي كه موضوع فيلم قديمي را به خاطر مي‌آورد. نگاه كنيد به اين فيلم ها: 
«پدر»...«مسوول لباس»
به خوبي مي‌توان شباهت دو شخصيت اين دو فيلم يعني آنتوني هاپكينز و آلبرت فيني را حس كرد. هاپكينز نقش پدري را دارد كه دچار فراموشي شده و تمامي مراحل توفيق و زندگي با ارزش گذشته‌اش را از ياد برده است. فيلم پدر (2020) به وسيله فلورين زلز كارگرداني شده است. آلبرت فيني هم به عينه نقش بازيگر مسن تواناي تئاتر را به عهده دارد كه از لحاظ روحي و رواني دچار مشكل شده است و ديگر نمي‌تواند روي صحنه تئاتر تعادل خود را حفظ كند.  فيلم مسوول لباس (1983) را پيتر ياتز ساخته است . جالب اينكه آنتوني هاپكينز براي فيلم پدر اسكار بهترين بازيگر را گرفت و آلبرت فيني هم جايزه بهترين بازيگر را در مراسم گلدن‌گلوب دريافت كرد. «منك»... «همشهري كين» قصه دو مرد (اورسن ولز كارگردان) و (هرمن جي منكويتس نويسنده) كه اسير شخصيتي پيچيده (ويليام راندولف هرست) شده‌اند، تصويري تاريك از زندگي ناشر بزرگ و ثروتمند كه در فيلم با نام چارلز فاستركين آمده است تلاش سناريو‌‌ نويس همشهري كين (1941) منكويتس در ستيز با فيلمساز ولز.... شايد كه هرگز آن دو موفق نشدند راز زندگي (كين) را از آخرين كلمه‌اش «رز باد» دريابند. 
«ميناري» ...«مكان‌هايي در قلب»
چالش خانواده‌اي براي دستيابي به روياي امريكايي با ايجاد مزرعه‌اي خوش و خرم، موضوع اين قصه بي‌پايان دو فيلم است. ماجراي فيلم «مكان‌هايي در قلب» (1984) درباره زني مطلقه با دو فرزند و زندگي در حوالي تگزاس است كه مي‌خواهد با موجودي اندك خود مزرعه‌اي بر پا سازد. فيلم ساخته رابرت بنتون است همچنان كه فيلم ميناري قصه‌اي از يك خانواده كره‌اي را مطرح مي‌كند كه به مزرعه‌اي در آركانزاس مي‌آيند تا به روياي امريكايي دست پيدا كنند. فيلم را لي آيزاك چانگ كارگرداني كرده است.
«بي‌خانمان‌ها» ... «خوشه‌هاي خشم»
خانه به دوش‌هاي دنياي امروز رنگ خاكستري و بويي از «قديمي ها» را تداعي مي‌كنند.فرن يك زن تنها و بي‌كس در جست‌وجوي زندگي در دوران بحران سفري به غرب امريكا در پيش مي‌گيرد.فرانسيس مك دورمند در نقش اين زن مسلط ظاهر شده است . «‌بي‌خانمان‌ها‌» را يك كارگردان زن چيني به نام كلئو زائو ساخته است. به عينه شخصيت اصلي در رمان درخشان جان اشتاين‌بك يعني «تام جاد» هنري فاندا كه در دوره نوميدي سعي برآن دارد خانواده را از فقر و نيستي رهايي بخشد با سفري دور و دراز به غرب امريكا ... «خوشه‌هاي خشم»  (1940) را جان فورد كارگرداني كرده است.
«قول به يك زن جوان»...«كلوت»
زندگي اين زن در كانادا با بازي كري ماليگان با راز و رمز به همراه است؛ يك زندگي مضاعف، زرنگ و باهوش در روزها و غريب و غيرقابل باور در شب‌ها ...فيلم «قول به يك زن جوان» را امرالد فنل ساخته است. تشابه شخصيت زن به قهرمان فيلم «كلوت» (1971) به خوبي آشكار است.اين زن بدكاره نيويوركي هم به همان اندازه اسرارآميز است . فقط تفاوت كلاه‌گيس كري ماليگان است با موهاي سياه جين فاندا!
«صداي فلز»...«فرزندان خداي كمتر»
زندگي دردآلود يك طبال كه اندك اندك نيروي شنوايي خود را از كف مي‌دهد... فيلم «صداي فلز» (2019) به وسيله داريوس ماردر كارگرداني شده است. شخصيت زن فيلم «فرزندان خداي كمتر» (1986) كرو لال است و از جهاتي شبيه طبال ... كارگردان اين فيلم راندا هاينز است اما نقطه اشتراك دو فيلم البته صداي سكوت است.
«محاكمه شيكاگو 7»...«12 مرد خشمگين»
درام آروين سوركين دست روي محاكمه مردان خشمگين گذاشته است كه به دنبال عدالت هستند مثل فيلم معروف سيدني لومت «12 مرد خشمگين» (1975) كه درباره 12 تن هيات قضات است در راي نهايي براي يك قاتل. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون