• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

فلسطينيان پيروزي مقاومت را در نبرد ۱۱ روزه جشن گرفتند

آتش‌بس در غزه

شهاب  شهسواري

 يازده روز حملات بي‌امان ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به شهروندان غزه، بامداد جمعه با توافق آتش‌بسي موقت متوقف شد. جنگ ۱۱ روزه سال ۲۰۲۱ تاكنون ۲۴۳ شهيد در ميان فلسطينيان ساكن غزه برجاي گذاشته‌ است كه ۶۶ نفر آنان از ميان كودكان بودند. بر اثر حملات واكنشي گروه‌هاي مقاومت غزه به خشونت‌هاي اسراييل دست‌كم ۱۲ يهودي ساكن سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين هم كشته ‌شدند. فشارهاي ديپلماتيك به ويژه از طرف كشورهاي اسلامي در طول هفته گذشته براي پايان حملات خشونت‌بار اسراييل به غيرنظاميان غزه افزايش يافته ‌بود. علاوه بر مصر كه به شكل مستمر گفت‌وگوها با گروه‌هاي فلسطيني را براي ميانجيگري ادامه مي‌داد، وزير خارجه پاكستان نيز با حضور در نيويورك براي مذاكره با نمايندگان كشورهاي عضو سازمان ملل متحد جهت محكوم كردن حملات اسراييل تلاش مي‌كرد. گروه‌هاي مختلف فلسطيني روز جمعه به جشن پيروزي مقاومت در غزه پيوستند. در قدس اشغالي، تجمع شهروندان بعد از نماز جمعه در حمايت از گروه‌هاي مقاومت غزه با حمله پليس و نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده ‌شد. در لبنان و اردن نيز شهروندان با تجمع در نزديكي مرز سرزمين‌هاي اشغالي پيروزي مقاومت را جشن گرفتند.  هيات‌هاي مصري مستقر در غزه، پنجشنبه شب بعد از مذاكرات فشرده با رهبران گروه‌هاي فلسطيني، از موافقت اين گروه‌ها با آتش‌بس خبر دادند، در برابر اسراييل بدون هيچ قيد و شرطي حاضر به پذيرش آتش‌بس فوري شده ‌است. اسراييلي‌ها، روز پنجشنبه و بعد از نشست كابينه امنيتي اين رژيم، بعد از سه ساعت گفت‌وگوي مقام‌هاي امنيتي و نظامي، عاقبت آتش‌بس را پذيرفتند. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، پنجشنبه شب يكي از نخستين رهبران جهان بود كه به اين آتش‌بس واكنش نشان داد و وانمود كرد كه اين اتفاق نتيجه تلاش‌هاي او بوده‌ است. بايدن در سخنراني تلويزيوني براي اعلام آتش‌بس در سرزمين‌هاي فلسطيني گفت: «در ۱۱ روز گذشته، من ۶ بار با نخست‌وزير نتانياهو صحبت كردم. همچنين با رييس‌جمهوري عباس و مقامات فلسطيني و ۱۰ بار تعامل با تيم ديپلماتيك قوي داشتم. من از وزير خارجه، وزير دفاع، مشاور امنيت ملي و هر كسي كه كه در اين تيم باورنكردني براي دستيابي به اين نتيجه‌ تلاش كرد، تشكر مي‌كنم.» آنتونيو گوترش، توافق آتش‌بس در نوار غزه را روز پنجشنبه اعلام و تاكيد كرد كه رهبران جهان به سرعت بايد برنامه‌اي جامع براي بازسازي خرابي‌هاي ناشي از حملات اسراييل به زيرساخت‌هاي غيرنظامي غزه تهيه كنند. گوترش روز پنجشنبه تاكيد كرد: «مسووليت رهبران فلسطيني و اسراييلي فراتر از حفظ آرامش است و بايد مذاكراتي جدي براي حل و فصل ريشه‌هاي اين مخاصمه را آغاز كنند.» وي از جامعه بين‌المللي درخواست كرد كه به سرعت بسته‌اي حمايتي براي بازسازي غزه آماده كرده تا «به فلسطينيان و به تقويت نهادهاي آنها» كمك كنند.

اعلام پيروزي در دو جبهه
بلافاصله بعد از آغاز آتش‌بس در غزه، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني عقب‌نشيني اسراييل از حمله به اين ‌باريكه سرزميني تحت محاصره را پيروزي در جنگ تلقي كردند. در برابر، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين هم در نشستي خبري خود را پيروز نبرد دانست و مدعي شد كه عمليات اخير ارتش رژيم متبوعش در طول تاريخ ۷۳ ساله اشغال سرزمين فلسطين بي‌سابقه بوده ‌است. نتانياهو مدعي شد: «ما در جنگ پيروز شديم و تمام معادلات را براي حماس تغيير داديم.» ارتش اسراييل از روز جمعه كليه محدوديت‌هاي اضطراري اعمال شده در شهرك‌هاي يهودي‌نشين سرزمين‌هاي اشغالي را لغو كرده ‌است و تعدادي از خطوط هوايي بين‌المللي كه پروازهاي خود به فرودگاه بن‌گوريون در تل‌آويو را از بيم حملات موشكي قطع كرده ‌بودند، اعلام كردند كه به زودي پروازهاي بين‌المللي به اين فرودگاه را از سر مي‌گيرند. اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) روز جمعه ضمن تبريك پيروزي مقاومت گفت كه نبرد با اسراييل تا زمان آزادي كامل قدس اشغالي ادامه خواهد داشت. گروه‌هاي مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامي اعلام كرده‌اند مادامي كه دشمن به آتش‌بس پايبند باشد و حمله‌اي به نوار غزه انجام ندهد، به آتش‌بس پايبند خواهند بود. «ابوحمزه»، سخنگوي گروهان‌هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت: به توافق آتش‌بس اعلام شده در ساعت ۲ بامداد صبح جمعه پايبند خواهيم بود اما به هرگونه حمله دشمن قاطعانه پاسخ خواهيم داد. وي افزود: انگشتان رزمندگان ما همچنان روي ماشه قرار دارد و سخن آخر هميشه با مقاومت ميداني خواهد بود و دشمن اگر به حملات خود بازگردد ما نيز باز خواهيم گشت. «خليل الحيه»، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) گفت: ما در اين رويارويي، با وحدت، به اشغالگران ضربه زديم. وي افزود: به ملت خود مي‌گوييم كه ما هرگز شما را نااميد نخواهيم كرد و ويراني‌هايي را كه اشغالگران تخريب كردند خواهيم ساخت و خنده را به مردم خود بازمي‌گردانيم. الحيه ادامه داد: با شهدا، مجروحان، اسرا، مسجدالاقصي و الشيخ جراح پيمان مي‌بنديم كه به شما وفادار باشيم. از همبستگي عمومي درباره فلسطين به خود مي‌باليم.

ادامه خشونت‌ها در قدس اشغالي
نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر، به‌‌رغم توقف حملات عليه نوار غزه، به خشونت عليه شهروندان قدس اشغالي ادامه مي‌دهند. روز پنجشنبه بعد از اعلام آتش‌بس، تل‌آويو اعلام كرد كه اين آتش‌بس شامل قدس اشغالي نمي‌شود. روز جمعه، بعد از برگزاري نماز جمعه در مسجدالاقصي با حضور ده‌ها هزار فلسطيني، نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر به نمازگزاراني كه جشن پيروزي مقاومت در نوار غزه را برگزار كرده ‌بودند، حمله كردند. بر اساس نخستين گزارش‌ها از قدس اشغالي ده‌ها نفر از نمازگزاران در پي استفاده نيروهاي امنيتي اسراييل از گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي لاستيكي مجروح شدند. درگيري‌هاي فلسطين، پيش از آغاز حملات اسراييل به غزه، از قدس اشغالي آغاز شده ‌بود. جايي كه جوانان غزه در ماه مبارك رمضان به دليل اعمال محدوديت‌هاي جديد توسط رژيم اشغالگر براي برگزاري مراسم مذهبي، اعتراضات خود را آغاز كرده ‌بودند. همزمان با اين اعتراضات مجوز دولت اشغالگر براي ساخت و ساز شهرك‌هاي جديد در محله شيخ جراح در سرزمين‌هاي اشغالي ۱۹۶۷ و تلاش نيروهاي امنيتي براي اخراج اجباري شهروندان فلسطيني اين محله قدس شرقي بر شدت خشونت‌ها افزود. همزمان حملات گروه‌هاي افراطي يهودي به محلات فلسطيني‌نشين، نيز باعث متشنج‌تر شدن اوضاع در قدس شد. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني دو هفته پيش در پي استمرار تعرض‌هاي پليس رژيم اسراييل و گروه‌هاي افراطي يهودي به نمازگزاران در مسجد‌الاقصي، حملات موشكي گسترده‌اي را به شهرك‌هاي يهودي‌نشين در سرزمين اشغالي آغاز كردند كه به يك نبرد گسترده ۱۱ روزه در نوار غزه منجر شد.

واكنش‌هاي بين‌المللي
 مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز جمعه با صدور بيانيه‌اي از برقراري آتش‌بس بين صهيونيست‌ها و گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در غزه استقبال و از تلاش‌هاي سازمان ملل متحد در اين زمينه قدرداني كرد. ما نسبت به از بين رفتن جان انسان‌ها در 11 روز گذشته وحشت‌زده و متاسف هستيم. همان‌طور كه اتحاديه اروپا بارها تكرار كرده اوضاع در نوار غزه مدت‌هاست كه پايدار نيست و تنها يك راه‌حل سياسي مي‌تواند به درگيري‌ها ميان فلسطينيان و اسراييلي‌ها پايان دهد. وي با اشاره به اهميت راه‌حل تشكيل دو كشور مستقل فلسطين و اسراييل در اين مقطع افزود كه اتحاديه اروپا آمادگي دارد تا از مقام‌هاي رسمي دو طرف در اين زمينه حمايت كند.   شاه محمود قريشي، وزير امورخارجه پاكستان كه جهت شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل درباره بررسي وضعيت فلسطين به نيويورك سفر كرده است، از برقراري آتش‌بس در غزه پس از ۱۱ روز از تهاجم نيروهاي اشغالگر صهيونيستي به فلسطين استقبال كرد. وي ابراز اميدواري كرد كه اين آتش‌بس اولين گام به سوي صلح در فلسطين باشد. وزير امور خارجه پاكستان اظهار داشت: اين (آتش‌بس) بيانگر قدرت كنش جمعي و يكپارچگي براي كمك به فلسطين و حل عادلانه مساله فلسطين تلاش هر فرد و ملت است كه براي اين هدف دست به تلاش جمعي مي‌زنند. نخست‌وزير انگليس با استقبال از برقراري آتش‌بس بين رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي مقاومت فلسطيني خواستار راه‌حل پايدار در خصوص بحران غزه شد. بوريس جانسون روز جمعه با انتشار پيامي در توييتر نوشت: من از خبر درباره آتش‌بس در اسراييل و غزه استقبال مي‌كنم. اينك رهبران منطقه بايد براي يافتن يك راه‌حل پايدار در قبال مناقشه فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها كه از تروريسم جلوگيري، چرخه خشونت‌ها را متوقف و يك صلح بادوام جاري كند، تلاش كنند. پيش‌تر دومينيك راب، وزير امور خارجه انگليس هم در بيانيه‌اي ضمن استقبال از برقراري آتش‌بس در منطقه، بر لزوم سرعت بخشيدن به راه‌حل تشكيل دو كشور فلسطين و اسراييل تاكيد كرد. ماريا زاخاروا، سخنگوي وزرات خارجه روسيه با استقبال از آتش‌بس ميان اسراييل و فلسطين افزود: اين اقدامي مهم اما ناكافي است، براي جلوگيري از تنش‌ها بايد شرايط لازم جهت آغاز مذاكرات مستقيم ايجاد شود. زاخاروا در نشست مطبوعاتي هفتگي در مسكو تصريح كرد: مسكو از آتش‌بس ميان اسراييل و فلسطين استقبال مي‌كند. وي گفت: تلاش‌هاي جمعي در راستاي ايجاد شرايطي جهت از سرگيري مذاكرات ميان اسراييل و فلسطين بايد ادامه يابد. وزارت خارجه فرانسه از برقراري آتش‌بس در نوارغزه استقبال و اعلام كرد: ما از برقراري آتش‌بس ميان اسراييل و حماس استقبال مي‌كنيم و قصد داريم براي دستيابي به راه‌حلي سياسي ايفاي نقش كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون