• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

خبر

عبدالله عبدالله: 

طالبان توانايي كنترل افغانستان از راه نظامي را ندارد

«عبدالله عبدالله»، رييس شوراي عالي مصالحه‌ ملي افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست گفته است كه طالبان قادر به تصرف افغانستان از طريق نظامي نيست و تاكيد اين گروه بر راه‌حل نظامي تنها به ادامه جنگ منجر خواهد شد. عبدالله در اين مصاحبه همچنين گفته كه اميدوار است راه‌حل نظامي سناريوي طالبان نباشد. وي افزوده است كه ممكن است گروه‌هايي در ميان طالبان وجود داشته باشند كه تصور كنند از راه نظامي پيروز مي‌شوند. به‌ گفته‌ عبدالله، هرچند طالبان به‌ صورت رسمي اين اظهارات را مطرح نكرده، اما «اين نگرش آنهاست. آنها به تعهد خود در مورد كاهش خشونت يا قطع ارتباط با القاعده عمل نكرده‌اند.» با اين حال، رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان بر ادامه گفت‌وگوها تاكيد كرده و گفته كه گروه طالبان تاكنون در مذاكرات صلح جدي نبوده است. طبق اظهارات وي، جامعه جهاني از جمله امريكا و ديگر كشورها در تلاشند تا راه‌هايي براي حمايت از مذاكرات صلح افغانستان پيدا كنند. عبدالله گفته است كه او به توانايي نيروهاي افغان براي حفاظت از مردم و كشورشان اطمينان دارد، اما پشتيباني‌ها از اين نيروها بايد ادامه يابد. اين سياستمدار افغان تصريح كرد: امريكا و برخي كشورهاي عضو ناتو بر ادامه پشتيباني از نيروهاي افغان متعهد هستند. وي وحدت ميان رهبران افغانستان را بر روحيه نيروهاي افغان كه همه روزه در خط مقدم نبرد حضور دارند، تاثيرگذار خوانده است. عبدالله اين اظهارات را در حالي مطرح كرده است كه پس از آغاز رسمي خروج نظاميان خارجي از افغانستان، خشونت‌ها و حملات طالبان در بخش‌هاي مختلف كشور نيز افزايش يافته است. روند خروج نظاميان خارجي از اول ماه مه ‌آغاز شده و قرار است تا ۱۱ سپتامبر كامل شود. طبق گزارش‌ها، در روزهاي اخير دست‌كم چهار شهرستان در ولايت‌هاي بغلان، لغمان و ميدان‌وردك به دست گروه طالبان سقوط كرده است. وزارت دفاع افغانستان گفته است كه نيروهاي امنيتي و دفاعي افغان از اين شهرستان‌ها «عقب‌نشيني» تاكتيكي كرده‌اند. همزمان با اين، وزارت دفاع افغانستان گفته است كه عمليات نيروهاي امنيتي و دفاعي بازپس‌گيري شهرستان‌هاي بُركه بغلان و نرخ ميدان‌وردك ادامه دارد. امريكا برخلاف توافقنامه با طالبان نيروهاي خود را از افغانستان خارج نكرده و اين موضوع افزايش جنگ از سوي طالبان شده است.

 

رييس‌جمهور كره جنوبي وارد واشنگتن شد 

فشار بايدن براي  صدور بيانيه مشترك عليه چين

«مون جائه اين» رييس‌جمهور كره جنوبي پنجشنبه شب وارد واشنگتن شد. به نوشته خبرگزاري «يونهاپ»، مون كه اخيرا انتقادات تندي عليه سياست‌هاي «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور سابق امريكا در قبال كره شمالي مطرح كرده، روز جمعه با «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. خبرگزاري «نيكي» به نقل از چند فرد مطلع گفت، بايدن قصد دارد در ديدارهايش با مون وي را متقاعد كند كه بيانيه شديد‌اللحني را عليه چين اعلام كند. به نوشته اين خبرگزاري، سئول با وجود اتحاد امنيتي با واشنگتن، تاكنون از رويارويي با چين اجتناب كرده است. اين در حالي است كه «يوشيهيده سوگا» نخست‌وزير ژاپن در سفر اخير خود به واشنگتن در اتخاذ چنين لحني بايدن را همراهي كرده است. از سوي ديگر، روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته است، مسائل مربوط به كره شمالي نيز يكي ديگر از محورهاي مهم ديدارهاي مون و بايدن خواهد بود. به نوشته خبرگزاري «رويترز» يكي از مقامات ارشد دولت بايدن با اشاره به اينكه تحول سريعي در مواضع واشنگتن و سئول در قبال پيونگ‌يانگ در ديدار فردا لحاظ نشده، گفت: «بخش قابل توجهي از ديدار پيش رو براي به بحث گذاشتن چالش‌هاي كره شمالي و اينكه چطور دو كشور مي‌توانند از طريق گفت‌وگو پيش بروند، صرف شد.» مون هفته گذشته با اشاره به ديدار با جو بايدن در واشنگتن گفت: «من يك سال باقيمانده از دوره خود را آخرين فرصت براي حركت از صلح ناقص به صلحي كه غيرقابل برگشت باشد، مي‌دانم. اكنون زمان ارزيابي‌هاي طولاني‌مدت، ديگر به پايان خود نزديك شده است. زمان اقدام است.» رييس‌جمهور كره جنوبي ضمن استقبال از تكميل بازنگري امريكا در سياست خارجي خود در قبال كره شمالي گفت اين بازنگري نشان داد كه از نظر واشنگتن، توقف كنوني در گفت‌وگوها با پيونگ‌يانگ باب ميل نيست.


پكن: اتحاديه اروپا  «رويكرد تقابل‌جويانه» را كنار بگذارد

نمايندگان اتحاديه اروپا در واكنش به تحريم برخي مقامات اروپايي توسط پكن، روز پنجشنبه به تصويب قرارداد بزرگ اقتصادي ميان دو طرف راي منفي دادند. «ژائو ليجيان» سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز جمعه گفت، تحريم‌هاي اعمال‌شده از سوي پكن «پاسخي ضروري و موجه» به اقدامات پيشين اتحاديه اروپا عليه مقامات چيني و مطرح كردن ادعاي نقض حقوق بشر در استان سين‌كيانگ بود. اين ديپلمات چيني افزود: «چين تحريم‌هايي را عليه نهادها و افرادي در اتحاديه اروپا وضع كرد كه دروغ‌ها و اطلاعات غلطي را درباره سين‌كيانگ منتشر مي‌كردند و اينها به منافع و حق حاكميت چين آسيب جدي وارد مي‌كرد». او در ادامه از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا درخواست كرد «فورا دست از مداخله در امور داخلي چين برداشته و رويكرد تقابل‌جويانه خود را متوقف كنند». ليجيان همچنين تاكيد كرد كه اين كشورها بايد روابط ميان چين و اتحاديه اروپا را «به مسير درست گفت‌وگو و همكاري» بازگردانند. روابط ميان بروكسل و پكن مدتي است به خاطر به راه افتادن دوري از تحريم‌هاي متقابل به تيرگي گراييده است. اولين دور تحريم‌ها را اتحاديه اروپا و با ادعاي نقض حقوق بشر در استان سين‌كيانگ چين وضع كرد كه پاسخ پكن را به همراه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون