• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

پيدا و پنهان

دولت‌ها مقصر نابساماني بخش مسكن هستند

افشين پروين‌پور، كارشناس اقتصاد مسكن با تاكيد بر اينكه دولت‌ها مقصر نابساماني بخش مسكن هستند‌، گفت: بانك‌ها در كشور بزرگ‌ترين سوداگران مسكن هستند.  وي با بيان اينكه در بحث كمبود مسكن و وضعيت بازار مسكن بايد گريبان دولت را گرفت، اظهار كرد: وزارت راه و شهرسازي هم يك مجموعه‌اي از دولت است. اصولا دولت و كابينه و رييس‌جمهور براي همين درست مي‌شود كه اگر يك بخشي از دولت درست يا به وظيفه‌ خودش عمل نكرد در واقع يك كسي بالاسر او باشد كه توبيخي بكند، نظارتي بكند و متاسفانه مي‌بينيم كه در اين دولت در اين زمينه اتفاق نيفتاد.


جوجه‌ريزي ١٣ ميليون قطعه كاهش يافت

حبيب اسدالله‌نژاد، نايب‌رييس كانون سراسري مرغداران گوشتي با بيان اينكه جوجه‌ريزي در ارديبهشت ماه ١٣ ميليون قطعه كمتر از حد نرمال است، افزايش كنوني قيمت مرغ را مربوط به كاهش جوجه‌ريزي در فروردين ماه دانست. وي با اشاره به اينكه حجم نهايي جوجه‌ريزي در ارديبهشت ماه به ١١٢ ميليون قطعه رسيده است، گفت: بنابراين با حدود ١٣ ميليون كسري در اين زمينه مواجه هستيم. به گفته وي، حجم نرمال جوجه‌ريزي براي تامين مرغ مورد نياز كشور با عنايت به شرايط فصلي و تلفات و كاهش وزن‌گيري ناشي از گرماي هوا در ماه چيزي حدود ١٢۵ ميليون قطعه است.


خريد تضميني يك ميليون راس دام عشاير كشور اجرايي مي‌شود

شاهپور علايي‌مقدم، رييس سازمان امور عشاير ايران از خريد تضميني يك ميليون راس دام سبك عشاير كشور براي نخستين‌بار در سال جاري خبر داد. وي اظهار داشت: با واگذاري اختيارات شوراي خريد تضميني محصولات كشاورزي به وزارت جهاد كشاورزي براي نخستين‌بار دام سبك عشاير امسال به صورت تضميني توسط دولت خريداري مي‌شود.
وي با بيان اينكه عشاير با وجود جمعيت كم نقش بسيار مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي، تامين امنيت غذايي و خودكفايي در كشور دارند، افزود: با خريد تضميني يك ميليون راس دام سبك عشاير به ازاي كيلويي ۴۵ هزار تومان و به ازاي هر كيلو دام زنده ۳ كيلوگرم نهاده دولتي تعيين شده است كه با اجراي آن دلالان و واسطه‌ها حذف مي‌شود.


شكست تلاش‌ها براي رساندن دلار به كانال ۲۳ هزار توماني

بازار ارز در هفته‌اي كه گذشت با وجود نوسانات زياد، در مجموع روند باثباتي را طي كرد و بازار شاهد افزايش يا كاهش قابل توجه قيمت‌ها نبود. بر اين اساس كارشناسان اقتصادي انتظار دارند كه بازار ارز در هفته جاري كار خود را با روند كاهشي آغاز كند. روندي كه تحقق آن بستگي زيادي به نتيجه فعاليت تيم مذاكره‌كننده ايراني در وين دارد كه از روز چهارشنبه دور جديد مذاكرات خود را آغاز كردند و هم‌اكنون به گفته عباس عراقچي، مذاكره‌كننده ارشد ايراني، براي انجام مشورت با مسوولان دولت‌هاي خود، محل مذاكرات را ترك كرده‌اند.


آيا ايران به عمان و يمن گاز  صادر مي‌كند؟

اخيرا وزير نفت و گاز عمان گفته است كه كشورش تمايل دارد تا قراردادي را كه 6 سال پيش با ايران براي واردات نفت پارس‌جنوبي منعقد كرده، احيا كند. بنا به گفته مقامات عمان، اين كشور هم به دنبال واردات گاز بيشتر از ايران است و هم قصد دارد اين خط لوله را تا يمن گسترش دهد. مقامات اين كشور اعلام كرده‌اند: مسقط مي‌خواهد مطمئن شود، قرارداد بادوام باشد و مشمول درگيري سياسي آينده امريكا و ايران نشود. مهران اميرمعيني در اين باره اظهار داشت: تا زماني كه تحريم‌ها ادامه دارد موضوع صادرات هم مسكوت خواهد ماند، پروژه صادرات گاز به عمان قرارداد نيست و در حد تفاهمنامه است و اگر بحث تحريم حل شود، مذاكرات ادامه پيدا كرده و اقدام به احداث خط لوله مي‌كنيم اما اينكه خط لوله از عمان به ديگر كشورها ادامه پيدا كند نياز به مذاكره دارد. وي افزود: تاكنون بحث بازاريابي خارج از عمان را با طرف عماني به صورت جدي پيگيري نكرديم، ادامه خط لوله تا يمن و حتي كشورهاي ديگر هم نياز به مذاكره مجدد دارد علاوه بر آن مباحث حقوقي و بازاريابي نيز بسيار اهميت دارد. معاون مدير بين‌الملل در بازاريابي و عمليات گاز شركت ملي نفت گفت: اگر خط لوله‌اي تا عمان احداث شود علاوه بر نياز اين كشور؛ مازاد گاز خواهيم داشت، بنابراين بايد براي آن ميزان مازاد چه داخل عمان و چه كشورهاي ديگر برنامه‌ريزي و بازاريابي كنيم. وي ادامه داد: دو سال است كه مذاكرات متوقف شده و هيچ پيشرفتي حاصل نشده؛ همه منتظرند تكليف تحريم مشخص شود، طرف عماني در ارتباط با تحريم بسيار تحت‌ تاثير سياست‌هاي امريكاست و با احتياط برخورد مي‌كند، بنابراين منتظر است پس از نتيجه مذاكرات وين پا پيش بگذارد. اميرمعيني حجم گازي را كه از خط لوله به مقصد عمان ارسال خواهد شد، بيش از 40 ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد و گفت: طي مذاكرات بخشي از اين گاز به ال‌ان‌جي‌ تبديل مي‌شود، شايد در فاز اول 7 تا 8 ميليون مترمكعب ارسال شود و بقيه مازاد است كه به عمان و كشورهاي همسايه به خصوص يمن ارسال مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون