• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

خبر

واردكنندگان همچنان بلاتكليف

امير اسحاقي، دبير انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي اظهار كرد: پيشنهاد شده بود كه براي موبايل‌هاي بالاي ۶۰۰ دلار تعرفه مجزا اعمال شود و در حال حاضر براساس نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني با تعرفه ۱۲ درصد وارد مي‌شوند. اين تعرفه براي ساير موبايل‌ها پنج درصد است. اين تعرفه شامل حقوق، عوارض، سود بازرگاني و تعرفه گمركي است.  وي با بيان اينكه تغيير ارز مبناي حقوق گمركي در قانون بودجه آمده و به احتمال زياد اجرايي خواهد شد، گفت: دولت فعلا اين مصوبه را براي هيچ گروه كالايي اجرا نكرده است. بنابراين در حال حاضر مبناي دريافت حقوق ورودي براي همه كالاها ارز ۴۲۰۰ توماني است. نرخ ارز نيمايي در حال حاضر بيش از ۲۱ هزار تومان است كه نسبت به ماه قبل كاهش داشته است. بنابراين به نظر مي‌رسد دولت مي‌خواهد نرخ ارز به ثبات برسد يا حتي به نرخ پيش‌بيني‌شده در قانون بودجه نزديك شود و بعد اين قانون را اجرا كند.


افزايش 5 درصدي اقتصاد ديجيتال از GDP

با افزايش ضريب نفوذ اينترنت در كشور و مهيا بودن زيرساخت‌هاي استفاده از تكنولوژي در هشت سال گذشته سهم اقتصاد ديجيتال از توليد ناخالص داخلي حدود ۵ درصد افزايش پيدا كرده است. اين در شرايطي است كه اغلب صنايع وضعيت مناسبي نداشته‌اند و شايد بتوان گفت حوزه فناوري تنها حوزه‌اي است كه توانسته سهم خوبي از اقتصاد را به خود اختصاص دهد. شركت‌هاي فعال در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، به ارزشمندترين شركت‌هاي جهان تبديل شده‌اند. اپل، گوگل و آمازون، برخي از برندهايي هستند كه با عبور از ارزش‌گذاري يك‌هزار ميليارد دلاري، به باشگاه «يونيكورن‌ها» پيوستند. از عمر بسياري از اين شركت‌ها، حدود دو دهه مي‌گذرد و توسعه چشم‌گير آنها در كمتر از يك دهه گذشته اتفاق افتاده است.


يكي از تبعات فيلترينگ فرار مغزها است

عبدالرضا نوروزي، نايب‌رييس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگاني ايران در مورد تاثيرات فيلترينگ بر اقتصاد و تجارت كشور اظهار كرد: دوستاني كه فيلترينگ را در برنامه‌هاي كاري خود قرار دادند ابعاد زيان آن را نمي‌دانند. در حد پايين‌دستي، وقتي فيلتر انجام مي‌شود فيلترشكن رواج مي‌يابد، يك بازار كسب و كار كه مشخص نيست پشت آن چه كساني وجود دارند از طريق اين فيلترشكن‌ها به وجود مي‌آيد كه هزينه آن از جيب مردم مي‌رود. از طرفي هم وقتي فيلترشكن‌ها عمومي مي‌شوند، بسياري به سايت‌هايي دسترسي پيدا مي‌كنند كه ممكن است از نظر شرايط سني، اخلاقي و غيره مناسب نباشد و خسارات زيادي از اين نظر به وجود آورده است. وي افزود: بسياري در بستر فضاي مجازي و اپليكيشن‌ها، كسب وكارهاي مختلفي را راه‌اندازي كرده‌اند. در شرايطي مانند شرايط حاصل از شيوع كرونا يا به علت نبود امكانات اين فضا براي ايجاد كسب و كار انتخاب مي‌شود، ولي به يك‌باره بنا بر اتفاقات خاصي كه در كشور رخ مي‌دهد، به‌طور سليقه‌اي فيلتر انجام و باعث مي‌شود كه اين كسب‌وكارها مشتريان خود را كه شايد براي جمع‌آوري آنها چند سال زمان گذاشته‌اند، از دست بدهند. نوروزي خاطرنشان كرد: من فكر مي‌كنم براي يك بار هم كه شده حاكميت بايد در اين مورد تصميم بگيرد. البته در طرف مقابل بايد درك كرد كه نظام يا دولت چه نگراني‌هايي از بابت اين مسائل دارد، براي آن برنامه‌ريزي كرد تا متضرر نشوند. نهادهاي مختلف بخش خصوصي در اين مورد اعتراضات زيادي كرده‌اند اما تا به امروز نتيجه جدي نگرفته‌ايم. وي در ادامه اضافه كرد: بخش خصوصي واقعي بسيار نگران است كه بعد از تغيير و تحولات دولت يا حتي انتهاي اين دولت براي انتخابات، حركاتي مانند فيلترينگ گسترده‌تر صورت بگيرد و اين پيش‌بيني از طرف بسياري مطرح شده است. صحبت‌هايي هم شد اما وزارت ارتباطات به شكلي اين جريان را نگه داشته است. ولي اگر بعدا جريان همسو قرار بگيرد، احتمالا بخواهند حركاتي انجام دهند كه در اين صورت دوباره بخش خصوصي ضرر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون