• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4935 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ خرداد

نخستين نشست علني خردادماه مجلس با چاشني تفحص و انتقاد از دستكاري بودجه برگزار شد

دغدغه‌هاي پارلمان يك‌ساله

گروه سياسي

يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي هفتم خردادماه يك سال پيش يعني اوايل سال 99 در شرايطي تشكيل شد كه نه ميزان راي نمايندگان با همتايان‌شان در پارلمان دهم قابل‌قياس بود و نه سمت و سوي جرياني و جناحي‌شان. اصولگرايان به دليل گسترده‌ترين ردصلاحيت صورت‌گرفته در تاريخ جمهوري اسلامي و البته مشاركت حدود 42درصدي مردم در انتخابات مجلس يازدهم، يك‌دست به كرسي‌هاي سبز ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان رسيدند؛ كرسي‌هايي كه چند روز ديگر يك سال است كه در اختيار آنان قرار گرفته و طول اين مدت بيش از آنكه نمايندگان برخلاف وعده‌هاي‌شان روزگار خود را به طرح‌ها و لوايحي در ارتباط با اقتصاد ايران بگذرانند، بدون درنظر گرفتن حاشيه‌ها، عمده وقت‌شان به تقابل با دولت دوازدهمي‌ها و البته اقدامات سياسي گذشت. اين روزها هم كه بيشتر از هر زمان ديگري مشغول انتخابات رياست‌جمهوري شده‌اند و نه در قامت يك نماينده مجلس، بلكه بيشتر در شكل و شمايل يك فعال سياسي تلاش مي‌كنند سيدابراهيم رييسي را به كرسي رياست در «پاستور» برسانند اما در اين ميان هم طرح موضوعاتي چون مقابله با كشورهاي اروپايي و امريكايي؛ آن‌هم از طريق كتب درسي دانش‌آموزان يا تحقيق و تفحص از نهاد رياست‌جمهوري را فراموش نمي‌كنند؛ موضوعاتي كه هر كدام براي رسيدن به نقطه عملياتي، كيلومترها فاصله دارند.

  پارلمان و نگراني ردصلاحيت
مجلسي‌ها اگرچه احتمالا در قبال رد صلاحيت كانديدا‌هاي انتخابات توسط شوراي نگهبان كه بنا به اظهارات سخنگوي اين نهاد حداكثر ظرف امروز و فردا اعلام خواهد شد، سكوت اختيار خواهند كرد ولي اين روزها تلاش مي‌كند از اقدامات هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و هيات‌هاي استاني گلايه كنند تا شايد از اين طريق خود را حامي مشاركت حداكثري مردم پاي صندوق‌هاي راي نشان دهند. يكي از اين نمايندگان كاظم دلخوش، نماينده صومعه‌سرا بود. او كه البته ازجمله ميانه‌روهاي حاضر در بهارستان يازدهم است، ديروز در جريان نطق ميان‌دستور خود با انتقاد از ردصلاحيت انتخابات شوراها گفت: «حق مردم نبايد ضايع شود و در شهرستان‌ها همه به جان نمايندگان بيفتند، اگر درخصوص ردصلاحيت‌ها در روستاها مستندي داده نشده و ردصلاحيت‌ها شفاهي گفته شده، توجه كنيد در پيشگاه خداوند مسوول هستيد و اگر ردصلاحيتي مستند نباشد كانديداي ردشده حق شكايت دارد، توجه كنيد اگر سختگيري‌ها زياد باشد چگونه مي‌خواهيد مردم را به پاي صندوق بياوريد؟» افزون بر او، حسين محمدياري، نماينده تالش نيز در تذكري در صحن علني تاكيد كرد كه نظارت استصوابي در قانون فقط مختص شوراي نگهبان است و هيات‌هاي انتخابات شوراها حق ندارند پس از تاييد صلاحيت، مجددا پرونده داوطلبان را بررسي كرده و آنان را رد كنند. اظهاراتي كه محمدباقر قاليباف تلويحا آن را تاييد و تاكيد كرد كه در هفته جاري پيگيري‌هايي در اين زمينه صورت خواهد گرفت. او كه به لطف عدم كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري خيالش از كرسي رياست مجلس راحت است، همچنين متذكر شد: «هرگونه ردصلاحيت‌ها بايد براساس اسناد و مدارك قطعي مشخص‌شده در قانون باشد. البته ما در اين هفته مجددا مباحث را دنبال مي‌كنيم.»

  امان از قطعي برق
معضل قطعي برق هم از ديگر موضوعاتي است كه در نشست روز گذشته مجلس به آن پرداخته شد و نمايندگان كه از قرار معلوم خود نيز به اين درد دچار شده و بعضا در «آسانسور» هم گرفتار شده بودند، در نطق‌ها و اظهارات‌شان خواستار اصلاح روند موجود شدند؛ خواسته‌اي كه حداقل اين‌بار با خواست اكثريت جامعه همراه است. اقبال شاكري، نماينده تهران در همين راستا، در ويديويي كه در اينستاگرامش منتشر كرد، گفت: «وزارت نيرو بايد از قبل، ساعت و محدوده قطعي برق را مشخص و اعلام كند تا مردم براي كارهاي‌شان تصميم‌گيري كنند. ساده‌ترين و بي‌هزينه‌ترين نتيجه اين بي‌تدبيري‌ها، اتفاقي است كه براي بنده رخ داد و حدود يك ساعت در آسانسور دانشگاه امير كبير محبوس شديم.» حسين حق‌وردي، نماينده شهريار نيز در صحن علني مجلس اعلام كرد: «يك نفر هم نيست كه به مردم توضيح‌ دهد علت قطعي برق و عدم مديريت صحيح برق مصرفي كشور چيست؟ دولت و وزارت نيرو دستاورد ۸ ساله خود در مورد انرژي به ويژه برق را چگونه ارزيابي مي‌كنند؟ آيا اصلا دستاوردي براي ارايه وجود دارد؟»

  عليه استكبار جهاني
اقدامات شعاري نمايندگان مجلس يازدهم بيش از هر پارلماني به مجالس هفتم تا نهم شباهت دارد با اين تفاوت كه اينان هنوز در صحن مجلس عليه استكبار جهاني راهپيمايي نكرده‌اند اما در عوض طرح‌هايي را تهيه كرده‌اند تا برمبناي آن و به‌زعم خود، جنايات استكبار جهاني را به ملت ايران يادآوري كنند. يكي از اين طرح‌ها كه روز گذشته در صحن علني مجلس اعلام وصول شد، طرح «الزام دولت به تعيين سرفصل جنايت استكبار جهاني در كتب درسي مدارس و دانشگاه‌ها» بود كه از قرار معلوم و از ديد نمايندگان مي‌تواند اقدامي باشد براي ايستادگي پارلمان مقابل جنايات استكبار جهاني هرچند نه تضميني براي اثرگذاري آن هست و نه اهالي فن از آن استقبال مي‌كنند. حال بايد ديد اين طرح چه زماني در دستور كار قرار مي‌گيرد. هرچند نمايندگان خود هم از صف طولاني رسيدگي به طرح‌ها گلايه دارند ولي روند طرح‌زايي‌شان را متوقف نمي‌كنند.

  پارلمان پيگير وين
نمايندگان مجلس در اين ميان مذاكرات هسته‌اي و توافق احتمالي ميان ايران و كشورهاي جهاني به‌ويژه امريكا براي لغو تحريم‌ها و بازگشت واشنگتن به برجام را هم فراموش نكردند. در همين راستا عليرضا سليمي، نماينده عضو جبهه پايداري محلات در مجلس با اشاره به پايان مهلت توافق سه‌ماهه ايران و آژانس در صحن علني مجلس گفت كه «ما به هيچ‌وجه نبايد اجازه دهيم كه نحوه اجراي قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها مانند قانون اقدام متقابل در اجراي برجام شود،چراكه آن قانون به خوبي اجرا نشد.» رييس مجلس نيز از اين اظهارات حمايت كرد و متذكر شد: «ما مصمم هستيم كه قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران در زمان‌هاي مشخص و براساس مصوبات اجرا شود و مقام معظم رهبري هم بارها بر اين موضوع تاكيد فرمودند. فرصت سه‌ماهه آژانس تا اول خردادماه بود و بر اين اساس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حق دسترسي به تصاوير و اطلاعات سازمان انرژي اتمي را ندارد و روز گذشته هم در اين باره بحث و تصميم‌گيري شد.» اين اما پايان ماجرا نبود و سيدعباس عراقچي، مذاكره‌كننده ارشد ايران در وين به كميسيون امنيت ملي رفت و 4 ساعت به رايزني با آنان پرداخت. براساس آنچه ايسنا منتشر كرده، عراقچي پس از پايان اين ديدار جلسه را «مفيد» و فرصتي براي بيان نقطه‌نظر نمايندگان مجلس توصيف و از تعامل ميان مجلس و مذاكره‌كنندگان ابراز خرسندي كرده است.

  يك يادآوري بودجه‌اي، يك طرح تفحص
ماجراي دستكاري بودجه هم روز گذشته در صحن علني مجلس مطرح شد. مهرداد ويس‌كرمي در جريان تذكر خود در شرايطي كه قاليباف در مجلس حاضر نبود و رياست جلسه به علي نيكزاد، نايب‌رييس دوم سپرده شده بود، به تندي از دستكاري بودجه انتقاد كرد و خطاب به هيات‌رييسه گفت: «چطور مي‌خواهيد جواب آن هزار اشتغالي را بدهيد كه قرار بود به واسطه واگذاري در شيلات لرستان ايجاد شود؟ به چه حقي در بودجه دست برديد و به جاي مجلس تصميم‌گيري كرديد؛ جواب افكار عمومي را بدهيد.» در پاسخ به اين تذكر، علي نيكزاد گفت: «فكر مي‌كنم منظور آقاي ويس‌كرمي هيات‌رييسه كميسيون تلفيق است كه آنها هم چندين و چندين بار درباره جداول توضيح دادند.» افزون بر اين تذكر و يادآوري بودجه‌اي، يكي از نمايندگان مجلس طرحي را براي تحقيق و تفحص از 3 نهاد جمهوري اسلامي تهيه كرد كه مي‌تواند حاشيه‌ساز باشد. آن‌طوركه ايلنا در گزارشي از نشست علني ديروز مجلس آورده، محمدحسن آصفري، نماينده اراك در تذكري در همين راستا اعلام كرد: «نمايندگان مدتي است كه درخواست تحقيق و تفحص از نهاد رياست‌جمهوري، دانشگاه آزاد و اتاق صنايع و معادن را ارايه كرده‌اند. ما مخالف نيستيم كه وضعيت بيمه كارگران ساختماني بايد تعيين تكليف شود اما لازم است تحقيق و تفحص‌هاي مهم به ويژه تحقيق و تفحص از اتاق صنايع و معادن كه پول زيادي در آنجا حيف و ميل مي‌شود هم در اولويت بررسي مجلس قرار گيرد.» اين تذكر با پاسخ احمدي اميرآبادي فراهاني، عضو هيات‌رييسه مجلس كه بعيد نيست پس از 7 خرداد ديگر در پارلمان بالانشين نباشد، مواجه شد و او تاكيد كرد كه طرح‌هاي تحقيق و تفحص به كميسيون‌هاي مربوطه ارجاع شده تا روزِ به نسبت آرام پارلمان هم پايان يابد و همه چشم‌ها به انتخابات دروني بهارستان در 5 خرداد دوخته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون