• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4935 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ خرداد

حافظيه و غزل و احوالپرسي از شاغلام پيرواني

پادشاهي علم و طبل و سپاه مي‌خواهد

به افشين گفتم وارد حاشيه نشو!

اميد مافي

در خنكاي شيراز و وضع بي‌مثالش شاغلام در حال قدم زدن در حافظيه و غزل‌خواني بود كه با ما همكلام شد. او در ۶۶ سالگي مثل قناري شكسته بالي است كه در انتهاي باغ ارم مي‌خواند، اما كمي تلخ... فوتبال آغشته به زر و تزوير تناسبي با كاراكتر مردي كه در عصر اول خرداد ما را به پايكوبي درد فراخواند ندارد. شايد براي همين از مخمل سبز دور شده و دوست دارد سرنوشتِ نامرد، سراغ فوتبالي كه روزگاري بهانه‌اي براي زندگي و مهرباني بود را نگيرد تا كاكوي نجيب به قطاري كه ناي سوت كشيدن ندارد بدل نگردد. ديروز شاغلام در حوالي خاموشي و روشنايي از سوختن پروانه در حوالي شمع براي‌مان غزل‌ها خواند. گپ «اعتماد» با مردي كه تماشاي آسمان بي‌ابر شيراز را با دنيا عوض نمي‌كند پيش روي شماست.

 

اين روزها خبرهاي خوشي از شيراز به گوش مي‌رسد و برخي از صعود احتمالي فجر سپاسي به ليگ برتر حرف مي‌زنند.

ان‌شاءالله كه اين اتفاق بيفتد و استان فارس در ليگ برتر دوباره صاحب نماينده شود. اما يادتان باشد حتي اگر اين تيم صعود كند مشكلاتش حل نخواهد شد. آخر با ۵ ميليارد كه نمي‌شود تيم را اداره كرد. فجر سپاسي هنوز هم با مصايب مالي دست و پنجه نرم مي‌كند. پادشاهي علم و طبل و سپاه مي‌خواهد... بنويسيد امروز جاي برق و فجر سپاسي در ليگ برتر ايران به‌ شدت خالي است. اين تيم‌ها روزگاري تا آسيا هم رفتند، اما چون پول نداشتند زمين خوردند.

مثل اينكه شما با گردش اين همه پول در فوتبال ايران موافق نيستيد؟

پول كه آمد معنويت رفت و پشت سرش را نگاه نكرد. فواره چون بلند شود سرنگون شود... اگر در كشورهاي ديگر براي فوتبال خرج مي‌كنند به خاطر حضور قدرتمند بخش خصوصي است اما اينجا همه تيم‌ها بيخ ريش دولت هستند. با اين ريخت و پاش‌ها روزي خواهد رسيد كه فوتبال به مفلسي بيفتد. حالا ببينيد.

شما شانس كدام تيم را براي قهرماني در ليگ برتر بيشتر از ديگران مي‌دانيد؟

پرسپوليس تيم خوبي است و سپاهان هم قابل احترام است. با اين محروميت‌ها پيش‌بيني سخت‌تر هم شد.

ما جواب سوال‌مان را نگرفتيم!

فكر مي‌كنم تا روز آخر جنگ ادامه داشته باشد. شما استقلال را هم دست‌كم نگيريد. اتفاقا جذابيت ليگ در همين رقابت‌هاي شانه به شانه است. گفتم استقلال، شما مي‌دانيد فرشيد اسماعيلي و دانشگر و ريگي و حسين حسيني شاگردان من بودند؟ ما با زحمت اين بچه‌ها را پرورش داديم اما درنهايت دست‌مان خالي ماند و چون پول نداشتيم فقط ضجه زديم.

به موفقيت تيم ملي در بحرين چقدر اميدواريد؟

فقط اين را بگويم كه ظلم بزرگي در حق فوتبال ما شد. متاسفانه مسوولان هم پيگيري لازم را نداشتند. به قول شاعر: سعديا گرچه سخندان و مصالح گويي، به عمل كار برآيد به سخنداني نيست.

بالاخره پاي‌مان به قطر باز خواهد شد؟

خدا بزرگ است. گرچه كار سختي پيش رو داريم اما من اميدوارم به خاطر مردم هم كه شده بچه‌ها خوب بازي كنند و كلك حريفان را بكنند. چشم يك ملت به منامه است و در اين اوضاع كه مردم گرفتارند اميدشان نبايد نااميد شود.

راستي نظرتان راجع به حرف‌هاي افشين در برنامه تلويزيوني فوتبال برتر چيست؟

من به برادرم گفتم وارد اين مسائل نشو. هر چند تلويزيون كار خوبي نكرد و شعله آتش را بيشتر كرد. ميثاقي اول راه است و نبايد به خاطر مخاطب بيشتر فوتبالي‌ها را روبه‌روي هم قرار دهد. در هر صورت به افشين گفتم اصلا قشنگ نيست وارد حاشيه‌ها شود. عمر قهرماني‌ها كوتاه است و ما بايد سعي كنيم پهلوان باشيم.

شاغلام واقعا ديگر به فوتبال برنخواهد گشت؟

من عاشقم نه كاسب. در عرض 11 سال فقط ۴۵۰ ميليون از سپاسي گرفتم و اعتراض هم نكردم. با برق هم هميشه سفيد امضا كردم. بعد از سه عمل جراحي حالم بهتر شده و شايد روزي به خاطر عشقم دوباره برگردم، اما به خاطر پول هرگز.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون