• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4936 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۴ خرداد

خبر

احتمال تمديد تحريم‌هاي بلاروس در پي حادثه «رايان اير»

كلمان بون، معاون وزير خارجه فرانسه در امور اروپا روز دوشنبه تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا احتمالا تحريم‌ها عليه بلاروس را در سايه حادثه پيش آمده براي هواپيماي «رايان اير» گسترش خواهد داد همچنين ممكن است درباره بستن حريم هوايي بلاروس رايزني كند.  به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، روز يكشنبه مقام‌هاي بلاروس هواپيماي مسافربري «رايان اير» متعلق به ايرلند كه  از آتن عازم ليتواني بود به ظن وجود بمب داخل هواپيما وادار به فرود اضطراري كردند اما بعد يك روزنامه‌نگار مخالف كه در اين پرواز حضور داشت را بازداشت كردند. اين اقدام با محكوميت اروپا و امريكا روبه‌رو شد. در واكنش به اين تحولات كه جنجال به پا كرده است، معاون وزير خارجه فرانسه در امور اروپا هم گفت: اين اقدام دزدي دولتي نمي‌تواند بي‌مجازات بماند...  از زمان رويدادهاي انتخاباتي، جعل و سركوب در سال گذشته، چندين بار تحريم‌هايي را عليه بلاروس تصويب كرده‌ايم. در حال حاضر الكساندر لوكاشنكو رييس‌جمهوري بلاروس همچنين حدود ۱۰۰ فرد مسوول در بلاروس تحت تحريم هستند، طبيعتا ما مي‌توانيم اين مجازات‌ها را براي افراد ديگر هم گسترش دهيم. به گفته اين مقام، حادثه هواپيماي رايان اير در نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل مورد بررسي قرار مي‌گيرد. او گفت: ممكن است اتحاديه اروپا بستن حريم هوايي بلاروس را هم بررسي كند. از سوي ديگر اينگريدا سيمونيت، نخست‌وزير ليتواني روز گذشته از همكاري با شركاي خارجي كشورش براي عملي كردن بستن حريم هوايي بلاروس به روي پروازهاي بين‌المللي بعد از فرود اجباري هواپيماي رايان اير خبر داد.  سيمونيت  در سخناني ويديويي گفت: ما با شركاي بين‌المللي ليتواني براي بستن حريم هوايي بلاروس به روي پروازهاي بين‌المللي همكاري خواهيم كرد.  نخست‌وزير ليتواني،  حادثه پيش آمده براي اين هواپيماي مسافربري را يك حمله عليه كشورش و سيگنالي به اتحاديه  اروپا و سازمان‌هاي بين‌المللي توصيف كرد. اطلاعات وب‌سايت فلايت‌رادار۲۴ نشان مي‌دهد كه مسير اين هواپيما تنها دو دقيقه مانده به ورود به حريم هوايي ليتواني تغيير كرد.  اين هواپيما پس از 7 ساعت توقف نهايتا پرواز كرد و در نهايت در ويلنيوس به زمين نشست. در آنجا  اينگريدا  سيمونيت، نخست‌وزير ليتواني منتظر بود تا مسافران را ببيند. فرد بازداشت ‌شده در اين پرواز، رومان پروتاسويچ است. اين روزنامه‌نگار ۲۶ ساله براي سرويس خبري آنلاين نكستا (NEXTA) مستقر در لهستان كار مي‌كند كه سال گذشته در زمان اعتراضات گسترده عليه الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس تصاويري  از اين تجمع‌ها  منتشر  مي‌كرد.


هشدار روسيه به تركيه درباره افزايش همكاري نظامي با اوكراين

وزير امور خارجه روسيه روز دوشنبه به تركيه در زمينه افزايش همكاري نظامي با اوكراين هشدار داد. به گزارش خبرگزاري  انگليسي «رويترز»، «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه دوشنبه در يك مصاحبه مطبوعاتي گفت:«اكيدا توصيه مي‌كنيم كه همكاران تركيه‌اي ما شرايط را به دقت تجزيه و تحليل كرده و مانع احساسات نظامي‌گري كي‌يف شوند.» او گفت كه تشويق اقدامات تهاجمي اوكراين در قبال انضمام كريمه به خاك روسيه به معناي تجاوز به تماميت ارضي كشور روسيه است. لاوروف افزود:«ما اميدواريم آنكارا رويكرد خود را بر اساس نگراني‌هاي مشروع ما تنظيم كند.» تركيه به همراه ساير اعضاي ناتو از انضمام كريمه در سال 2014توسط مسكو انتقاد كرد و تركيه در سال 2019نيز هواپيماهاي بدون سرنشين به اوكراين فروخت. «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه  ماه گذشته  در بحبوحه تجمع  نيروهاي روس در مرزهاي خود با  اوكراين، متعهد به  حمايت از كي‌يف شد.  روابط مسكو با غرب از زمان انضمام كريمه به پايين‌ترين سطح پس از جنگ سرد رسيده است كه منجر به تحريم‌هاي زيادي عليه اين كشور شد. در سال 2019 اوكراين چند فروند هواپيماهاي بدون سرنشين «بيرقدار» تركيه را خريداري كرد.  اوكراين بعدا  اعلام كرد كه علاقه‌مند به توليد مشترك هواپيماهاي بدون سرنشين بيرقدار در اوكراين است  و ارتش اوكراين قصد دارد 48پهپاد از اين نوع را خريداري كند.  چندي قبل رسانه‌ها گزارش دادند كه  ارتش اوكراين براي اولين ‌بار از پهپاد تركيه‌اي «بيرقدار تي‌بي-2» براي  ماموريت  شناسايي در منطقه «دونباس»  استفاده كرد.  اين پرواز در تاريخ  9 آوريل 2021 انجام و از سوي وزارت دفاع اوكراين تاييد شده است. نيروي هوايي اوكراين با وجود تمام هواپيماهاي جنگنده خود كه مربوط به دوران اتحاد جماهير شوروي است به تجهيزات پيشرفته نياز مبرم دارد. در جريان الحاق كريمه به روسيه در سال 2014 اين كشور 45فروند از جنگنده‌هاي «ميگ29»  خود را از دست داد.

انگليس 250 نيروي نظامي  به سومالي اعزام  مي‌كند

انگليس از قصد خود براي اعزام ۲۵۰ نيروي متخصص با هدف مبارزه با تروريست‌هاي الشباب به سومالي خبر داده است. اين اقدام كه قرار است در هفته‌هاي آتي انجام شود اولين حضور و مشاركت رسمي هنگ جديد تكاور ارتش انگليس در سومالي خواهد بود.  بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش روزنامه «اكسپرس»  انگليس معتقد است اين نيروها به دولت سومالي در مبارزه عليه تروريست‌هاي مرتبط با القاعده كه با نام الشباب شناخته مي‌شوند، كمك خواهد كرد.  به گفته منابع مطلع  اين نيروها به نيروهاي  ويژه سومالي تكنيك‌هاي  مقابله با شورش را آموزش خواهند داد.  امريكا هم كه مدعي مبارزه با تروريسم در سومالي است در حال حاضر براي  اطلاعاتي كه به دستگيري «احمد عمر» سركرده اين گروه منتهي شود 6  ميليون  دلار جايزه تعيين كرده است.گروه تروريستي الشباب از سال ۲۰۰۸ در تلاش براي براندازي دولت مشروع سومالي است و از آن زمان تاكنون  عمليات‌هاي تروريستي زيادي را در موگاديشو و ديگر شهرهاي سومالي انجام داده و شمار زيادي از افراد قرباني  اين حملات  شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون