• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4940 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ خرداد

رشد ۳۰ هزار واحدي شاخص بورس

ندا  جعفري| امسال برعكس سال گذشته، بورس نه تنها با رونق همراه نبود بلكه روزهايي همراه با ريزش‌هاي مداوم بود. شاخص بورس تا روز هشتم خردادماه و در ۴۳ روز ابتداي سال با ۱۹۸هزار و ۳۳۷واحد كاهش، معادل ۱۵،۱۷ درصد افت كرد و در پايان هفته گذشته به رقم يك ميليون و ۱۰۹هزار و ۳۷۰واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن نيز در اين مدت با ۵۶هزار و ۶۶۰واحد كاهش، معادل ۱۲،۸۸درصد افت كرد و رقم ۳۸۳هزار و ۱۴۱واحد را به نمايش گذاشت.
اما پس از يك هفته پرنوسان روز شنبه بازار مثبت شد و شاخص كل در بازار بورس در ابتداي معاملات و تا ساعت ۹ و ۱۵ دقيقه صبح روز (شنبه، هشتم خردادماه) با رشد ۲۱۷۶ واحدي به يك ميليون و ۱۱۱ هزار و ۵۲۴ واحد و تا ظهر به محدوده ۳۰ هزار و ۱۳۱ واحد رشد رسيد كه در نهايت اين شاخص به رقم يك ميليون و ۱۳۹ هزار واحد رسيد. بر پايه اين معاملات بيش از ۶ ميليارد و ۹۵۲ ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۷۲ ميليارد ريال داد و ستد شد.
كارشناسان بورسي معتقدند بيم و اميد اين روزهاي بازار سرمايه به چند عامل مهم برمي‌گردد كه يكي از مهم‌ترين آنها انتظار از مذاكرات برجام و ديگري نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري است كه منجر به افزايش ابهامات در خصوص وضعيت آتي اقتصاد كشور شده است اما به‌طور قطع اصلي‌ترين موضوع مورد ابهام اين روزهاي بازار، نتيجه مذاكراتي است كه قرار بود در زمان كوتاهي به سرانجام  برسد.
ثبات در نرخ دلار و تزريق منابع شاخص بورس را مثبت كرد
اين دسته از كارشناسان بر اين باورند كه طي روزهاي گذشته اتفاق مهمي در بازار رخ نداده تا بازار مثبت شود اما پارامترهايي مانند نرخ دلار و سهم‌هاي ارزنده و كاهش قيمت‌ها باعث جذب برخي از سهامداران به بورس و تزريق منابع مالي به اين بازار شده است.
محمديوسف امين‌داور در مورد افزايش بيش از ۳۰ هزار واحدي شاخص كل بورس در روز گذشته به «اعتماد» گفت: در معاملات اولين روز از هفته دوم خردادماه فضاي بازار نسبت به هفته گذشته تغيير و بازار با روند مثبت هفته را آغاز كرد و مي‌توان يكي از دلايل اين موضوع را نرخ دلار دانست و اينكه ديگر ترس ريزش قيمت دلار مانند قبل وجود ندارد.
امين‌داور تصريح كرد: تا پيش از اين حتي نرخ دلار را برخي از كارشناسان در محدوده ۱۵ هزار تومان هم پيش‌بيني كرده بودند كه با توجه به شرايط سياسي و اقتصادي موجود به نظر مي‌رسد نرخ دلار در همين محدوده ۲۳ هزار تومان باقي  بماند.
اين كارشناس بازار سرمايه خاطرنشان كرد: در روند نزولي بازار سرمايه بسياري از سهم‌ها قيمت‌شان جذاب شده بود و عده‌اي نيز وارد اين بازار شدند اما به اعتقاد من رشد بورس خيلي چشمگير و پررنگ نخواهد بود. بازار سرمايه در ارزنده‌ترين حالت طي يك سال اخير قرار دارد و كاهش شديد قيمت سهام و شرايط مناسب قيمت‌هاي جهاني سودآوري شركت‌ها را بالا برده است، اما عدم اطمينان و ابهامات آينده موجب شده تا برخي از سهامداران فروشنده باشند.

رشد  روز گذشته اتفاقي نبود
امين‌داور اظهار داشت: اين رشد كه روز گذشته رخ داد به دليل اتفاقي كه روز ماقبلش افتاده نيست بلكه علايم آن را از چند هفته قبل مي‌شد در بازار سرمايه حس كرد اما مهم‌ترين موضوعي كه هشتم خردادماه در بورس رخ داد اين بود كه ۵۰۰ ميليارد تومان از منابع مردم وارد بازار سرمايه شد اما اينكه اين منابع تا چند روز مي‌تواند سطح خريد را حفظ كند قابل پيش‌بيني نيست كه قاعدتا تا اوايل هفته آينده رويه همين است.اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: البته نمي‌توان هم انتظار داشت كه به اين زودي شاخص‌ها به يك ميليون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ برسد حتي ممكن است هفته بعد اين روند معكوس شود چرا كه نوسان ذات بازار است و اينكه قيمت‌ها حدود ۱۰ يا ۲۰ درصد افزايش پيدا كند، موضوع  چندان  عجيبي  نيست.

چشم‌انداز  بورس  چه  خواهد  بود؟
گفتني است  هر چند نوسانات اين روزهاي بورس موجب نگراني برخي از سهامداران شده است اما برخي افق بورس را روشن مي‌بينند و بر اين باورند كه با تصويب كليات قانون ماليات بر عايدي سرمايه و بررسي معافيت‌هاي لحاظ‌شده در متن طرح مجلس، چشم‌انداز بازار سهام نسبت به گذشته بهبود خواهد يافت و اجراي اين قانون عامل موثري در افزايش فعاليت‌هاي توليدي است و فاصله طبقاتي را كاهش مي‌دهد و نوسانات قيمتي در حوزه مسكن، خودرو، ارز و طلا را مهار مي‌كند.  البته سال ۹۹ سالي تاريخي براي بازار سهام بود؛ سالي كه با صعود تاريخي شاخص كه به مدد فضاسازي دولت اتفاق افتاد، تعداد سهامداران از ۵ ميليون نفر به بالغ بر ۵۰ ميليون نفر رسيد و از پير و جوان و زن و مرد، دارا و ندار را پاي معامله كشاند. آنهايي كه نقدينگي و پس‌اندازي داشتند، به راحتي سرمايه‌شان را روانه بازار كردند و آنها كه نداشتند هم با فروش ماشين يا فرش زير پاي زن و بچه يا حتي با قرض‌گرفتن، سعي كردند از اين بازار عقب نيفتند. حجم تبليغات و حمايت‌هاي همه‌جانبه مسوولان ارشد دولت و حتي برخي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام تاثير خود را گذاشت و كار به جايي رسيد كه هر فردي در دورافتاده‌ترين نقاط ايران براي دريافت كد سهامداري، حاضر شد جان خود را كف دست بگيرد و در روزهاي اوج كرونايي به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه و در سامانه سجام به عنوان يك سهامدار ثبت‌نام كند.   اما اين روزها تبليغات كانديداهاي رياست‌جمهوري آغاز شده و نكته جالب‌توجه اين است كه تبليغات اين دوره با بحث‌هاي جذاب بازار سرمايه‌اي آغاز شده است. يكي از كانديداها وعده داده كه ۳ روزه پول خارج‌شده از بازار سرمايه را به اين بازار بازمي‌گرداند و ديگري صراحتا مخالفت خود با قيمت‌گذاري دستوري را اعلام كرده است. قطعا در روزهاي آينده، وعده‌هاي بورسي بيشتري هم خواهيم شنيد اما بايد ديد آيا اين وعده‌ها، قابليت اجرايي‌شدن هم دارند يا در حد شعار انتخاباتي باقي خواهند  ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون