• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4941 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد

اقتصاد بين‌الملل

ریسک کمبود تراشه در کمین سازندگان  رایانه شخصی

فروش رایانه شخصی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۸۳.۹۸۱ میلیون واحد رسید که ۵۵.۲ درصد رشد سالانه داشت و به سازندگان رایانه شخصی کمک کرد رشد درآمد چشمگیری را گزارش کنند با این همه تامین تقاضای فوق‌العاده چالش بزرگی برای شرکت‌هایی است که با کمبود قطعات دست و پنجه نرم می‌کنند.
شرکت‌های دل و HP انتظار دارند تقاضا برای رایانه شخصی در ماه‌های آینده قوی بماند اما افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ در جنوب شرقی آسیا وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.
سازندگان رایانه شخصی به منظور تامین تقاضا، ذخیره‌سازی بعضی از قطعات را شروع کرده و کمبود تراشه را برای سایر بازیگران وخیم‌تر کرده‌اند. تقاضای قوی برای کسب‌وکار رایانه شخصی خوب است اما تامین‌کنندگان باید به حد کافی قطعه تهیه کنند تا مطمئن باشند که توان پاسخگویی به تقاضا را دارند و در شرایطی که کمبود جهانی تراشه ادامه دارد، این وظیفه آسانی نیست.

قیمت بنزین در امریکا به بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته رسید

امریکایی‌ها از دو روز گذشته با گران‌ترین قیمت بنزین طی 7 سال گذشته رانندگی می‌کنند و کاخ سفید قول داده قیمت سوخت را کنترل کند.
متوسط قیمت داخلی بنزین در امریکا در این ماه به 3.045 دلار در هر گالن رسیده است یعنی بالاترین رقم از 2014. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای در روز جمعه گفت: «رييس‌جمهور می‌داند قیمت بنزین مشکل بزرگی برای امریکایی‌ها است. ريیس‌جمهور بایدن مخالف هرگونه پیشنهادی برای افزایش مالیات بنزین است. به همین دلیل ما قیمت بنزین را کنترل می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که امریکایی‌ها می‌توانند دوباره به جاده‌ها باز گردند».
طبق گفته پاتریک دی هان، ريیس تحقیقات نفت موسسه گس بادی، متوسط تقاضای بنزین در تابستان سال جاری میلادی به سطح طبیعی می‌رسد و در برخی هفته ها بالاتر از 10 میلیون بشکه در روز خواهد بود.
بنابراین هر گونه اختلال در عرضه پالایشگاه‌ها باعث افزایش بیشتر قیمت بنزین خواهد شد. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد تقاضای داخلی برای بنزین برای اولین‌بار از مارس سال گذشته میلادی به بیش از 9 میلیون بشکه در روز رسیده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون