• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4941 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد

رييس بنياد شهيد: جانبازان جا مانده از واكسن كرونا، به دفاتر بنياد در شهر محل سكونت خود مراجعه كنند

گروه اجتماعي: رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران از صفر شدن مطالبات معوق جامعه ايثارگري خبر داد . سعيد اوحدي، ديروز و در آخرين نشست خبري در دولت دوازدهم با خبرنگاران، اعلام كرد كه رقم معوقات خانواده ايثارگران و مراكز درماني طرف قرارداد، حدود 8 هزار ميليارد تومان بود كه اين مطالبات، از سال 91، تسويه نشده بود و سال گذشته، با كمك سازمان برنامه و بودجه و با حمايت دولت و با همكاري ستاد كل نيروهاي مسلح، پرداخت اين معوقات در اولويت اقدامات بنياد شهيد قرار گرفت تا اينكه امروز، جامعه ايثارگري و همچنين، مراكز درماني طرف قرارداد نهاد وابسته به رياست‌جمهوري، هيچ طلبي از بنياد شهيد ندارند. اوحدي همچنين ضمن اشاره به تكميل و فعال‌سازي 905 تخت بيمارستاني در سال 1399، خبر داد كه ظرف هفته‌هاي آينده، بيمارستان خاتم‌الانبيا هم به يك بيمارستان 1000 تختخوابي با امكانات پيشرفته تبديل خواهد شد. به گفته رييس بنياد شهيد، درحالي كه سال 98، فقط 54 پرونده درخواست بررسي و افزايش درصد جانبازي در كميسيون‌هاي پزشكي بنياد شهيد مطرح شده بود، سال گذشته تعداد پرونده‌هاي مورد بررسي در بنياد شهيد
61 هزار و 500 فقره بود و قرار است كه در سال جاري هم 70 هزار پرونده نظاميان يا غيرنظاميان مصدوم و خواستار بررسي يا افزايش درصد جانبازي در كميسيون‌ها مطرح شود. 
اوحدي با انتقاد از روال مرسوم در دوره‌هاي قبلي در باب توزيع و تحويل تجهيزات موردنياز جانباز قطع نخاع گردني گفت: « در ميان 26 جانباز نخاع گردني، يك جانباز زن داريم كه چندي قبل گله مي‌كرد و مي‌گفت بايد 30 بار به يك تاكسي اينترنتي تلفن كنم و شرايط خاص جسمي خود را توضيح دهم تا آنها راضي شوند كه جابه‌جايي من را با شرايط ويژه‌اي كه دارم تقبل كنند. در حال حاضر 1900 جانباز قطع نخاع در كشور داريم كه شرايط حركتي و جسمي آنها بسيار خاص است و تجهيزات خاصي هم نياز دارند. متاسفانه، در سال‌هاي گذشته، مسوولان بنياد شهيد به اين جانبازان مي‌گفتند كه براي دريافت تجهيزات پزشكي خاص، بايد مراجعات حضوري داشته باشند ولي از سال گذشته، برنامه‌ريزي شد كه تجهيزات موردنياز، به منازل اين جانبازان تحويل داده شود.» 
اوحدي در توضيح آخرين وضعيت واكسيناسيون كروناي جامعه ايثارگري و در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم درباره آخرين وضعيت احراز شهداي سلامت و آمار ابتلاي جانبازان، آزادگان، والدين و همسران شهدا به كوويد19 گفت: «حدود 80 هزار نفر از جامعه ايثارگري كشور، مبتلاي كرونا شدند كه از اين تعداد، 14 هزار نفر بستري شدند و در حالي كه 8 بيمارستان در سراسر كشور، در اختيار مبتلايان جامعه ايثارگري بود، تعداد فوتي‌هاي كرونا از جمعيت تحت پوشش بنياد شهيد، حدود 2200 نفر بودند. تا امروز، واكسيناسيون كروناي جانبازان نخاعي، والدين شهدا، جانبازان بالاي 50درصد و تمام جانبازان 70درصد در سراسر كشور انجام شده و از هفته آينده هم واكسيناسيون جانبازان بالاي 25درصد با اولويت جانبازان شيميايي و همسران شهدا را آغاز مي‌كنيم. اگر هم از جانبازان بالاي 50درصد يا 70درصد، افرادي هستند كه از دريافت واكسن جا مانده‌اند، به ادارات بنياد شهيد شهر محل سكونت خود مراجعه كنند. از اين هفته هم جانبازان بالاي 20درصد با اولويت شيميايي شروع خواهد شد. براساس دو گردش فايل كه به رهبري تقديم شد، يك گروه از شهداي سلامت، مدافعان سلامت نظامي و لشكري بودند كه پيگيري وضعيت اين شهدا در كميسيون‌هاي پزشكي ستاد كل نيروهاي مسلح انجام و پرونده‌هاي ايشان به بنياد شهيد ارسال شد. اما گروه دوم، كادر درمان غيرنظامي بودند كه طبق مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و تاكيدات ستاد ملي مقابله با كرونا، يك كميته ملي با مسووليت وزير بهداشت تشكيل شد كه تا امروز هم 224 پرونده به دبيرخانه مركزي اين كميته ملي آمده و احراز شهادت 168 شهيد سلامت هم تكميل و مختومه شده و البته لازم است كه اين جلسات به‌طور مستمر برگزار شود، اما غير از شهداي سلامت كه به‌طور مستقيم، با مبتلايان كرونا در ارتباط بودند و بر اثر همين مواجهه، به شهادت رسيدند، براساس تبصره ز آيين‌نامه مصوب دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و ستاد ملي مقابله با كرونا، هرگونه موارد خارج از اين مصوبات، از اختيارات وزير بهداشت است و بنابراين، معرفي آن تعداد از كادر درمان كه در تماس با مبتلايان كرونا نبودند اما بر اثر ابتلا به كوويد19 فوت كردند، در همان كميته ملي كه بنياد شهيد هم يكي از اعضاي آن است و همچنين در كميته تجديدنظر ذيل آن، بررسي خواهد شد.» 
اوحدي همچنين ضمن اشاره به دستور اخير رييس‌جمهوري براي پيگيري شكايات جانبازان شيميايي در مجامع بين‌المللي از 8 كشوري كه در سال‌هاي دفاع مقدس، ياور رژيم بعث عراق بودند، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس در توضيح علت پرداخت نشدن پاداش بازنشستگي جمعي از جانبازان گفت كه در بند «و» تبصره‌هاي قانون بودجه 1400 اعتبار پاداش بازنشستگي 20 هزار جانباز كه اين رقم را دريافت نكرده‌اند لحاظ شده است و با انتقاد از ناديده گرفتن تاكيدات سال‌هاي گذشته درباره استخدام فرزندان شاهد و جانبازان بالاي 70درصد، خبر داد كه بنا به دستور سال گذشته رييس‌جمهوري، مقرر شد كه تا پايان سال 1399،
 16 هزار نفر از اين افراد، به استخدام دستگاه‌هاي دولتي دربيايند كه تير ماه امسال، اولين آزمون استخدامي براي اين جمعيت 16 هزار نفري از فرزندان شهدا و جانبازان بالاي 70 برگزار مي‌شود. به گفته رييس بنياد شهيد، همچنين مقرر شده كه قانون تبديل وضعيت استخدامي فرزندان ايثارگر هم تا پايان خرداد ماه امسال و پيش از پايان كار دولت دوازدهم اجرا شود كه بار مالي اين تاكيد قانون هم در بودجه 1400 لحاظ شده و از حمايت رييس سازمان امور استخدامي و رييس سازمان برنامه و بودجه برخوردار است . 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون