• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4947 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد

هنوز يك هفته سخت براي فوتبال ايران باقي مانده است

سپر از دست مينداز كه جنگ است هنوز

علي ولي‌اللهي

 

بردن بحرين در منامه با سه گل «احلي من العسل» است. اين را مي‌توان در واكنش مردم، رسانه‌ها و حتي خود بازيكنان هم ديد. دوشنبه شب وقتي سوت پايان بازي ايران بحرين به صدا در آمد كمتر ايراني را مي‌شد پيدا كرد كه دلش نلرزيده باشد از ثبت يك نتيجه تاريخي؛ نتيجه‌اي كه بخشي از اهميتش به دليل جايگاه ايران در جدول رده‌بندي بود و بخش بزرگ‌ترش به سابقه تاريخي تقابل‌هاي ايران و بحرين در همه ابعاد برمي‌گشت؛ چه سياسي و منطقه‌اي و چه ورزشي.
با همه تفاسير بايد اين واقعيت مسلم را گوشزد كرد كه هنوز اتفاقي براي تيم ملي نيفتاده و بازي بزرگ باقي مانده است. در جدول رده‌بندي گروه سوم مقدماتي جام جهاني در حال حاضر عراق با ۱۴ امتياز صدرنشين است و ايران با ۱۲ امتياز دوم. بازي بعدي تيم ملي فوتبال كشورمان روز جمعه با كامبوج است و سه‌شنبه ۲۵ خرداد شاگردان اسكوچيچ بايد در فينال اين گروه مقابل عراق قرار بگيرند؛ يك تقابل تاريخي طلسم شده ديگر.
واضح است كه سقف آرزوهاي فوتبال ايران نمي‌تواند بردن بحرين در منامه با سه گل باشد. يوزهاي ايراني راهي منامه نشدند تا صرفا از آنهايي كه با پرچم عربستان جلوي دوربين‌هاي تلويزيوني دور افتخار زدند، انتقام سخت بگيرند. اينكه سردار آزمون بعد از بازي گفت به خودم قول داده بودم اشك بحريني‌ها را در بياورم هم نبايد اولويت اصلي به حساب بيايد. همه مي‌دانيم اولويت اول و آخر فوتبال ايران صعود به جام جهاني ۲۰۲۲ قطر است و اين به دست نمي‌آيد مگر با بردن عراق. در واقع حتي بردن عراق به تنهايي هم ايران را به دوجه نمي‌رساند و تازه آن وقت مرحله دوم مقدماتي شروع مي‌شود. ولي باخت مقابل همسايه غربي به معناي غيبت ما در بزرگ‌ترين فستيوال فوتبالي دنيا خواهد بود. 
ايران ۱۰ سال است نتوانسته عراق را شكست دهد. در اين مدت عراق زخم‌هاي زيادي بر پيكر فوتبال ايران وارد آورده. حذف در جام ملت‌هاي ۲۰۱۵ يكي از اين زخم‌هاست. همچنين باخت در بازي رفت همين رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني ۲۰۲۲. عراق به مراتب تيم قدرتمندتري از بحرين است و بازيكنان باكيفيت‌تري دارد. اگر بحرين صرفا به دليل مسائل روحي- رواني گاهي توانسته جلوي ما عرض اندام كند، عراق اين كار را با اضافه كردن كيفيت فني انجام داده است. پس به هزار و يك دليل بازي با عراق نسبت به بازي با بحرين قطعا سخت‌تر و پرچالش‌تر خواهد بود. 
در فاصله شش روز تا اين بازي، تيم ملي كشورمان يك بازي دست‌گرمي با كامبوج خواهد داشت كه در آن اسكوچيچ مي‌تواند به نفرات اصلي اندكي استراحت بدهد. اين بازي براي خارج شدن بازيكنان از فشار بازي با بحرين و بازگشت ذهني‌شان به مسابقات بي‌نهايت مثمرثمر است. جداي از اين انتظار مي‌رود اسكوچيچ توانسته باشد از بازي با بحرين درس‌هاي لازم را گرفته باشد و اشتباهات تاكتيكي‌اش را به صفر برساند. در بازي مقابل بحرين ۴۵ دقيقه طول كشيد تا مرد كروات متوجه اشتباهش در چينش نفرات خط مياني و استفاده از حاج‌صفي در اين نقطه بشود. بردن كاپيتان تيم ملي به دفاع چپ و اضافه شدن سامان قدوس به مركز ميدان كه انصافا آتش به جان بحريني‌ها انداخت باعث شد ورق بازي برگردد و بحرين تسليم شود. 
بعد از برداتشن دو گام محكم و بردن هنگ‌كنگ و بحرين، دو گام ديگر براي عبور از تونل وحشت منامه باقي مانده است. براي اينكه سه‌شنبه شب هفته بعد مردم ايران مثل دو روز قبل كيف كنند و ساعاتي جاي همه استرس‌ها را به احساس خوب بدهند، نياز است كه طلسم ده ساله مقابل عراق هم شكسته شده باشد. نياز است آخرين چيدمان گروه سوم رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني نشان از صدرنشيني فوتبال ايران بدهد. براي رسيدن به اين هدف بايد متوجه باشيم كه نبرد تمام نشده و وقت جشن گرفتن نرسيده است. 
٭تيتر مصرعي از اقبال لاهوري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون