• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4948 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ خرداد

رييس‌جمهوري با بيان اينكه تاريخ برخلاف صداوسيما سعه‌صدر دارد به اتهامات برخي كانديداها عليه دولت پاسخ داد

با شعور ملت بازي نكنيد

گروه سياسي

 

 

«قلب و تحريف واقعيت» وصف رييس‌جمهوري است بر گفته‌هاي كانديداهاي دوره سيزدهم انتخابات رياست‌جمهوري. در 2 مناظره‌اي كه تا اينجاي كار انجام شده و در جريان ديگر اظهارات و اقدامات انتخاباتي كانديداها به‌خصوص 5 كانديداي اصولگراي انتخابات پيش‌رو، مطالب و اتهاماتي نسبت به دولت يازدهم و دوازدهم به ‌رياست حسن روحاني مطرح شد؛ ادعاهايي كه غايب تمام آنها ماجراي تحريم‌هاي امريكا و رييس‌جمهوري دونالد ترامپ بر امريكا و اقدامات او بود. موضوعي كه همزمان با واكنش‌هاي جدي كاربران فضاي مجازي و تحليلگران سياسي، واكنش دولت را هم به دنبال داشت. 

گلايه واعظي از اتهام‌زني كانديداها
محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري در حاشيه نشست روز گذشته هيات دولت از اينكه در اين مناظره انگار هدف اصلي تخريب دولت است، ابراز تاسف كرد و گفت: «اكثريت اين افراد با تفكرات‌شان در ۸ سال گذشته همواره اين كار را كردند و توفيقات دولت را نديدند. در مناظره‌اي كه مردم منتظر ديدن توانايي‌ها و برنامه‌هاي كانديداها هستند، كارشان اين شد كه جاي طرح برنامه، شعار مي‌دهند يا آرمان‌هاي خود را مطرح مي‌كنند؛ اينها امروز به آقاي روحاني كه يك‌دهم آنها وعده و شعار نداد، مي‌گويند كه بدهكار است و فكر نمي‌كنند كه خودشان ۴ سال بعد چگونه مي‌خواهند جواب بدهند. گويا هدفي براي ۴ سال ندارند، بلكه هدف‌شان ۲۸ خرداد و كسب راي است.» اين البته اولين واكنش دولت نسبت به مطالب مطرح‌شده در مناظره‌ها نبود. علي ربيعي سخنگوي دولت هم روز سه‌شنبه و چندساعتي مانده به برگزاري دومين مناظره 7 كانديداي انتخابات، در نشست خبري خود گفته بود كه از صداوسيما و كميسيون نظارت بر تبليغات تلويزيوني انتخابات درخواست كرده تا زماني به دولت براي پاسخگويي به مطالب مطرح شده در مناظره‌ها اختصاص دهند؛ اتفاقي كه تا زمان نگارش اين گزارش و درحالي كه اتهاماتي در مناظره دوم نيز مطرح شد، رنگ واقعيت به خود نگرفته و همين هم سبب شد كه حسن روحاني از تريبون دولت براي پاسخگويي به برخي از اين اتهامات استفاده كند. آنجا كه رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه اگرچه «اين حرف‌ها و تخريب‌ها نمي‌تواند روحيه دولت را تخريب كند»  اما «هر وزير و بخش و سازمان موظف است به حرف دروغ پاسخ دهد. حالا صداوسيما مي‌خواهد پخش كند يا نكند؛ مهم نيست.» روحاني معتقد است كه «پاسخ ما را تاريخ پخش مي‌كندچراكه تاريخ سعه‌صدر دارد و مثل صداوسيما نيست و پخش مي‌كند.»

الحمدلله فهميديم فقط دولت ايراد دارد
رييس دولت در نشست روز گذشته هيات دولت با بيان اينكه «در اين انتخابات مشخص شد خوبي‌هايي هم بوده»، گفت: «مثلا معلوم شد بعضي از دستگاه‌ها در كشور خيلي هم خوب هستند قوه قضاييه، قوه مقننه و نيروهاي مسلح الحمدلله بي‌ايراد هستند و فقط يكجا ايراد دارد كه آن هم دولت است كه ان‌شاءالله اين دولت هم تغيير مي‌كند؛ پس الحمدلله كلا همه‌ چيز خوب مي‌شود، چون بقيه‌اش كه درست است، ديگر!»
روحاني تاكيد كرد كه «در اين انتخابات مشخص شد كه اگر در كشور ايرادي وجود دارد، اين ايراد فقط مربوط به دستگاه اجراست! يعني دستگاه قانونگذار و مجمع تشخيص و قوه قضاييه ايراد ندارد! هيچ‌جا ايراد ندارد؟» او بر اين اساس ادامه داد: «خب الحمدلله خيلي خوب شد كه لااقل در اين انتخابات فهميديم همه جاي كشور خيلي خوب، خيلي سالم و بي‌نقص و بي‌ايراد است و فقط اشكال در اين دولت است كه اين هم ان‌شاءالله در اين انتخابات عوض مي‌شود. حالا انتخابات هم نباشد به هر حال دوره ما تمام مي‌شود و به هرصورت دولت بعدي مي‌آيد و ان‌شاءالله كل كشور درست مي‌شود.»

الحمدلله فهميديم زنان و اقوام و مذاهب خوبند
رييس دولت تدبير و اميد در ادامه به گفته‌هاي برخي از كانديداها در دومين مناظره اشاره كرد و با يادآوري اظهارات مكرر آنها درباره مسائل مربوط به زنان گفت: «از طرفي ما چيزهاي بهتري هم در اين روزها مي‌شنويم مثلا چقدر خانم‌ها در اين چند روز خوب شده‌اند! به‌به بايد به حقوق خانم‌ها احترام بگذاريم.» او با طرح اين پرسش كه «چه شد كه در اين مدت خانم‌ها نبودند و فقط اين روزها خانم‌ها پيدا شده‌اند و بسيار مورد احترام هستند؟» اضافه كرد: «از طرفي مي‌بينيم اقوام و اقليت‌ها چقدر خوب شده‌اند و شيعه و سني چقدر باهم برادر و متحد شده‌اند! الحمدلله اين روزها چه چيزهاي خوبي مي‌بينيم.» او ضمن درخواست نسبت به پرهيز از بازي با شعور ملت گفت: «ملت ايران، ملت بزرگي است و ملتي است كه مي‌داند كه چه گذشته و مي‌داند كه چه كساني بوده‌اند. اينها كه امروز مي‌خواهند براي فردا قدرت را در دست بگيرند، اگر در ايران نبودند و از كره مريخ آمده بودند، خب خيلي خوب بود. اما همه اينها حاضر بوده‌اند و همه‌شان هم در بخش‌هايي مسووليت داشتند. خب اگر همه‌ چيز خراب است هيچ ايراد و اشكالي از آنها نبوده است؟ ما بايد به نحوي با مردم صحبت كنيم كه براي مردم قابل‌فهم و پذيرش باشد و مردم بدانند كه ما داريم به راستي و درستي با آنها حرف مي‌زنيم.» روحاني با بيان اينكه الحمدلله همه داريم در يك مسير قرار مي‌گيريم، يادآور شد: «اول كه ما مي‌گفتيم زن‌ها بايد مدير شوند، خيلي در اين طرف و آن طرف سروصدا بود. ما مي‌خواستيم مديريت خانم‌ها را به 30 درصد برسانيم كه الحمدلله الان تقريبا به حدود 25 درصد رسانده‌ايم كه كار بزرگي شده و الحمدلله الان همه موافق هستند و مي‌گويند خانم‌ها بايد بيايند و مدير و وزير و وكيل شوند. ما وقتي خواستيم اقوام و اقليت‌ها را بياوريم فرماندار و بخشدار و معاونت و استاندار و سفير كنيم، چقدر عده‌اي سر و صدا كرديم اما الحمدلله امروز همه با اين كار موافق شده‌اند!»

الحمدلله فهميديم برجام خوب است
رييس‌جمهوري همچنين در بخش ديگري از سخنانش به گفته‌هاي اقتصادي كانديداها اشاره و با بيان اينكه مي‌خواهم راجع به قلب و تحريف واقعيت نكته مهمي بگويم، تاكيد كرد: «به هر حال راجع به اقتصاد صحبت شد اما در چه فضايي صحبت شد؟ يعني ما در دوره صلحيم يا جنگ؟ اين بايد اول روشن شود كه آيا ما در جنگ هستيم يا نيستيم. گويي اصلا جنگي وجود ندارد. ترامپي نبوده، اصلا ترامپ ظلم و كار بدي نكرده، هرچه مشكل است، مال دولت است. امريكا كه كاري نكرده است. نه در سوال و نه در جواب چنين چيزي نبود و اين مساله بسيار عجيب و شگفت‌آور است.» او معتقد است كه «آدم‌هايي كه افتخار مي‌كنند و مي‌گويند ما در جنگ حضور و مسووليت داشته‌ايم، بايد بهتر از بقيه بفهمند كه ما در سال ۹۷ وارد يك جنگ بي‌نظير و كم‌نظير در تاريخ شديم. يك جنگ اقتصادي تمام‌عيار كه دشمن‌ترين امريكايي‌ها با كمك رژيم صهيونيستي و تندروها عليه ما به راه انداختند.» روحاني با يادآوري تاكيد و تصريح دولت ترامپ درخصوص زمين زدن جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از اهداف‌شان گفت: «من قول دادم كه نمي‌گذارم در دولت دوازدهم جنگ شود، به اين قولم عمل كردم و حالا نمي‌خواهم توضيح بدهم كه اگر ديگران بودند، چه مي‌شد.» به ‌گفته رييس‌جمهوري، امروز الحمدلله همه با تحريم مخالفند و مي‌گويند بايد سريع به برجام برگرديم و برجام اساسا اتفاق خيلي خوبي شده است؛ الحمدلله! او گفت: «همه كشور اعتراف كردند كه قدرت هسته‌اي اين كشور قوي‌تر شده و نابود نشده و امروز ديگر كسي نمي‌تواند اين موضوع را منكر شود. يك شعارهايي سال‌هاي پيش مي‌دادند اما الان ديدند صنعت انرژي اتمي‌مان توان دستيابي به غني‌سازي 20 درصد و 60 درصد و هر كار ديگري را دارد و اين كار را انجام مي‌دهد.» 
الحمدلله پهناي باند خوب شده است!
روحاني همچنين با اشاره به اينكه در اين 8 سال تحولات بزرگي رخ داده كه بايد به آنها توجه كنيم، تاكيد كرد: «به‌خاطر همين تحولات هيچ‌كس امروز نمي‌تواند بگويد كه طرفدار فيلترينگ هستم. اينها كه در دولت يازدهم رو در روي من و سينه‌به‌سينه من شده بودند و همه‌جور پرونده‌سازي كردند كه بايد اين و آن فيلتر شود، حالا الحمدلله مي‌گويند طرفدار پهناي بانديم؛ اين باند اخيرا چقدر خوب شده است! پهنايش قبلا خيلي‌ها را اذيت مي‌كرد اما اخيرا پهنايش چقدر خوب شده است!»

حسن عباسي تو دهني مي‌زند!
اگرچه حسن روحاني گفت كه عيبي ندارد كه به او فحش بدهند و تاكيد كرد كه پيش از اين هم زياد فحش داده و اگر باز هم بدهند، او استثناست، اما توهين‌هاي حسن عباسي كه همزمان با سخنراني رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت، در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد، واكنش گسترده‌اي از سوي افكار عمومي درپي داشت. عباسي كه همين هفته پيش با صحبت از پايان انتخابات در ايران و طرح اين ادعاي عجيب كه در كشورهايي چون امارات، قطر، عمان، تركمنستان كه در نظام سياسي‌شان نهاد انتخابات پيش‌بيني نشده، مردم اعصابي راحت‌تر دارند، شوك سنگيني به افكار عمومي وارد كرده بود، اين‌بار هم با توهين‌ به رييس‌جمهوري و تهديد فرماندار يكي از شهرستان‌هاي نزديك پايتخت، ناظران را در بهت و شگفتي فرو برد. فارغ از آنكه ادعاي هفته پيش عباسي نيز چندان دقيق نبود اما او در سخنراني‌اي كه به نظر مي‌رسد در مراسم ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي در شهر پرديس انجام داده و ويديويي 3 دقيقه‌اي از آن، روز گذشته در فضاي مجازي دست به دست شد، خطاب به فرماندار پرديس، وزير كشور و البته شخص رييس‌جمهور گفته است: «شما 2 ماه آينده از اريكه قدرت با راي مردم پايين مي‌آييد و شهروند معمولي مي‌شويد.» گفته‌هاي اين چهره سياسي اصولگرا اما به همين جا محدود نماند؛ «شما مديران منحوس اصلاح‌طلب، اين ۱۵ روز باقيمانده به انتخابات مثل سابق كرم بريزيد! حالا جوري مي‌زنم تو دهنت آقاي فرماندار اين شهر و توي دهن بزرگ‌ترهايت كه ...» او در ادامه اظهارات سراسر موهنش، به يكي از اقدامات بنيانگذار جمهوري اسلامي نيز پرداخت و گفت كه «امام ۲ ماه پيش از اينكه فوت كند، نامه زد و گردن كلفت‌تر از روحاني، يعني مرحوم منتظري را عزل كرد... اگر خميني كبير نيست، ما هستيم كه نگذاريم شما ليبرال‌ها نفس راحت بكشيد.»
عصبانيت حسن عباسي بر مبناي توضيحاتي كه او خود در اين ويديو به دست داده، ظاهرا ناشي از تلاش فرماندار پرديس براي جلوگيري از برگزاري مراسمي در يك مسجد اين شهر است كه ظاهرا ناكام مانده و اين چهره سياسي اصولگرا در همان مكان مشغول سخنراني است؛ «آقاي فرماندار شما پارسال مراسم را در همين مسجد منحل كردي ... ديشب هم تا امروز سعي كردي برنامه را جمع كني!» فارغ از اين اما بايد ديد آن‌طور كه بارها در اين سال‌ها عنوان شده و حسن روحاني نيز اذعان دارد، او يك استثنا بوده يا اين رويه پابرجا خواهد ماند و در آينده، ديگران نيز خواهند توانست آزادانه از رييس‌جمهوري منتخب و ديگر مسوولان دولتي انتقاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون