• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4948 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ خرداد

حمايت مولانا عبدالحميد از رييسي در انتخابات تكذيب شد

روياي بزرگ رييسي، جلب آراي اهل سنت

انتخابات در ايران همواره فرصتي است براي توجه دوباره كانديداهاي رياست‌جمهوري به مصائب و مسائل اهل تسنن. كانديداهاي جريان‌هاي سياسي مختلف تلاش مي‌كنند از طريق رايزني با بزرگان و چهره‌هاي مورد وثوق اهل سنت نظر آنان را به خود و جريان متبوع‌شان جلب كنند تا از اين طريق و با جذب چند ميليون راي اهل سنت در ايران، گامي بلند در مسير فتح پاستور بردارند. 
انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم نيز از اين قاعده مستثني نيست ولي با اين تفاوت كه اين‌بار خبري از كانديداهاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا نيست و اين اصولگرايانند كه هم پيش از اعلام نتايج احراز صلاحيت داوطلبان و هم پس از اعلام نتايج تلاش مي‌كنند كه نظر شيخ‌الاسلام مولانا عبدالحميد را جلب كنند. پيش از اعلام نظرات شوراي نگهبان حسين دهقان و رستم قاسمي در اين مسير گام برداشته بودند و حالا نوبت در شرايطي به سيدابراهيم رييسي رسيده تا از طريق گزينه‌هاي خود براي جلب نظر اهل سنت تلاش كند كه مردم سيستان و بلوچستان و كردستان و كرمانشاه كه شهروندان اهل سنت آنجا حضوري پررنگ‌تر از ساير شهرها و استان‌هاي ايران دارند، بارها و بارها نشان داده‌اند كه همسويي بيشتري با اصلاح‌طلبان دارند.

رايزني نزديكان رييسي
با اين حال رايزني‌هاي رييسي از طريق چهره‌هايي چون موسوي‌غضنفرآبادي، رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي و حجت‌الاسلام نيكويي دبيركل جنبش مردمي حاميان سيدابراهيم رييسي و البته علي نيكزاد، نايب‌رييس نخست مجلس با مولانا عبدالحميد همچنان در جريان است و حتي برخي شنيده‌ها از اعلام حمايت او از رييس قوه قضاييه براي انتخابات رياست‌جمهوري حكايت داشت كه البته چندان با منطق همخوان نبود. در همين راستا روز گذشته حافظ اسماعيل ملازهي، معاون امام جمعه اهل سنت زاهدان به ايلنا گفت كه «جناب مولوي تاكنون تصميمي در اين حوزه اتخاذ نكرده‌اند و درحال رصد نظرات هستند.» او همچنين در شرايطي تاكيد كرده «تا الان كه بنده با شما صحبت مي‌كنم هيچ كانديدايي با ايشان رايزني نداشته‌اند» كه پيش از اعلام نتايج احراز صلاحيت داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو، خبر رايزني با سرداران حسين دهقان و رستم قاسمي - كه به‌رغم ثبت‌نام در انتخابات، پيش از اسامي كانديداهاي نهايي اعلام انصراف كردند -  ازسوي دفتر مولانا عبدالحميد تاييد شده بود و همچنين هم‌اكنون نيز نمايندگاني از جانب رييسي  - و نه شخص او- با امام جمعه زاهدان رايزني‌هايي را ترتيب داده‌اند. 
افزون بر اين، چند و چون حضور اهل سنت در انتخابات و دعوت آنان به شركت در انتخابات آن هم در شرايط اوج‌گيري نارضايتي سياسي و اقتصادي ايرانيان، از ديگر معضلات مولانا عبدالحميد به شمار مي‌رود. مشخص نيست كه او در اين دوره بتواند چون دو انتخابات رياست‌جمهوري در سال‌هاي 92 و 96، شهروندان اهل سنت را به حضور در انتخابات ترغيب كند ولي از قرار معلوم مولانا عبدالحميد همچنان حامي مشاركت پرشور در انتخابات است؛ چنانكه معاون او به ايلنا گفته است: «جناب مولوي تا اينجا تنها بر حضور گسترده و پرشور در انتخابات تاكيد داشته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون