• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4950 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد

تب فوتبال ، اروپا و دنيا را فرا مي‌گيرد

آغاز يورو 2020 با نواي بوچلي و آتش بازي آتزوري در المپيكو

گروه ورزش| بعد از يك سال وقفه به دليل شيوع ويروس كرونا شانزدهمين دوره رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا يا همان يورو جمعه شب در ورزشگاه المپيكو شهر رم آغاز شد.  يورو 2020 ابتدا قرار بود خرداد‌ماه سال گذشته برگزار شود اما شيوع ويروس كرونا اين رقابت‌ها را به تعويق انداخت. به شكلي كه در سال 2021 شاهد برگزاري رقابت‌هايي تحت عنوان يورو 2021 هستيم! رقابت‌هاي اين دوره بر خلاف ساير دوره‌ها به صورت مجتمع برگزار نمي‌شود و يازده كشور به‌طور مشترك ميزباني تورنمنت را به عهده دارند. اتفاقي كه معناي جديدي در ميزباني به حساب مي‌آيد. در جام ملت‌هاي اروپاي امسال 24 تيم در 6 گروه چهار تيمي با هم روبرو مي‌شوند و در نهايت بعد از برگزاري 51 مسابقه جام قهرماني به تيم برنده اهدا خواهد شد. 
از شمال ايران تا اسكانديناوي
يازده كشور آذربايجان، دانمارك، انگلستان، آلمان، مجارستان، ايتاليا، هلند، روماني، روسيه، اسكاتلند و اسپانيا ميزباني يورو2020 را برعهده دارند. استاديوم ومبلي در لندن، المپيكو در شهر رم كه بازي افتتاحيه را ميزباني كرد، آليانز آره نا مونيخ، استاديوم المپيك باكو، كرستوفسكي سن پترزبورگ، پوشكاش آره‌نا بوداپست، ده لا كارتوخا در بندر سويل، ناسيونالا بخارست، كرايوف آره نا آمستردام، همپدن پارك گلاسكو و پاركن كپنهاگن يازده ورزشگاهي است كه بازي‌هاي يورو در آن برگزار مي‌شود. هر شهر و هر استاديوم در اين مسابقات از 3 ديدار مرحله گروهي و يك بازي مرحله حذفي ميزباني خواهد كرد. البته ورزشگاه‌هاي روسيه و انگلستان از اين قاعده مستثني هستند. استاديوم سن پترزبورگ ميزبان 6 بازي دور گروهي و ورزشگاه ومبلي ميزبان دو بازي دور حذفي خواهد بود كه يكي از اين دو بازي ديدار نهايي مسابقات است. 
در انتظار نبردهاي گروه مرگ
در گروه A مسابقات تيم‌هاي ايتاليا، ولز، سوييس و تركيه قرار دارند. در گروه B تيم‌هاي بلژيك، روسيه، دانمارك و فنلاند كنار هم قرار گرفته‌اند و در گروه C تيم‌هاي هلند، اوكراين، اتريش و مقدونيه شمالي به چشم مي‌خورند. چهار تيم انگلستان، كرواسي، اسكاتلند و جمهوري چك در     گروه D و تيم‌هاي اسپانيا، سوئد، لهستان و اسلواكي چهار تيم گروه E را تشكيل مي‌دهند. در گروه F هم تيم‌هاي فرانسه، پرتغال، آلمان و مجارستان با يكديگر به رقابت مي‌پردازند. بازي‌هاي گروه يك در دو شهر رم و باكو، بازي‌هاي گروه در دو شهر سن پترزبورگ و كئنهاگن، بازي‌هاي گروه سه در دو شهر آمستردام و بخارست، بازي‌هاي گروه چهار در دو شهر لندن و گلاسكو، بازي‌هاي گروه پنج در دو شهر سويل و سن‌پترزبورگ و بازي‌هاي گروه آخر در دو شهر مونيخ و بخارست برگزار مي‌شود. البته در ابتدا قرار بود شهر بيلبائو و دوبلين ميزبان بازي‌هاي گروه E باشند كه اين اتفاق رخ نداد. 
شرايط سخت حذف شدن!
يورو 2021 دومين يورويي است كه با حضور 24 تيم برگزار مي‌شود. نخستين دوره 24 تيمي شدن مسابقات اروپا به دوره قبل در فرانسه باز مي‌گردد كه پرتغال قهرمان شد. در فرمت جديد اين مسابقات از هر گروه دو تيم به صورت مستقيم راهي مرحله يك‌هشتم نهايي مي‌شوند و چهار تيم برتر سوم هم مي‌توانند جواز حضور در مرحله بعد را به دست آورند. اين فرمت شانس تيم‌ها براي رسيدن به بازي‌هاي دور حذفي را به‌شدت افزايش مي‌دهد چرا كه روي كاغذ تنها 8 تيم از 24 تيم حاضر در دور گروهي بعد از انجام سه بازي مجبورند با جام كناره‌گيري كنند. ضمن اينكه اين فرمت احتمال حذف تيم‌هاي صاحب‌نام را به تقريبا به صفر مي‌رساند. بالاخره هر تيم اسم و رسم‌داري مي‌تواند حداقل 3 يا 4 امتياز از 3 بازي به دست آورد. دور قبل پرتغال به عنوان فاتح مسابقات با سه تساوي به عنوان يكي از تيم‌هاي سوم راهي مرحله حذفي شد و در نهايت جام قهرماني را بالاي سر برد. اين در حالي است كه اگر فرمت مسابقات مثل دوره‌هاي قبل بود اين تيم در همان دور مقدماتي كنار مي‌رفت. 
چند ضلعي قهرماني
مسابقات جام ملت‌هاي اروپا مثل هميشه چند مدعي سنتي دارد. تيم‌هاي ايتاليا، آلمان، فرانسه و اسپانيا تركيب مدعيان سنتي يورو را تشكيل مي‌دهند. ايتاليا با هدايت مانچيني روزهاي بسيار خوبي را سپري مي‌كند و مدت‌هاست طعم باخت را نچشيده. آلمان گرچه فراز و نشيب زيادي بعد از جام جهاني 2018 تجربه كرده اما همچنان يكي از قطب‌هاي فوتبال دنياست و فرانسه هم به لطف ليست پرستاره‌اي كه دارد به چيزي جز قهرماني نمي‌انديشد. اسپانيا نيز با لوييز انريكه و تركيبي جوان و بدون حضور راموس وارد مسابقات شده تا چهارمين جام قهرماني‌اش را بالاي سر ببرد.  به اين جمع مي‌توان تيم‌هاي هلند، پرتغال و انگلستان و البته بلژيك را هم افزود. تيم‌هايي نظير كرواسي، لهستان و روسيه هم جزو تيم‌هاي قابل توجه يورو 2020 هستند. گروه‌بندي رقابت‌ها به صورتي است كه احتمالا همه تيم‌هايي كه نام‌شان آورده شد مي‌توانند به جمع 16 تيم برتر نهايي راه پيدا كنند. گرچه هم گروهي سه تيم فرانسه، آلمان و پرتغال كه جزو مدعيان تورنمنت به حساب مي‌آيند در گروه F موسوم به مرگ باعث شده رقابت‌هاي اين گروه از حساسيت بسيار بالايي برخوردار شود. مجارستان نگون‌بخت اگر بتواند يكي از اين سه تيم را متوقف كند ممكن است تاثير بزرگي در سرنوشت يورو 2020 به جا بگذارد. 
يك ماه با تب فوتبال
يورو 2020 جمعه شب و از ساعت30  :‌23 دقيقه بعد از برگزاري مراسم افتتاحيه و ارتعاش صداي خواننده محبوب ايتاليايي آندره ا بوچلي در المپيكو شهر رم با ديدار تيم‌هاي ايتاليا و تركيه رسما افتتاح شد. اين تورنمنت دقيقا يك ماه به طول مي‌انجامد. بازي‌هاي دور گروهي تا 2 تير به اتمام مي‌رسد و هر روز 3 بازي در ساعت‌هاي 30: 17، 20:30 و23:30 به وقت تهران برگزار مي‌شود. بعد تيم‌ها به استراحت مي‌پردازند و دور حذفي مسابقات آغاز مي‌شود. دور حذفي از 6 تير آغاز مي‌شود و ديدارهاي مرحله يك چهارم در تاريخ يازده تير استارت مي‌خورد. بازي‌هاي نيمه‌نهايي 15 و 16 تير برگزار مي‌شود و تاريخ مسابقه فينال روز 20 تير خواهد بود. 
قدم محكم آتزوري
در ديدار افتتاحيه يورو ايتاليا مقابل تركيه قرار گرفت. تعداد محدودي از هواداران آتزوري به همراه چند هوادار تيم تركيه در ورزشگاه المپيكو حضور داشتند. ايتالياي سفيدپوش بعد از نتايج خوب در مقدماتي جام جهاني و ثبت 24 بازي بدون شكست و 8 برد پياپي بدون گل خورده مقابل تركيه‌اي قرار گرفت كه همين چند ماه پيش فرانسه را شكست داده بود. ترك‌ها با هدايت سنول گونش مربي موفق خود در جام جهاني 2002 كه مقام سومي را براي آنها به ارمغان آورد اميدوار بودند كه با كسب امتياز از ايتاليا بخش عمده‌اي از راه صعود به دور بعد را طي كنند. اما ايتاليا نشان داد يك تيم قدرتمند و كلاس جهاني در اختيار دارد و قرار نيست در بازي‌هاي متوسط و آسان دچار مشكل بشود. بعد از يك نيمه متعادل، لاجوردي پوشان در نيمه دوم با به راه‌اندازي آتش‌بازي مشابه با آتش بازي مراسم افتتاحيه سه بار دروازه حريف را باز كردند تا قاطع‌ترين پيروزي تاريخ خود در يورو را به ثبت برسانند. ايتاليا هيچ‌وقت در مسابقات جام ملت‌هاي اروپا موفق نشده بود بيشتر از دو گل در يك بازي به ثمر برساند. گل اول آتزوري را دميرال مدافع تركيه كه عضو باشگاه يوونتوس است به اشتباه درون دروازه خودي قرار داد و بعد از آن چيرو ايموبيله و لورنزو اينسينيه دو گل ديگر ميزبان را وارد دروازه چاكر كردند. در اين بازي تركيه حتي موفق نشد يك شوت در چارچوب به سمت دروازه دوناروما شليك كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون