• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4951 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۴ خرداد

علي سرتيپي، غلامرضا موسوي، مرتضي شايسته، حبيب اسماعيلي و سعيد خاني مطرح كردند

در انتظار گيشه‌اي گرم براي تابستان باشيم؟

آيا اكران فيلم فرهادي باعث رونق سالن‌هاي سينماها مي‌شود؟

تينا  جلالي 

تقريبا يك ماه از بازگشايي دوباره سالن‌هاي سينما بعد از پيك چهارم كرونا مي‌گذرد و اين روزها سينماداران مثل باقي صنوف به امورات جاري مشغولند و در صدد رفع ضرر و زيان برآمده از بحران كرونا هستند. از ابتداي فروردين‌ماه امسال تا به امروز تنها پنج فيلم «خورشيد»، «تك‌خال»، «خون شد»، «لاله» و «هفته‌اي يك بار آدم باش» در سينماها اكران شد. اگرچه روزهاي ابتدايي بازگشايي، سالن‌ها مخاطبي نداشتند اما رفته‌رفته از آن حالت ركود خارج شدند و چراغ سالن‌ها با حضور اندك تماشاگران روشن شد. البته در اين مسير بعضي سينماداران از اكران بازي فوتبال مقدماتي جام جهاني و ليگ بازي‌هاي رايانه‌اي هم براي ترغيب بيشتر مخاطبان به سالن‌ها بهره بردند، ولي با اين حال نمي‌توانيم كتمان كنيم كه مهم‌ترين چالش سينما در سال جاري نظم و نسق‌دهي صف اكران فيلم‌ها، چگونگي جذب مخاطبان به سالن‌هاي سينما و رونق دوباره چرخه اكران است. حالا در جديدترين خبرها آمده واپسين ساخته اصغر فرهادي «قهرمان» پاييز در سينماهاي سراسر كشور اكران مي‌شود و پخش‌كننده اين فيلم در تدارك است تا به صورت گسترده‌اي اين فيلم را براي مخاطبان به نمايش درآورد. بي‌ترديد در شرايط بغرنج فعلي سينماها كه از سوي سازمان سينمايي هم حمايتي از آنها صورت نمي‌گيرد و برنامه‌ريزي مناسبي هم براي رونق سينماها ندارند اكران فيلم فرهادي خبر خوشي براي سينماداران خواهد بود و براي مخاطبان در هر شرايطي وسوسه‌برانگيز است تا اين فيلم را در سينماها تماشا كنند اما اكران فيلم داخلي و جهاني «قهرمان» مربوط به پاييز است و تا اين فصل سه ماه زمان باقي است. در حال حاضر بايد فصل تابستان را دريابيم كه زمان طلايي براي اكران فيلم‌ها در سينماها به شمار مي‌رود و به نظر مي‌رسد ضرورت نمايش فيلم‌هاي خوب براي سينماها در اين بازه دو چندان است. در گزارش پيش رو با طرح اين پرسش كه آيا اكران فيلم فرهادي را مي‌توان شانس دوباره براي جذب تماشاگران به سينماهاي ايران دانست به اين مهم پرداختيم كه براي استفاده از اكران سينماها در فصل طلايي تابستان چه  تمهيداتي  بايد  انديشيده  شود؟ 

تابستان  اكران  خوبي  خواهيم  داشت
وقتي موضوع رونق دوباره اكران را با علي سرتيپي تهيه‌كننده سينما، مديرعامل موسسه فيلميران و مدير پرديس سينمايي كوروش در ميان مي‌گذاريم به ما مي‌گويد: «ما انتظار داريم از 15 روز آينده رونق به سالن‌هاي سينما بازگردد. تلاش مي‌كنيم چند فيلم مخاطب‌پسند مثل «شيشليك» يا «درخت گردو»، «روز صفر»، «گشت ارشاد 3»، «ديناميت» و... در سينماها اكران شوند تا مخاطبان در تابستان با فيلم‌هاي خوبي در سالن‌ها مواجه شوند.» او در عين حال با اشاره به اين نكته كه قطعا و بي‌شك اكران فيلم «قهرمان» اصغر فرهادي براي رونق سالن‌ها تاثيرگذار است و اتفاق بسيار خوبي براي تداوم فعاليت سينماها خواهد بود، مي‌گويد: «اين روزها به نسبت گذشته مخاطبان سينماها بيشتر هم شده و اگر دوباره با پيك كرونا مواجه نشويم و وزارت ارشاد هم از اكران فيلم‌هاي تابستان حمايت لازم را داشته باشد (قول‌هايي در اين زمينه داده شده) سينماها به روزهاي خوب  برمي‌گردند.»
فيلم  خوب  و   واكسيناسيون  را  جدي  بگيريم
 غلامرضا موسوي، رييس اتحاديه تهيه‌كنندگان سينما در همين زمينه معتقد است: «هر چقدر مراحل واكسيناسيون مردم جدي‌تر پيش برود طبيعتا امكان حضور مردم در مجامع عمومي و به‌طور خاص سينما بيشتر مي‌شود. او مي‌گويد: به اكران فيلم‌ها در فرانسه، امريكا و بعضي كشورهاي ديگر توجه كنيد كه با چه استقبال خوب تماشاگران همراه شده است. در ايران هم مي‌توانيم شاهد اين موضوع باشيم. به اعتقاد من نمايش فيلم‌هاي جذاب و جدي گرفتن واكيسناسيون مردم توامان مي‌تواند به بهتر شدن وضعيت اكران فيلم‌ها كمك كند.»
وقتي نظر اين تهيه‌كننده سينما درباره اكران فيلم فرهادي در سينماها و رونق دوباره به سالن‌ها را جويا مي‌شويم او به صحبت‌هايش اضافه مي‌كند كه اكران فيلم جهاني و داخلي فيلم آقاي فرهادي به صورت همزمان پاييز و شايد به زمستان موكول شود و تا آن زمان اگر 60 درصد مردم واكسينه شوند از اكران اين فيلم استقبال بالايي مي‌شود ولي علي‌الحساب تا آن زمان مشخص، بايد اكران فيلم‌هاي جذاب با عوامل صاحب نام را جدي بگيريم و به مراحل واكسيناسيون  مردم هم  اهميت  بيشتري  دهيم.
به گفته موسوي چه بخواهيم، چه نخواهيم فيلم خوب مخاطب را به سالن‌ها جذب مي‌كند؛ همان‌طوركه در فرانسه 8 صبح مردم براي تماشاي فيلم و هنرمندان محبوب‌شان  مقابل سالن‌ها  به  صف  شدند.
از   صاحبان  آثار  مطرح   ممنونيم كه  فيلم‌شان
 را  اكران   مي‌كنند
 مرتضي شايسته تهيه‌كننده سينما، سينمادار و دبير شوراي صنفي نمايش اكران فيلم اصغر فرهادي را در پاييز خبر خوشي براي سينماي ايران مي‌داند كه باعث جذب تماشاگر به سالن‌ها مي‌شود و در سخنان كوتاهي به روزنامه اعتماد مي‌گويد: «به‌طور كلي هر فيلم مطرحي كه در اين شرايط بحراني به داد سينماها برسد و با نمايش در سالن‌ها باعث رونق سينماها شود باعث خوشحالي است و ما از صاحبان آثار ممنونيم و همچنين از همه تهيه‌كننده‌ها، پخش‌كننده‌ها و سينماداران مي‌خواهيم به ياري سينما بيايند و با اكران فيلم‌شان باعث شكوفايي سالن‌هاي سينما و چرخه اكران شوند. اميدواريم هرچه زودتر سينما‌ها دوباره شرايط عادي خود را تجربه كنند.»
كمي از «قهرمان» اصغر فرهادي 
اما «قهرمان» با مدت زمان دو ساعت و 7 دقيقه نهمين ساخته فرهادي است. اين فيلم درباره شخصيتي به نام رحيم است كه به دليل عدم توانايي در پرداخت بدهي‌اش در زندان به سر مي‌برد اما طي دو روز مرخصي در تلاش است شاكي خود را با پرداخت بخشي از بدهي متقاعد به پس گرفتن شكايت خود كند، اما اتفاقات آن‌گونه كه برنامه‌ريزي شده پيش نمي‌رود. 
 امير جديدي، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفايي، احسان گودرزى و سارينا فرهادي به همراه جمعي ديگر از بازيگران كه اغلب از چهره‌هاي جديد هستند در آن ايفاى نقش كرده‌اند. استوديو آمازون حق پخش فيلم «قهرمان» را در امريكا در اختيار دارد و كمپاني فرانسوي ممنتو پيكچرز، تهيه‌كنندگي و فروش بين‌المللي فيلم «قهرمان» را بر عهده دارد و اين فيلم را در فرانسه نيز اكران خواهد كرد. همچنين كمپاني «لاكي رد» نيز فيلم جديد فرهادي را در ايتاليا اكران خواهد كرد. فيلم «قهرمان» به عنوان يكي از ۲۴ فيلم بخش رقابتي اصلي هفتاد و چهارمين جشنواره فيلم كن با آثاري از كارگردانان سرشناسي چون «وس اندرسون»، «ناني مورتي»، «شين بيكر»، «فرانسوا اوزون»، «پل ورهوفن» و «شان پن» براي كسب نخل طلاي بهترين فيلم رقابت مي‌كند.

قطعا فيلم فرهادي باعث جذب مخاطب مي‌شود 
 حبيب اسماعيلي، تهيه‌كننده، پخش‌كننده و مديرعامل پرديس سينمايي شرق تهران (نارسيس) در تحليلش مي‌گويد: «قطعا اكران فيلم اصغر فرهادي و ديگر فيلم‌هاي جذاب و پرمخاطب در سينماهاي ايران با استقبال تماشاگران مواجه مي‌شود و شايد فيلم آقاي فرهادي اصلا احتياجي به تبليغ نداشته باشد و همين كه مردم در خبرها مطلع شوند كه اين فيلم در سينماها نمايش داده مي‌شود براي تماشاي اين فيلم به سينماها مي‌آيند ولي توقع داريم سازمان صداوسيما و شهرداري در اطلاع‌رساني همكاري كنند تا مردم از بازگشايي سينماها باخبر شوند. او مي‌گويد: «فراموش نكنيم تا پاييز سه ماه ديگر زمان باقي است و ما بايد از اين زمان طلايي اكران تابستان بهترين استفاده را ببريم چون سينماها در اين روزها از شرايط نامناسبي  رنج   مي‌برند.
در  حق  سرمايه‌گذاران   بي‌انصافي  نكنيم
به گفته اسماعيلي اگر صاحبان دو فيلم پرمخاطب براي اكران در اين بازه پيش‌قدم شوند (مشروط به حمايت سازمان سينمايي و ديگر ارگان‌ها) قطعا اتفاقات خوبي را در تابستان مي‌توانيم شاهد باشيم: «به هر جهت بپذيريم كه مشكلات سينما درد مشترك همه ما اهالي سينماست و ما سينماگران بايد به داد خودمان برسيم از طرفي نمي‌توان توقع داشت كه در اين شرايط نابسامان سرمايه‌گذاران سرمايه فيلم‌شان را به خطر بيندازند و اين اصلا منصفانه نيست و سازمان سينمايي بايد به كمك سينماگران بيايد و حمايت كند. بايد همه دست در دست هم بدهيم تا ارتباط تماشاگران با سينما قطع نشود و سينما رونق دوباره بگيرد. البته به اين نكته اشاره كنم كه پارسال از طرف سازمان سينمايي پيشنهاد شده بود كه چند فيلم پرمخاطب براي اكران گارانتي شوند و از نمايش‌شان براي جلب‌توجه مردم و رونق اكران استفاده شود ولي گويا به نتيجه نرسيده‌اند. اميدواريم اين  مهم  اجرايي شود.»
اسماعيلي به صحبت‌هايش اضافه مي‌كند: «اين نكته را در نظر بگيريم كه سينما با فيلم معني پيدا مي‌كند همان‌طوركه بزرگ‌ترين فروشگاه‌ها با اجناسي كه در آن هستند مشتري پيدا مي‌كنند بايد تمام تلاش‌مان را براي رونق دوباره سالن‌ها انجام دهيم براي اينكه ماهيت تمام تلاش ما در سينما روي پرده و سالن‌هاي سينما هويت پيدا مي‌كند.»
نمي توانستيم  «قهرمان» را  تابستان  اكران كنيم
 سعيد خاني مديرعامل دفتر «خانه فيلم» مسووليت پخش فيلم قهرمان اصغر فرهادي را بر عهده دارد. از او مي‌پرسيم كه چرا تلاش نكرديد اين فيلم در تابستان امسال اكران شود؟ توضيح مي‌دهد: «قهرمان در جشنواره كن به نمايش درمي‌آيد و برپايي اين رويداد بين‌المللي در تيرماه و در ابتداي تابستان است، همچنين اين فيلم در جشنواره جهاني ديگري هم در تابستان شركت مي‌كند از اين جهت نمي‌توانستيم قهرمان را در تابستان اكران كنيم. با اين حال اميدواريم اتفاقات خوبي براي اين فيلم شاهد باشيم و در فصل پاييز كه فصل خوبي براي اكران فيلم‌ها نيست با نمايش فيلم قهرمان رونق به سالن‌هاي سينماها برگردد چرا كه به نظرم فيلم آقاي فرهادي پتانسيل بالايي براي جذب  مخاطب  دارد.
 اين تهيه‌كننده و مديرعامل «صبا مال» در ادامه صحبتش به اين نكته اشاره مي‌كند كه تا پاييز، سه ماه فصل تابستان را هم داريم و قرار است بعد از انتخابات و با طي كردن بيشتر مراحل واكسيناسيون، دو فيلم كمدي خوب در سينماها اكران كنيم تا مردم براي تماشاي فيلم ترغيب سالن سينما‌ها شوند. او با بيان اينكه نه تنها فيلم قهرمان كه پخش فيلم‌هاي «خط استوا»، «دو زيست» ديناميت و... را نيز به عهده دارد، مي‌گويد: «رابرت دنيرو بازيگر بزرگ هاليوود در سخناني مي‌گويد كه براي احياي سينما هر كاري از دستش بربيايد انجام مي‌دهد. او كه بازيگري بزرگ است اين حرف را مي‌گويد پس ما اهالي سينما هم بايد كمك كنيم تا سينما روزهاي خوبي را  ببيند  و احيا  شود.»
اينكه سازمان سينمايي و مسوولان سينما چقدر در اين احياي مجدد مي‌توانند سهيم باشند نكته مهمي است كه خاني در اين مورد مي‌گويد: «مسوولان سازمان سينمايي از همان ابتداي بحران با بيان عبارت «پول  نداريم» خودشان را راحت كردند و كنار كشيدند. حالا ما سينماگران بايد براي رونق سينماها تلاش كنيم. اما آنچه كه اهميت دارد و بايد به آن توجه كرد اين است كه سالن‌هاي سينما نسبت به ديگر صنف‌ها اولين مكاني بود كه با تعطيلي مواجه شد و سينماداران با شيوع كرونا بيشترين لطمه و آسيب را ديدند. بعيد مي‌بينيم خسارت وارده به سينماداران به اين زودي‌ها مرتفع شود اما به هر حال از دولت بعدي توقع داريم از سينما حمايت كند و با پرداخت سوبسيد به صاحبان  فيلم‌ها و سينماداران كمك  كند.» 
جلسه‌اي  بدون  خروجي 
تمام اين بحث‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه جلسه روز گذشته شوراي صنفي نمايش بدون مصوبه جديد براي ورود فيلم‌هاي تازه به چرخه اكران برگزار شد و جلسه بعدي اين شورا قرار است روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه برگزار شود و بايد ديد تا آن زمان چه اتفاقي را براي اكران تابستان شاهديم. آيا تداوم بحران اكران و مشكلات سينماداران در تابستان هم ادامه خواهد داشت؟ 


   سرتيپي: انتظار داريم از پانزده روز آينده رونق به سالن‌هاي سينما بازگردد. تلاش مي‌كنيم چند فيلم مخاطب‌پسند مثل «شيشليك» يا «درخت گردو»، «روز صفر»، «گشت ارشاد 3»، «ديناميت» و... در سينماها اكران شوند تا مخاطبان در تابستان با فيلم‌هاي خوبي در سالن‌ها مواجه شوند.
   موسوي: به اعتقاد من نمايش فيلم‌هاي جذاب و جدي گرفتن واكيسناسيون مردم توامان مي‌تواند به بهتر شدن وضعيت اكران فيلم‌ها كمك كند
   شايسته: هر فيلم مطرحي كه در اين شرايط بحراني به داد سينماها برسد و با نمايش در سالن‌ها باعث رونق سينماها شود باعث خوشحالي است و ما از صاحبان آثار ممنونيم
   اسماعيلي: توقع داريم سازمان صداوسيما و شهرداري در اطلاع‌رساني همكاري كنند تا مردم از بازگشايي سينماها باخبر شوند 
   خاني: قهرمان در جشنواره كن به نمايش درمي‌آيد و برپايي اين رويداد بين‌المللي در تيرماه و در ابتداي تابستان است، همچنين اين فيلم در جشنواره جهاني ديگري هم در تابستان شركت مي‌كند از اين جهت نمي‌توانستيم قهرمان را در تابستان اكران كنيم. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون