• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4952 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد

«قطعاتي براي قانون» و «تنبور لكستان» كتاب شدند

دوره ويژه براي نخبگان موسيقي كشور

گروه هنر و ادبيات

 

 

آموزش‌هاي تخصصي به هنرمندان جوان
مركز آفرينش‌هاي هنري بنياد رودكي براي آموزش‌هاي تخصصي به هنرمندان جوان فراخوان داد؛ اين دوره ويژه براي نخبگان موسيقي كشور تعريف شده است. روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد رودكي اعلام كرده با توجه به اهداف و وظايف مندرج در اساسنامه بنياد رودكي، مركز آفرينش‌هاي هنري اين بنياد درنظر دارد با پذيرش تعدادي محدود از هنرمندان جوان، ضمن ارايه آموزش‌هاي تخصصي نوازندگي، آواز، موسيقي مجلسي و آهنگسازي در شاخه‌هاي موسيقي ايراني و كلاسيك، امكاناتي ويژه براي آموزش گروهي برگزيده از استعداد‌هاي خاص موسيقي دستگاهي ايران و موسيقي كلاسيك فراهم آورد. بر اين اساس، تعدادي از استادان تراز اول موسيقي كشور گرد هم آمده‌اند تا با نظارت، هدايت و همراهي خود، جمعي را از ميان داوطلبان نسل جوان برگزينند و تجربه‌ها و يافته‌هاي خود را دراختيار آنان قرار دهند. دوره‌ آموزشي پيش‌بيني‌شده يك‌ساله است و راه‌يافتگان، علاوه بر برخورداري از آموزش‌هاي ويژه، از امكانات سخت‌افزاري بنياد رودكي، آرشيو نت، سالن‌هاي تمرين و سالن‌هاي اجرا بهره‌مند خواهند بود. تشكيل گروه‌هاي نوازندگي و معرفي به اركسترهاي تحت پوشش نيز از ديگر برنامه‌هاي مدنظر است. اين بنياد از علاقه‌مندان 19 تا 25 ساله (متولدين 1375 تا 1381) كه توانايي‌هاي موسيقايي خود را در سطحي مي‌دانند كه بتوانند دوره‌هاي عالي و تكميلي نوازندگي، خوانندگي، آهنگسازي و تربيت مدرس موسيقي را طي كنند، دعوت كرده تا با مراجعه به پايگاه اينترنتي بنياد رودكي ضمن اطلاع از ديگر شرايط لازم براي حضور در دوره‌هاي يادشده حداكثر تا 31/4/1400 تاريخ فرم فراخوان را تكميل و ارسال كنند. پس از تكميل و ارسال فرم تقاضاي حضور در دوره‌هاي مذكور، شوراي تخصصي آموزشي موسيقي بنياد رودكي، گزينش نهايي خود را برمبناي اطلاعات ارايه‌ شده، آزمون و مصاحبه‌هاي حضوري يا آنلاين انجام مي‌دهد و نتايج را اعلام خواهد كرد.
گلچيني از ملودي‌هاي بومي ايراني 
كتاب «قطعاتي براي قانون» شامل گلچيني از ملودي‌هاي بومي ايراني و آهنگ‌هاي خاطره‌انگيز با تاليف سحر ميرهاشمي و نت‌نويسي صالح آستركي از سوي انتشارات آرون منتشر شد. ايسنا گزارش داد كه نگارش اين مجموعه كه داراي ۲۵ قطعه و ۵۳ صفحه است، حدود 6 ماه به طول انجاميده است. اين مجموعه از دو بخش تشكيل شده كه بخشي از آن متعلق به قطعاتي از موسيقي فولكلور و بخشي ديگر برگرفته از قطعات فيلم‌هاي جهاني است. اين انتخاب براي تنوع نوازنده يا هنرجو درنظر گرفته شده است. اين كتاب جنبه آموزشي نداشته و از نظر تكنيكي، قطعات كتاب با يكديگر هم سطح هستند. زينت‌هاي نوشته شده در كتاب، با توجه به توانايي نوازندگان مي‌تواند ساده يا دشوار بوده و نواختن هنرجو را با قوت و ضعف آموخته‌هاي خود آشنا مي‌سازد.
«تنبور لكستان» كتاب شد
كتاب «تنبور لكستان؛ آوانويسي و بررسي تحليلي» با برداشتي از شيوه مقام‌نوازي امامقلي امامي منتشر شد. رامتين كاكاوندي ـ‌هنرمند موسيقي‌ـ درباره تاليف اين كتاب گفته است: در اين كتاب به مبحث موسيقي مقامي تنبور لكستان و قواعد چگونگي طرز تنبورنوازي دوره مذكور اشاره شده و با شيوه نواختن امامقلي امامي كه يكي از برجسته‌ترين نوازندگان تنبور و ميراث‌دار فرهنگ موسيقايي آن حوزه بوده‌اند، مقام‌هاي آن دوره تجزيه و تحليل و وضع و حالت پيدايش مقام‌ها با طرز رسم ايشان آوانگاري شده است. 
پايان اولين جشنواره «تمبك‌نوازي»
اختتاميه اولين جشنواره تمبك‌نوازي يادمان استاد فقيد حسين تهراني در روز جمعه بيست و يكم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسي در موزه دكتر معين و امير جاهد برگزار شد. ايلنا گزارش داد كه اين برنامه با حضور محمد اسماعيلي، ميلاد كيايي، داود ياسري، امير رحمانيان، شهرام صارمي، سعيد حسين‌پور (مدير جشنواره)، سبحاني (مدير موزه دكتر معين و امير جاهد) بيدگلي (مدير آموزش) و جمعي از هنرمندان موسيقي در ساعت 18:30 روز جمعه ۲۱ خرداد برگزار شده است. اين برنامه كه با اجراي امير مولوي انجام شد، شامل سخنراني محمد اسماعيلي، ميلاد كيايي، شهرام صارمي، تكنوازي چند تن از منتخبين جشنواره در مقاطع سني مختلف و مراسم اهداي جوايز بود.
جشنواره كهن‌ آواهاي تنبور و موسيقي كردي 
فراخوان پنجمين دوره جشنواره كهن آواهاي تنبور و موسيقي كردي منتشر كرد. خانه‌ تنبور با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دالاهو و اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي استان كرمانشاه پنجمين دوره جشنواره كهن آواهاي تنبور و موسيقي كردي را برگزار مي‌كند. آخرين مهلت ارسال آثار بيستم تير ماه ۱۴۰۰ اعلام شده است. 
هفته نخست مستركلاس‌هاي رهبري اركستر بنياد رودكي 
بنياد رودكي در راستاي رسالت فرهنگي خود و با توجه به خلأ موجود در فضاهاي علمي و پژوهشي در رشته رهبري اركستر، سلسله مستركلاس‌ها و ورك‌شاپ‌هاي رهبري اركستر را با حضور اساتيد بين‌المللي برگزار مي‌كند. به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل بنياد رودكي برنامه‌ريزي آموزشي صورت گرفته در اين دوره‌ها به صورت بلندمدت بوده و در دوره‌هاي متفاوتي در طول هر سال و براساس استانداردهاي بين‌المللي اجرايي خواهند شد. در هفته نخست از چهارمين دوره اين وركشاپ‌ها و مستركلاس‌ها تدريس مباحث آناليز پارتيتور و پارتيتور نوازي روي پيانو، با حضور استاد نصير حيدريان آغاز شد. همچنين باتوجه به راه‌اندازي اركستر مركز آموزش هنري بنياد رودكي، جلسات تمريني و كلاسي استاد نصير حيدريان با اين اركستر آغاز و در هفته گذشته يك جلسه تمريني با هر كدام از سكشن‌هاي زهي و بادي اركستر برگزار شده است. اين كلاس‌ها در فضاهاي بنياد رودكي همچون تالار وحدت، تالار رودكي، سالن تمرين طبقه ششم، مركز آموزش هنري و... برگزار مي‌شود و در طول كلاس‌ها برحسب نياز و سطح هنرجويان، چند نفر پيانيست و نيز اركستر مركز آموزش هنري بنياد رودكي حضور خواهند داشت. حضور در اين دوره‌ها مستلزم دارا بودن حداقل تخصص‌هايي همچون تئوري موسيقي، سلفژ، هارموني، كنترپوان و علوم اوليه موسيقي بوده و در اولين جلسه حضور، آزمون‌هاي لازم توسط استاد اخذ خواهد شد. شايان ذكر است پيش‌نياز شركت در هر سطح، حضور و قبولي در سطوح پيشين است.
«برخط ماه و نوا» به پايان رسيد
بخش اول «برخط ماه و نوا» با اجراي سه گروه موسيقي سنتي در شب چهارم به كار خود پايان داد و بخش دوم اين كنسرت‌هاي آنلاين نيز از تير ماه آغاز مي‌شود. چهارمين دوره كنسرت‌هاي برخط ماه و نوا به صورت آنلاين توسط انجمن موسيقي ايران با مشاركت بنياد فرهنگي هنري رودكي و حمايت دفتر موسيقي برگزار شد و علاقه‌مندان توانستند اين اجراها را در صفحات اينستاگرامي اين انجمن‌، بنياد رودكي و هفدانگ رايگان تماشا كنند. براساس جدول منتشرشده، ۱۲ گروه موسيقي در بخش‌هاي موسيقي دستگاهي، نواحي، كلاسيك غربي در اين برنامه حضور داشتند و با توجه به شرايط بيماري كرونا و محدوديت‌هاي حضور مخاطبان در سالن‌هاي اجراي موسيقي و براي رعايت مصوبات و دستورالعمل‌هاي ستاد ملي كرونا، اجراهاي اين برنامه‌ها مجازي پخش شد. مجموعه كنسرت‌هاي آنلاين در ماه‌هاي خرداد، تير و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌هاي اجرايي پخش خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون