• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4952 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد

خبرخوان

خريد خانه در تركيه ارازن‌تر از تهران است

مصطفي قلي‌خسروي، رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران با اشاره به آخرين وضعيت بازار مسكن گفت: ما هم‌اكنون دچار يك ركود هستيم و همه منتظرند ببينند نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري چه مي‌شود. او ادامه داد: امروز با توجه به گراني بازار مسكن خريد يك منزل مسكوني در تركيه ارزان‌تر از تهران است و حتي شرايط به گونه‌اي شده كه متقاضيان خريد در تركيه ديگر نياز به تبادلات ارزي ندارند و فقط كافي است خانه خود را در تهران تحويل بدهند و در تركيه يك خانه تحويل بگيرند. خسروي افزود: هر چه قيمت مسكن افزايش پيدا كند به دليل پايين بودن قدرت خريد مردم باعث ركود در معاملات مي‌شود و اين مساله به ضرر مشاوران املاك و آژانس‌هاي ملك است. اگر قدرت خريد و اجاره مردم به سمتي حركت كند كه يك فرد متقاضي مسكن بتواند ملك خود را بزرگ‌تر كند و مثلا از دو خوابه به سه‌ خوابه ارتقا دهد آن زمان براي من به عنوان يك مشاور املاك سود بيشتري خواهد داشت. او ادامه داد: يكي از مشكلات بازار مسكن حضور پرقدرت بانك‌ها در اين بازار است. بانك‌ها بايد پاي خود را از بازار مسكن بيرون بكشند. زماني ساخت و ساز مسكن تقريبا در اختيار بخش خصوصي بود و امكان داشت كه با كنترل بخش خصوصي بتوان قيمت را نيز كنترل و تنظيم كرد اما امروز بخش دولتي و بانك‌ها كاملا وارد بازار مسكن شده‌اند و به جاي آنكه با سپرده‌هاي مردم به سمت توليد و گسترش زيرساخت‌هاي كشور حركت كنند به سمت ساخت و ساز مسكن و خريد و فروش آن روي آورده‌اند.


صاحبخانه‌ها سقف اجاره‌ بها را شكستند

در حالي كه ميزان مجاز اضافه اجاره‌بهاي سالانه در كلان‌شهرهاي كشور به جز تهران از سوي ستاد ملي كرونا ۲۰ درصد تعيين شد، ارديبهشت امسال نرخ رشد سالانه اجاره در كل كشور ۳۶ درصد بود. سال گذشته ستاد ملي كرونا با توجه به اپيدمي ويروس كوويد- ۱۹ در مصوبه‌اي سقف مجاز افزايش اجاره‌بها در تهران را ۲۵ درصد، ساير كلان‌شهرها ۲۰ درصد و ديگر شهرها را ۱۵ درصد اعلام كرد. روز گذشته ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ نيز در هفتادودومين جلسه ستاد ملي كرونا حداكثر سقف افزايش نرخ اجاره كه صاحبخانه‌ها بايد افزايش دهند دقيقا به همين ميزان تعيين شد. با اين حال آمار رسمي از عدم توفيق سياست‌گذار در اجراي اين مصوبه حكايت دارد. بانك مركزي در گزارش ارديبهشت ماه ۱۴۰۰ آمار رشد اجاره‌بها نسبت به ماه مشابه سال قبل در تهران را ۳۲.۶ درصد و در ديگر مناطق شهري ۳۶.۳ درصد اعلام كرد. گزارش‌هاي ميداني نيز حاكي از آن است كه در برخي موارد، صاحبخانه‌ها در تهران بيش از ۵۰ درصد نرخ اجاره را بالا بردند.


واكنش زنگنه به سخنان نامزدهاي رياست‌ جمهوري

بيژن زنگنه، وزير نفت به سخنان نفتي نامزدهاي رياست‌جمهوري درباره قرارداد كرسنت و افزايش قيمت بنزين واكنش نشان داد و گفت: ترجيح كشور تا حالا اين بوده كه وارد پرونده كرسنت نشويم؛ اگر قرار شد، وارد شويم ما حرف‌هاي زيادي داريم. تصميم‌گيري درباره افزايش قيمت بنزين در مصوبه دولت چاپ شده و در اختيار همه هم هست. در اين مصوبه آمده است، دولت در اجراي تصويب سران محترم 3 قوه اين تصميم را گرفت.


ايران دومين بازار جذاب  لوازم‌ خانگي در جهان

سخنگوي انجمن توليد‌كنندگان لوازم خانگي بر اين باور است كه بازار لوازم خانگي ايران بسيار جذاب و دومين بازار جذاب لوازم خانگي در جهان است. حميدرضا غزنوي در اين خصوص اظهار كرد: ورود سرمايه‌گذاري خارجي به صنعت لوازم خانگي در حال حاضر نياز اين صنعت است و صنعتگران داخلي خواهان اين امر هستند. او افزود: البته جذب سرمايه و سرمايه‌گذار خارجي مشروط به اين است كه تكنولوژي وارد كشور شود و از اين سرمايه‌گذاري‌ها بالاترين بهره را ببريم. سخنگوي انجمن توليد‌كنندگان لوازم خانگي بيان كرد: از سال ۵۲ تا ۵۶ بيش از ۷۰۰ شركت خارجي براي توليد و سرمايه‌گذاري وارد ايران شدند اما اين سرمايه‌ها تا به امروز به دلايل مختلف اتلاف شده‌اند. سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي اضافه كرد: جذب سرمايه خارجي بسيار مي‌تواند ارزشمند و تاثيرگذار در صنايع كشور باشد اما انجام اين كار بسيار حساس است و بايد با دقت بسيار زيادي انجام گيرد.


از ٢٠٠ پرواز در هفته به ١۵ پرواز رسيده‌ايم

معاون هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري گفت: در هفته‌هاي اخير مجوز بيش از ٢٠ پرواز در هفته را به شركت‌هاي هواپيمايي ايراني و عراقي صادر كرده بوديم اما به دليل نبود مسافر حدود ١۵ پرواز به اجرا رسيد و عملياتي شد. ابوالقاسم جلالي درباره سفر به عتبات عاليات به شكل محدود و احتمال افزايش پروازها پس از كاهش محدوديت‌هاي صدور ويزاي عراق اظهار كرد: استقبال از سفر به عراق بين ايرانيان بسيار كاهش يافته است. او با اشاره به تعداد پروازهاي بين ايران و عراق گفت: درحالي كه طبق توافقات با عراق امكان انجام ٢٠٠ پرواز در هفته بين شهرهاي مختلف اين دو كشور وجود دارد اما در حال حاضر فقط ١۵ پرواز انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون