• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4952 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد

فراموشي پرسش از وجود در فلسفه‌ سينوي

شانزدهمين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ بوعلي سينا با عنوان «فراموشي پرسش از وجود در فلسفه‌ سينوي» روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.شانزدهمين نشست درس‌گفتارهايي درباره بوعلي سينا با سخنراني مجتبي اعتمادي‌نيا همراه است.
رسالت موجودپژوهانه فلسفه اولي كه بايد آن را ميراث متافيزيك ارسطويي به ‌شمار آورد، همچنان در منظومه فكري ابن‌سينا به مثابه كانوني‌ترين بخش فلسفه محل توجه و اهتمام واقع شده است. در منظومه فكري ابن‌سينا با «وجود» معامله‌اي ابژه‌وار صورت مي‌پذيرد.
اين شيوه مواجهه با مساله وجود، علاوه‌ بر آنكه پرسش از معنا و حقيقت وجود را مغفول‌عنه مي‌نهد، وجود را به مثابه نامستوري و افق گشايش به فراموشي مي‌سپرد و صرفا با به دست دادن فهمي ابژه‌وار از آن، دستگاه مفهومي و معرفت‌شناسي ويژه «موجودات» را در تحليل آن به كار مي‌گيرد. البته اين ميان، نبايد از بسط، توسعه و حك و اصطلاحات قابل تامل ابن‌سينا در متافيزيك ارسطويي به‌ويژه در بخش‌هاي مرتبط با وجودشناسي غفلت ورزيد، اما اين حك و اصلاحات به‌ويژه در بحث تمايز وجود و ماهيت و مباحث مرتبط با آن اگر چه التفات به موضوع وجود را با قوت و اهتمام بيشتري دنبال مي‌كند اما بداهت، كليت و تعريف‌ناپذيري مفهوم وجود همچنان پرسش از حقيقت وجود را در فلسفه ابن‌سينا به حاشيه رانده و مدنظر آوردن وجود به ‌مثابه افق گشايش را از كانون توجهات بنيادين فيلسوف خارج كرده است. 
اين ‌برنامه از ساعت ۱۱ در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار و به‌طور زنده از اينستاگرام مركز فرهنگي شهركتاب به‌ نشاني ketabofarhang، تلگرام اين‌ مركز به نشاني bookcitycc و صفحه‌ اين مركز در پايگاه اينترنتي آپارات پخش مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون