• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4953 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد

انتقاد از مانع‌تراشي‌هاي شهردار تهران در مسير سمن‌سراها

عضو شوراي شهر تهران در تذكري به شهردار تهران نسبت به ايجاد دستور شهردار تهران در عدم همكاري با سمن‌ها در اختصاص دادن املاك شهرداري به آنها انتقاد كرد.
به گزارش ايلنا، حجت نظري در جريان سيصد و دومين جلسه شوراي شهر تهران در تذكري گفت: تذكر امروز بنده پيرامون سنگ‌اندازي‌ها در مسير كمك به جامعه مدني و توسعه سمن‌سراها است. حتما مي‌دانيد كه در اين دوره، سمن‌سراها براي اولين‌بار در تاريخ مديريت شهري ايجاد شده و مي‌تواند در حوزه فعاليت‌هاي مدني شهر تهران، نقشي هم‌رديف فرهنگسراها ايفا كند و ماندگار شود. اما متاسفانه توسعه آن با برخي تنگ‌نظري‌ها و اقداماتي عجيب از سوي شهرداري تهران روبه‌رو شده است.
نظري با بيان اينكه سمن‌سراها فضايي اشتراكي است كه در هر منطقه از شهر تهران، به سازمان‌هاي مردم‌نهاد اختصاص داده مي‌شود، اضافه كرد: اين اماكن مي‌توانند بسياري از مشكلات فعالان مدني و سازمان‌هاي مردم‌نهاد را در تامين محل فعاليت و برگزاري رويدادها حل‌وفصل كنند.
او با اشاره به اينكه ستاد سمن‌ها به استناد مصوبه تشكيل خود براي حل اين مشكل اقدام به تدوين برنامه راه‌اندازي سمن‌سراها در مناطق ۲۲گانه كرد، تصريح كرد: تا از ميان املاك دراختيار شهرداري تهران كه بدون استفاده هستند و املاكي كه بازپس گرفته شده است، يك ساختمان در هر منطقه طي تفاهمنامه‌اي، بدون هيچ‌گونه واگذاري و جابه‌جايي مالكيت يا منفعت، به سمن‌سرا اختصاص پيدا كند. به اين مفهوم كه ملك دراختيار شهرداري منطقه باقي خواهد ماند و همچون ديگر فضاهاي اداري خود، منتها اين‌بار با كاربري متفاوت از آن ساختمان بهره‌برداري خواهد شد كه اين، به هيچ‌عنوان مشمول بند ۶ ماده ۵۵ نمي‌شود.
او خطاب به شهردار تهران گفت: متاسفانه شهردار تهران تصور درستي از اتفاقي كه در حال رقم خوردن است، نداشته و ايشان تصور مي‌كرد كه ما بايد ملكي را واگذار كنيم. شهردار تهران در سال ۹۹ ابتدا بدون كسب اطلاع از چند و چون اين اتفاق مهم، بدون درك شرايط و لزوم حل اين مشكل و تاثيرات اجتماعي آن، در جلسه شوراي شهرداران اعلام مي‌كند كه با ستاد سمن‌ها در اين زمينه همكاري نشود. اما جالب است زماني كه پولي به جشنواره فجر دادند و... آقاي شهردار مصوبه شورا نگرفتند اما در مورد سمن‌سرا و جامعه مدني درخواست مصوبه شورا كردند. با وجود مصوبه شورا و نيز عدم واگذاري املاك، مجددا چند روز قبل شهردار تهران به مناطق اعلام كرده كه اين كار انجام نشود. پرسش اول اينكه آيا شهردار تهران متوجه اثرات اجتماعي و وجهه شوراي پنجم در ميان فعالان اجتماعي و امثال ايشان نيست؟ آيا وجهه شورا براي ايشان اهميتي دارد؟
نظري تصريح كرد: دوم، به چه حقي وقتي شوراي شهر الزام قانوني با رديف و بودجه مشخص براي شهرداري تعيين مي‌كند، شهردار صراحتا دستور عدم اجرا مي‌دهد؟ آيا اين حد از تلاش براي كارنكردن كمي عجيب نيست؟ سوم، شهردار تهران كه هيچ قدم مثبتي براي سمن‌ها و رونق فعاليت اجتماعي در شهر بر نداشته است، حال گام را يك قدم فراتر گذاشته و وقتي شورا خودش پيشقدم مي‌شود، كارشكني هم مي‌كند؟ او ضمن تذكر به شهردار تهران بابت تبعات اين اقدام در جامعه مدني گفت: به همكاران محترم نيز لزوم اعاده حيثيت شورا در قبال وجهه‌اي كه از شوراي پنجم در ميان فعالان اجتماعي با اين كار خراب مي‌شود هشدار مي‌دهم. شهردار تهران نيز موظف است براساس مصوبه بودجه سالانه، به تمام مناطق دستور اختصاص سمن‌سراها را صادر كند تا در همين دوره، شاهد به ثمر نشستن اقدامات دوره پنجم باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون