• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4955 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد

اقتصاد بين‌الملل

اوپك توليدكنندگان را به سرمايه‌گذاري در نفت فراخواند

دبير كل اوپك اعلام كرد گذار انرژي نبايد هيچ منبع انرژي را كنار بزند، زيرا همه منابع انرژي امروز براي يك آينده قابل پيش‌بيني نياز خواهند بود.محمد باركيندو گفت: ما همچنان از همه كشورهاي عضو اوپك و صنعت بين‌المللي مي‌خواهيم به سرمايه‌گذاري در همه منابع انرژي از جمله نفت و گاز ادامه دهند به خصوص از فناوري براي خنثي كردن آلايندگي‌هاي مربوط به اين منابع استفاده كنند.وي در ادامه افزود: براي ما در اوپك و در صنعت و در گفت‌وگوهاي جهاني رايج، گذار انرژي، گذار از يك منبع انرژي به منبع ديگر نيست، بلكه گذار انرژي حذف آلايندگي گاز گلخانه‌اي در اكتشاف، توليد، حمل و نقل و مصرف سوخت‌ها و حركت به سمت منابع انرژي پايداري است كه به مساله آلايندگي مي‌پردازند. تعريف گذار انرژي نبايد حذف اجباري هيچ گونه منبع انرژي باشد.


تورم كشورهاي اروپايي بالاتر رفت

متوسط نرخ تورم كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از دو درصد عبور كرد.متوسط نرخ تورم در ۱۹ كشور عضو منطقه يورو در دوازده ماه منتهي به مه ‌با ۰.۴ درصد افزايش نسبت به رقم مشابه منتهي به ماه قبل به ۲.۰ درصد رسيد تا نرخ تورم مجددا در مسير رسيدن به سطح دو درصدي هدف‌گذاري‌شده توسط بانك مركزي اين منطقه قرار گيرد. در سطح اتحاديه اروپا اين نرخ به‌طور متوسط ۲.۳ درصد بوده كه از ماه قبل ۰.۳ درصد بيشتر شده است.انرژي با تورم ۱.۱۹ درصدي و خدمات با تورم ۰.۴۵ درصدي و مواد غذايي با تورم ۰.۱۹ درصدي پيشتاز گروه‌هاي مختلف بوده‌اند. قرار است بانك مركزي اروپا در هر ماه ۲۰ ميليارد يورو اوراق قرضه دولتي را خريداري كند تا راه را براي تقويت رشد اقتصادي در سطح منطقه يورو هموار كند. در بين كشورهاي عضو منطقه يورو، بالاترين تورم مربوط به مجارستان با ۵.۳ درصد بوده است و پس از اين كشور نيز لهستان با ۴.۶ درصد و لوكزامبورگ با ۴.۰ درصد قرار دارند. از طرف ديگر كمترين تورم ثبت شده مربوط به يونان با منفي ۱.۲ درصد بوده است و پس از اين كشور، مالت با ۰.۲ درصد و پرتغال با مثبت ۰.۵ درصد قرار دارند.


تجارت كربن ۱۰ برابر بزرگ‌تر از بازار جهاني نفت مي‌شود

يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي بازرگاني كالاي جهان پيش‌بيني كرد بازار رو به رشد پرداخت هزينه آلايندگي كربن ممكن است بزرگ‌تر از بازار جهاني نفت خام شود.هانا هومان، مدير جهاني تجارت كربن در شركت بازرگاني كالاي ترافيگورا در نشست جهاني كالاهاي فايننشيال تايمز اظهار كرد: بازار كربن پتانسيل آن را دارد تا ۱۰ برابر بزرگ‌تر از بازار جهاني نفت خام شود.بزرگ‌ترين بازرگانان كالا به دنبال فرصت‌هاي رو به رشد در تجارت كربن و تجارت فلزات پرتقاضا در برنامه‌هاي گذار انرژي هستند.علاوه بر كالاهاي مهم براي گذار انرژي، بازرگانان بزرگ به دنبال بهره‌برداري از رشد قيمت كربن در بازار رو به رشد تجارت آلايندگي كربن هستند، چراكه دولت‌هاي بيشتر متعهد مي‌شوند سطح آلايندگي كربن را به صفر برسانند.بزرگ‌ترين بازار كربن جهان، بازار كربن اتحاديه اروپاست كه با ركوردزني قيمت كربن به ۶۰.۵۰ دلار (۵۰ يورو) در هر تن در اوايل ماه مه روبه‌رو شد كه بيش از ۵۰ درصد رشد از ابتداي سال ۲۰۲۱ تاكنون داشته است. تحليلگران بر اين باورند كه قيمت‌ها افزايش بيشتري پيدا مي‌كند زيرا  اتحاديه اروپا قوانين  سخت‌گيرانه‌تري  معرفي  مي‌كند.


چين نخستين ارز ديجيتال را در سطح ملي راه‌اندازي مي‌كند

چين برنامه آزمايشي يوآن ديجيتال را راه‌اندازي كرده است كه به مصرف‌كنندگان اجازه مي‌دهد خريدهاي چندمنظوره با ارزهاي ديجيتال داشته باشند.بانك ارتباطات چين از ارز ديجيتال رن‌مين‌بي در پكن رونمايي كرد. اعضاي ستاد، اطلاعاتي را براي بازديدكنندگان معرفي كردند و پس از آن كيف بانكي اين ارز ديجيتال بازگشايي شد و براي نخستين‌بار ارز ديجيتال رن‌مين‌بي در تفريحگاه اين كشور استفاده مي‌شود. ماه گذشته رويداد اكسپو در ايالت هاينان برگزار شد و بسياري از بانك‌ها ارزهاي آزمايشي را براي اينكه بازديدكنندگان بتوانند خريدهاي آن را بپردازند، در معرض ديد علاقه‌مندان قرار دادند. اين ارزها كاربردهاي چندمنظوره داشتند. دولت چين همچنين پرداخت چندمنظوره با يوآن الكتريكي را به عنوان بخشي از آزمايش‌هاي ارز ديجيتال و طرح توسعه برنامه پايلوت اين ارز در ماه آينده اجرا كرده است.


ريزش مجدد قيمت ارزهاي ديجيتالي

ارزش همه ارزهاي ديجيتالي مهم كاهش يافت.سهم دارندگان بزرگ بيت‌كوين از كل بيت‌كوين‌هاي موجود به رقم بالا و كم‌سابقه‌اي رسيده است. تخمين زده مي‌شود در جريان اصلاح اخير بازار، دارندگان و شركت‌هاي بزرگ حدود ۹۰ هزار بيت‌كوين را خريداري كرده باشند كه در صورت صحت اين مساله، اكنون آنها مالك حدود ۴۹ درصد كل بيت‌كوين‌هاي بازار هستند. ارزش اين بيت‌كوين‌ها چيزي حدود ۳۶۰ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. (ارزش كل بازار بيت‌كوين در حال حاضر حدود ۷۲۶ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود) همزمان با افزايش اميدواري‌ها نسبت به آغاز دور جديد صعود بيت‌كوين و ساير ارزهاي ديجيتالي، شركت مايكرواستراتژي- از جمله بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاران سازماني در بيت‌كوين- اعلام كرد حدود نيم ميليارد دلار ديگر بيت‌كوين خريداري مي‌كند. آمارها همچنين حاكي از آن است كه دارندگان بزرگ بيت‌كوين موسوم به نهنگ‌ها در حال انتقال مقادير قابل توجهي از دارايي‌هاي خود از صرافي‌ها به كيف‌هاي پول‌شان هستند. مجموع ارزش بازار جهاني ارزهاي ديجيتالي در حال حاضر ۱۶۱۰ ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه اين رقم نسبت به روز چهارشنبه ۶.۲۰ درصد كمتر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون