• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4955 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد

اصلاح‌طلبان آراي خود را اغلب در حسينيه ارشاد يا جماران به صندوق انداختند

گلايه‌مند اما حاضر

حسينيه جماران و ارشاد اگرچه نه پرشور و همچون سال‌هاي پيشين اما ديروز باز هم ميزبان چهره‌هاي اغلب اصلاح‌طلب و اعتدالگرا بودند. سيدحسن خميني با همراهي پسرش همان ساعات اوليه راي خود را به صندوق انداخت و البته از اعضاي خاندان خميني، سيدعلي، برادر كوچك‌تر كه مدت‌هاست در نجف به سر مي‌برد، در شعبه راي‌گيري سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در نجف حضور يافت. زهرا مصطفوي، دختر بنيان‌گذار انقلاب نيز راي خود را مطابق معمول در جماران به صندوق انداخت و سيدمحمد موسوي‌بجنوردي، پدر همسر سيدحسن خميني نيز جماران را براي راي دادن انتخاب كرد.
سيدمحمد خاتمي نيز ديروز به حسينيه جماران رفت و پس از اينكه راي خود را به صندوق انداخت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه پيامي براي مردم ايران دارد، به بيان اين جمله كوتاه «از ملت ايران ممنونم» اكتفا كرد و در واكنش به پرسشي ديگر درباره پيش‌بيني‌اش از نتيجه انتخابات گفت كه «من اهل پيش‌بيني نيستم.» همزمان صفحه اينستاگرام منسوب به سيدمحمد خاتمي اين جمله را كه «اميدوارم مردم همت كنند و در اين انتخابات طرحي را كه ريخته شده تا به هر قيمت، ولو با كنار زدن مردم و تعطيل كردن رأي و آزادي جامعه يك جريان حاكم شود، برهم بزنند» كه بخشي از سخنان او در روز ۲۷ خرداد و ديدار خاتمي با 21 عضو «ليست جمهور» انتخابات شوراي ششم بود، بازنشر كرد. محمدعلي ابطحي، رييس دفتر و معاون پارلماني سيدمحمد خاتمي در دوران اصلاحات هم در توييتي از راي خاتمي به عبدالناصر همتي خبر داد. او كه هر هفته در نشست مجمع روحانيون مبارز با خاتمي معاشرت دارد، درحالي كه اين هفته‌هاي اخير بحث انتخابات در اين نشست‌ها داغ بود، در توييتي نوشت: «بعضي هنوز باورشان نيست كه راي آقاي خاتمي، همتي است. ادبيات ديروز دعوت به مشاركت و تشكر از آقاي مهرعليزاده براي انسجام اصلاح‌طلبان يعني راي به همتي و اعتراض به ردصلاحيت شخصيت‌هاي برجسته اصلاح‌طلب. ضمنا اين نكته را از قول خودم نمي‌گويم. مي‌دانم نظر آقاي خاتمي است.» مهدي كروبي، دبيركل پيشين حزب اعتماد ملي هم در حصر راي خود را به صندوق انداخت و به عبدالناصر همتي راي داد.
محمدرضا عارف، رييس بنياد اميد ايرانيان و نماينده سابق مجلس نيز همراه همسرش در جماران حاضر شد، راي داد و به خبرنگاران گفت: «در اين دوره گله‌هاي مردم بيشتر شده ولي اميدواريم مردم حرف آخر را بزنند و اين انتخاب در راستاي رفع مشكلات مردم باشد.» محسن مهر‌عليزاده، كانديداي انصرافي انتخابات رياست‌جمهوري نيز همراه با محمدجواد حق‌شناس و محمود زماني قمي از اعضاي ستادش براي راي دادن به حسينيه جماران رفتند. مجيد انصاري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر پنجم، عباس آخوندي و تعدادي از چهره‌هاي دولتي نيز راي خود را به صندوق جماران انداختند. 

 معتدلان ناراضي
علي‌اكبر ناطق‌نوري ازجمله چهره‌هاي اعتدال‌گرايي بود كه حسينيه ارشاد را براي راي دادن انتخاب كرد. او دقايقي پس از آغاز رسمي انتخابات رياست‌جمهوري دوره سيزدهم در خيابان شريعتي تهران حضور پيدا كرد تا رايش را در حسينيه ارشاد به صندوق بيندازد. همان زمان شائبه‌اي‌ در فضاي مجازي و رسانه‌اي ايجاد شد كه پس از احراز هويت از ناطق‌نوري براي راي دادن به «ليست جمهور» تهران ممانعت شده‌ و به او گفته‌اند كه بايد در حوزه لواسانات در انتخابات شوراها شركت كند. ساعاتي بعد اما رييس دفتر ناطق‌نوري اين خبر را تكذيب كرد و به خبرآنلاين گفت كه ناطق‌نوري در هر ۴ انتخابات شركت كرده است. علي لاريجاني، كانديداي احراز صلاحيت‌‌نشده انتخابات نيز كه با دلخوري كناري نشست و صحنه انتخابات را تماشا كرد، براي روز راي‌گيري در تهران نماند. او كه ديروز در استانداري مازندران، زادگاهش راي خود را به صندوق انداخت، در جمع خرنگاران گفت: «مصالح كشور مربوط به خودمان است؛ پس قهر كردن با خودمان معني ندارد بايد نگاه ايجابي، مثبت و سازنده، اصلاحي و راه‌حل داشت مشكلات را رفع كنيم مانند بيماري كه عضوي از بدنش بيمار است و نااميد است.» علي مطهري، ديگر كانديداي رد صلاحيت شده انتخابات رياست‌جمهوري همچون ناطق‌نوري براي راي دادن به حسينيه ارشاد رفت؛ جايي كه تنها كانديداي نزديك به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان يعني عبدالناصر همتي نيز همراه با همسرش آنجا را براي راي دادن انتخاب كردند. مطهري هم پس از راي دادن به برجام و رفع تحريم‌ها اشاره و تاكيد كرد كه مشاركت بالا پيام مهمي براي جهان دارد.

 مخالفان و موافقان حضور
چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا يا در مراكز اخذ راي معروف حضور يافتند و راي خود را به صندوق انداختند يا با حساب‌هاي كاربري‌شان در توييتر و اينستاگرام از راي دادن يا حتي راي ندادن در ۲۸ خرداد نوشتند. ازجمله غلامحسين كرباسچي، دبيركل كارگزاران با هشتگ همتي نوشت: «در تاريخ مي‌ماند كه هر يك از ما كجا ايستاديم.» محمود صادقي، نماينده مجلس دهم از «شكست پروژه تحريم انتخابات» نوشت. مصطفي كواكبيان، دبيركل مردم‌سالاري نيز از راي اعتراضي مردم گفت و البته كنار همه موافقان شركت در انتخابات، چهره‌هاي مخالف مشاركت كه اغلب سكوت كردند و بعضا  از دلايل عدم مشاركت‌شان نوشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون