• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4956 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد

پيش ‌بيني ما چه بود؟

در نهايت نتيجه گرفتم كه با توجه به اين 4 عامل گمان مي‌كنم كه پيش‌بيني ايسپا اگرچه براساس يافته‌هاي نظرسنجي و تجربه‌هاي به لحاظ علمي و قبلي و درست است ولي بايد با احتياط تلقي كرد. به گمان من ممكن است ±5 درصد نيز كم يا زياد شود. به عبارت ديگر كف و سقف پيش‌بيني مشاركت ميان ۳۶ تا ۴۶ است. چند ساعت بعد از نوشتن اين يادداشت و با اصلاحيه ايسپا كه مشاركت را دو درصد بيشتر اعلام كرد من نيز ارزيابي خود را با فاصله ۳۸ تا ۴۸ درصد به روز كردم.
آنچه رخ داده به شرح زير است:

 


تعداد كل آراي اعلامي 9/47 درصد واجدين حق رأي است ولي با توجه به بالا بودن زياد آراي باطله اين رقم بسيار نامتعارف است. در سال 1396 درصد آراي سفيد و باطله 9/2 درصد بود. اگر همين مقدار را براي امسال نيز متعارف فرض كنيم فقط وجود 840 هزار رأي باطله متعارف است و 4/3 ميليون آن اضافه است كه بايد از كل مشاركت‌كنندگان كاسته شود. در اين صورت ميزان مشاركت 43 درصد مي‌شود كه با قدري اختلاف به اندازه ميانگين پيش‌بيني شده در نظرسنجي ايسپاست و نيز در وسط بازه پيش‌بيني شده بنده قرار مي‌گيرد(38 تا 48 درصد) كه كاملا قابل قبول است. نظرسنجي‌ها امكان سنجش آراي باطله را ندارند مگر بر حسب ارقام متعارف گذشته.
پيش‌بيني ما درباره آراي نامزدها به صورت زير بود: براي اعتبار بيشتر اين پيش‌بيني با حذف آراي سفيد و باطله و فقط به نسبت آراي 4 نامزد صورت گرفته است كه البته با اضافه كردن آراي باطله درصدهاي رسمي فرق خواهد كرد.

 

همچنان كه مشاهده مي‌كنيد، تفاوت‌ها بسيار اندك است. در ارقام پايين نيز به علت ناپايداري نتايج احتمال افزايش خطاي پيش‌بيني بيشتر است ولي كليت ساختار پيش‌بيني شده هيچ تفاوتي با واقعيت رخ داده ندارد و اين همه‌ چيزي بود كه اصلاح‌طلبان نبايد چشم خود را بر آن مي‌بستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون