• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4956 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد

خبر

پاسخ منفي عمران خان براي عمليات از خاك پاكستان عليه افغانستان

نخست‌وزير پاكستان در مصاحبه‌اي كه قرار است روز يكشنبه روي آنتن برود گفت، آژانس اطلاعات مركزي امريكا موسوم به سي.آي.اي قطعا اجازه ندارد از داخل خاك پاكستان و پس از تكميل خروجش از افغانستان عملياتي داشته باشد. به گزارش ايسنا، عمران خان، نخست‌وزير پاكستان در گفت‌وگويي با پايگاه خبري آكسيوس اعلام كرد كه به آژانس سي.آي.اي امريكا اجازه نمي‌دهد تا از خاك پاكستان براي انجام عمليات در افغانستان استفاده كند. پنتاگون و وزارت امور خارجه امريكا در حال متقاعد كردن كشورهاي شمال افغانستان براي ادامه عمليات پس از خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۱ هستند اما تاكنون موفقيتي حاصل نشده است، چون اين كشورها روابط قوي با روسيه دارند. ويليام برنز، مدير سي.آي‌.اي و لويد آستين، وزير دفاع امريكا هر دو در ماه‌هاي اخير به پاكستان سفر داشته و به بررسي همكاري‌هاي ادامه‌دار با دولت اسلام‌آباد پرداختند. دولت پاكستان كه مدت‌هاست با طالبان روابط دارد تمامي تلاش‌ها براي سازش و مصالحه را رد كرده است. آژانس اطلاعات داخلي پاكستان يك مسير ارتباطي براي واشنگتن به سوي افغانستان در طول چند دهه گذشته پيش از حمله امريكا به اين كشور جنگ زده در اكتبر ۲۰۰۱ بود و واشنگتن از طريق همين راه ارتباطي بود كه براي قبايل افغان كه با دولت سوسياليست و متحدان شوروي در دهه ۸۰ ميلادي مبارزه مي‌كردند، تجهيزات نظامي و كمك‌هاي مالي ارسال مي‌كرد.


مادورو براي مذاكره با امريكا اعلام آمادگي كرد

رييس‌جمهور ونزوئلا مي‌گويد در راستاي رفع تحريم‌ها و كاهش فشارها بر مردم، آماده مذاكره و عادي‌سازي رابطه با امريكا است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از آناتولي، نيكلاس مادورو رييس‌جمهور ونزوئلا از آمادگي براي مذاكره با جو بايدن رييس‌جمهور امريكا در راستاي رفع تنش‌هاي ديپلماتيك و تجاري خبر داد. مادورو ابراز اميدواري كرد كه به اين ترتيب، سرمايه‌گذاري خارجي در ونزوئلا افزايش يافته و اشتغال‌زايي فرصت كاهش فقر ناشي از تحريم‌ها را فراهم كند. او در اين باره افزود: زمان آن رسيده كه توافقي صورت بگيرد. اميدواريم كه راهي براي آشتي، احترام، تامين منافع مشترك و عادي‌سازي روابط پيدا كنيم. ونزوئلا به دنبال تبديل شدن به سرزمين فرصت‌ها است و پيشنهاد مي‌كنم سرمايه‌گذاران امريكايي جا نمانند. مادورو همچنين پيشنهاد برگزاري انتخاباتي بزرگ را داد كه همه انواع انتخابات عمومي، منطقه‌اي و شهرداري‌ها را شامل شود. او تاكيد كرد كه اين انتخابات شفاف، قابل اعتماد و راستي‌آزمايي خواهد بود. به گفته رييس‌جمهور ونزوئلا، براي نظارت بر اين انتخابات رسما از اتحاديه اروپا، اتحاديه آفريقا، كارشناسان انتخاباتي و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي دعوت شده و دولت كاراكاس هم رايزني‌هاي فشرده‌اي را با همه احزاب اپوزيسيون آغاز كرده است.


سفير امريكا به زودي به مسكو بازمي‌گردد

سفير امريكا در روسيه گفت كه به‌ زودي به محل كار خود در مسكو بازمي‌گردد. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري ريا نووستي، «جان ساليوان»، سفير امريكا در روسيه گفت كه به زودي به محل كار خود در مسكو بازمي‌گردد. او در پيامي توييتري گفت: «پس از نشست مردم روساي جمهور روسيه و امريكا، منتظر بازگشت به محل كارم در مسكو هستم.» او گفت: «بنا دارم وظايف خود در سفارت امريكا را ادامه دهم تا دستورالعمل نشست ژنو را پي بگيرم، از جمله ثبات استراتژيك و روابط پايدار دوجانبه با امريكا.»


مخالفت فلسطينيان با دريافت واكسن‌هاي تاريخ گذشته اسراييلي

دولت فلسطين قرارداد مبادله واكسن كرونا با اسراييل را به علت نزديك بودن تاريخ انقضاي واكسن‌ها لغو كرد. مي ‌الكيله، وزير بهداشت فلسطين اعلام كرد كه محمد اشتيه، نخست‌وزير اين كشور دستور داده است تا قرارداد مبادله واكسن كرونا با اسراييل لغو شود. الكيله گفت كه اين تصميم به دليل نزديك بودن تاريخ انقضاي اين واكسن‌ها اتخاذ شده است. گفتني است اسراييل و فلسطين امروز صبح درخصوص مبادله بيش از يك ميليون دوز واكسن فايزر-بيون‌تك به توافق رسيده بودند. در راستاي اين توافقنامه، اسراييل قرار بود يك تا 1.4 ميليون دوز واكسن‌ فايزر-بيون‌تك ذخيره خود را تحويل دولت فلسطين دهد. در مقابل آن نيز واكسن‌هايي كه قرار است فلسطين سپتامبر و اكتبر سال جاري از شركت فايزر-بيون‌تك تحويل بگيرد به اسراييل فرستاده شوند. امروز در راستاي اين توافق 100 هزار دوز واكسن كرونا به وزارت بهداشت فلسطين تحويل داده شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون