• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4957 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳۱ خرداد

چرا قيمت برخي از مدل‌هاي خودرو رشد كرد؟

گروه اقتصادي| هر چند كه انتظار مي‌رفت با نهايي شدن انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و مشخص شدن رييس‌جمهور جديد قيمت ها در بازار خودرو نيز همسو با بازار دلار، طلا و سكه افت كند اما نه تنها قيمت‌ها كاهشي نشد بلكه در برخي از مدل‌ها شاهد افزايش قيمت نيز بوديم به گونه‌اي كه پژو ۲۰۷ دنده‌اي (رينگ فولادي) ۱۴۰۰ به مبلغ ۲۹۴ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود كه اين رقم بيانگر افزايش ۳ ميليون توماني نسبت به روز ۲۹ خرداد است و سايپا ۱۱۱ و سايپا ۱۳۱ نيز با افزايش ۳ ميليون توماني به ترتيب به مبلغ ۱۳۵ ميليون تومان و ۱۲۳ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شوند.
عليرضا پورحسني كارشناس بازار خودرو درباره روند افزايش قيمت برخي از مدل‌هاي خودرو با وجود افت قيمت دلار در بازار به« اعتماد» گفت: اين موضوع بيشتر به نحوه توزيع خودروها بر مي‌گردد ضمن آنكه افزايش قيمت محصولاتي نظير پرايد كه توليد نمي‌شود طبيعي است زيرا توليد اين محصول مدت‌هاست كه متوقف شده است. پورحسني با بيان اينكه پرايد هميشه مشتري خود را داشته، تصريح كرد: پس از توقف توليد اين محصول پرايد از ۱۰۲ ميليون تومان به ۱۰۵ ميليون تومان و پس از آن به ۱۱۰ و ۱۱۸ ميليون تومان رسيد.

افزايش قيمت خودرو يك‌شبه نبود
اين كارشناس بازار خودرو با بيان اينكه ركود در بازار خودرو حاكم است، افزود: اين افزايش قيمت‌ها يك شبه نبوده و ممكن است برخي از سايت‌ها ليست‌هاي قيمت‌گذاري خود را در يك هفته يا ده روز گذشته اصلاح نكرده باشند و امروز اصلاح كرده‌اند.
پورحسني خاطرنشان كرد: در بازار اين روزها دو گزينه بسيار مهم است يكي اخبار مربوط به نهايي شدن برجام در وين  كه مي‌تواند تاثير بسزايي در نرخ‌گذاري‌ها داشته باشد و موضوع دوم هم اخباري است كه طي روزهاي آينده ممكن است از سوي رييس‌جمهور جديد در خصوص صنعت و آينده اقتصاد كشور منتشر شود، هر چند دولت جديد كار رسمي خود را آغاز نكرده است اما اثر رواني حضور مردم در انتخابات يك متغير مثبت در فضاي كسب و كار خواهد بود. اين كارشناس بازار خودرو در مورد افزايش توليد خودروسازي‌ها نيز گفت: مسلما اين قضيه مي‌تواند در بازار تاثيرگذار باشد، در مجموع آنچه اين روزها در بازار خودرو شاهد آن هستيم ركود بسيار شديدي است كه از پيش از عيد هم در اين بازار وجود داشته است.

ركود در بازار خودرو ادامه دارد
او ادامه داد: از شب عيد تا فروردين و ارديبهشت ركود فصلي بود كه هر ساله نيز وجود دارد اما به جز اين مورد سه عامل بلاتكليفي موضوع برجام و انتخابات رياست‌جمهوري و ادامه‌دار شدن كرونا و لغو سفرها باعث شد تا اين ركود ادامه‌دار شود. پورحسني افزود: يكي از تحريم‌هاي مهم كشور ما تحريم صنعت خودروسازي بود كه اگر برداشته شود تمامي شركت‌هايي كه در دو سه سال اخير عقب نشسته بودند و نتوانستند با ايران معاملاتي داشته باشند از جمله شركت رنو و پژو مجددا فعاليت‌هاي خود را از سر مي‌گيرند. او افزود: خط توليد رنو در شركت پارس خودرو مدل‌هاي (ساندرو و ال۹۰) را دارد اما مشكل اصلي‌اش واردات قطعات است كه در صورت لغو تحريم‌ها به راحتي مي‌تواند قطعات را وارد كند و ادامه توليد دهد و پژو هم همين طور.
اين فعال حوزه خودرو تصريح كرد: همچنين شركت بهمن خودرو كه وارد‌كننده قطعات مزدا و مونتاژ‌كننده اين خودرو است يا ساير شركت‌هاي چيني در ايران همه در انتظار لغو تحريم‌ها هستند.  پورحسني گفت: مردم در حال حاضر دست نگه داشته‌اند و ترس اين را دارند كه اگر خريدي يا سرمايه‌گذاري انجام دهند با لغو تحريم‌ها متضرر شوند و قيمت‌هايي كه به صورت حبابي رشد داشته يك شبه بتركد. البته در مورد كاهش قيمت خودرو نمي‌توان براي چند ماه پيش رو انتظاري داشت زيرا يا دولت بايد سياست‌هاي تعرفه‌اي خود را تغيير دهد يا روش‌هاي خريد و فروش يا واردات خودرو را آزاد كند.

تنها افزايش نرخ ارز تاثيرگذار نبود
اين كارشناس بازار خودرو با بيان اينكه تنها افزايش نرخ ارز در رشد قيمت‌ها تاثيرگذار نبود و عدم توليد خودرو نيز تاثير بسزايي داشت، ادامه داد: قيمت ساندرو در محدوده ۵۰ ميليون تومان بود اما امروز به بيش از ۴۰۰ ميليون تومان رسيده يا خودروي ال- ۹۰ كه ۴۰ ميليون تومان بود امروز به بيش از ۳۰۰ ميليون تومان رسيده است و با موفقيت در مذاكرات برجام قيمت بسياري از خودروها افت خواهد كرد. پورحسني همچنين به قيمت برخي از خودروها در بازار اشاره كرد و گفت: سمند ال ايكس در بازار در محدوده ۱۹۸ ميليون تومان، پژو ۴۰۵ جي ال ايكس ۱۹۳ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ دو ۲۱۰ ميليون تومان، رانا ال ايكس ۲۰۲ ميليون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات ۳۸۵ ميليون تومان، ۲۰۷ دنده‌اي ۲۹۵ ميليون تومان، سايپا ۱۱۱ در محدوده ۱۳۱ ميليون تومان، سايپا ۱۳۱ حدود ۱۱۸ ميليون تومان و ساينا ۱۴۷ ميليون تومان و تيبا ۱۲۹.۵ ميليون تومان و كوئيك معمولي ۱۵۳ ميليون تومان در بازار معامله مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون