• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4958 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير

سيدحسن خميني از مهدي كروبي احوالپرسي كرد، ميرحسين موسوي با رضا خاتمي مكالمه تلفني

صداي حصر

گروه سياسي

 

طي چند مدت گذشته و درست از زماني كه دسترسي محصوران به‌ويژه ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد به تلفن راحت‌تر و اجازه تماس‌ها بيشتر شده، از مادر سهراب اعرابي تا آيت‌الله بيات‌زنجاني، از محمد توسلي تا هادي خامنه‌اي و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي و مذهبي شناخته شده با تماس‌هاي تلفني از حصر صداي ميرحسين موسوي را شنيده‌اند. در ادامه اين تماس‌ها ديروز ميرحسين موسوي با محمدرضا خاتمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب و دبيركل سابق جبهه مشاركت تماس تلفني داشت. آن‌طور كه پايگاه خبري-تحليلي امتداد گزارش داده «رهبر و همراه جنبش سبز در اين تماس، ضمن احوالپرسي از محمدرضا خاتمي، با ذكر خاطرات خوب خود از خانواده خاتمي و از جمله مرحوم آيت‌الله خاتمي، ياد و خاطره ايشان را گرامي داشت. همچنين محمدرضا خاتمي از صلابت، نشاط در صدا و‌ اميدواري در گفتار ميرحسين موسوي با وجود گذشت بيش از 10سال از حصر خانگي او گفت.» 
پيام اخير ميرحسين موسوي از حصر در مورد انتخابات به ‌ويژه در فضاي مجازي مورد توجه قرار گرفت. اگرچه او در پيام انتخاباتي‌اش مستقيم و صريح از تحريم انتخابات سخن نگفته‌ بود اما بسياري از پيام رهبر جنبش سبز اين برداشت را داشتند كه او نيز با طيفي از اصلاح‌طلبان همراه و همصداست كه گزينه‌اي در ميان چند كانديداي اخير نداشته‌ و در نتيجه تصميم گرفتند در انتخابات مشاركت فعال نداشته ‌باشند و قرار نيست كنشگري سياسي مشابه سال ۹۲ يا ۹۶ صورت گيرد. اين رويكرد اما با رويكردي كه مهدي كروبي، دبيركل سابق اعتماد ملي اتخاذ كرد، متفاوت بود. مهدي كروبي نه تنها از حضور و مشاركت فعال در انتخابات حمايت كرد بلكه طي مصاحبه‌اي اعلام كرد كه راي او عبدالناصر همتي يا به عبارتي تنها كانديداي نزديك به اصلاح‌طلبان است كه در صحنه رقابت باقي مانده. اين تفاوت نگاه به انتخابات ميان ميرحسين موسوي و مهدي كروبي در حصر براي اولين‌بار بود كه تا اين حد عيان به نظر مي‌رسيد. علاوه بر اين بهزاد نبوي نيز دوشادوش مهدي كروبي ايستاد و مشخصا و صراحتا از عبدالناصر همتي حمايت و مردم را تشويق به راي دادن كرد. اين تفاوت رويكرد و نگاه باعث ايجاد دوقطبي كاذبي و بزرگنمايي اختلاف در فضاي مجازي شد كه تقابل‌هايي به دنبال داشت. شايد به همين دليل بود كه پس از برگزاري انتخابات ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد طي تماس تلفني با مهدي كروبي از او احوالپرسي كرده و در جريان روند درمانش قرار گرفتند. همچنين پس از آن‌ هم با تماس تلفني با بهزاد نبوي از خدمات او براي كشور تشكر كرده و برايش آرزوي سلامتي كردند، اقدامي نمادين كه نشان مي‌داد اختلاف ديدگاه سياسي به قطع رابطه آنها نمي‌انجامد. 
علاوه بر ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد، سيدحسن خميني نيز طي تماس تلفني جوياي احوال مهدي كروبي شد. آن‌طور كه جماران گزارش داده مهدي كروبي به دليل بروز عارضه‌اي در ستون فقرات صبح ديروز در يكي از بيمارستان‌هاي تهران تحت عمل جراحي قرار گرفت. به همين دليل سيدحسن خميني طي تماسي تلفني، ضمن احوالپرسي، سلامتي و شفاي او را از خداوند مسالت كرد. آن‌ هم در حالي كه ديروز غلامرضا انصاري، چهره سياسي اصلاح‌طلب و البته پزشك جراح كروبي با انتشار متني كوتاه در صفحه شخصي خود در اينستاگرام، از اين نوشت كه «كروبي عزيز مجددا براي چندمين‌بار بر اثر عود آسيب‌هاي قبلي مهره‌هاي كمر تحت عمل جراحي قرار گرفته‌اند، ظاهرا در سال‌هاي اوليه حصر دسترسي به آفتاب نداشته‌اند و به مشكل پوكي استخوان مبتلا شده‌اند.» او كه رييس‌جمهور منتخب را خطاب قرار داده بود، در ادامه به «شرايط سني محصوران و استمرار ۱۱ساله حصر» اشاره كرده و با گلايه از ناكامي روحاني در عمل به وعده رفع‌حصر نوشته است: «مشكل حصر تبديل به زخم ناسور كشور شده؛ شايسته است رفع حصر را عملي تا آزردگي خاطر مردم مرتفع شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون