• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4959 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲ تير

هر كاري كنيد تيمم برنده مي‌شود!

كاش زودتر به اين باور مي‌رسيدي آقاي مجيدي

گروه ورزش

 

فرهاد مجيدي بعد از دو هفته پرآشوب، پر بيانيه و پرحاشيه استقلال و پس از برد دو بر صفر مقابل پديده، كنفرانس خبري نسبتا آرامي را پشت سر گذاشت. در حالي كه همه فكر مي‌كردند سرمربي استقلال مي‌خواهد سير تا پياز مشكلات باشگاه را پيش بكشد و مخصوصا جواب مديرعامل را كه ديروز او را متوهم خوانده بود بدهد، صرفا چند جمله در انتقاد به معاون وزير ورزش گفت و با يك جمله محكم كنفرانس را به پايان رساند. مجيدي گفت: «تصميم نداشتم صحبت كنم. يعني از من خواستند كه صحبتي انجام ندهم. به احترام هواداران استقلال و تيم و بازيكنانم فعلا صحبتي نمي‌كنم. فقط يك پيغام مي‌رسانم؛ اينكه هركاري بكنيد، من تيمم مي‌برد.» مجيدي اين جمله را با اكت كوبيدن روي ميز به زبان آورد و بعد هم سالن كنفرانس را بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران ترك كرد. 

جدا از اينكه آيا بي‌اعتنايي به خبرنگاران حاضر در سالن كه منتظرند با سرمربيان تيم‌ها سوال و جواب كنند حرفه‌اي است يا خير، دو نكته مثبت را مي‌توان از كنفرانس مجيدي بيرون كشيد. اول از همه بيشتر هم نزدن ديگ حاشيه استقلال و دوم اتكا به نفسي كه استقلال مدت‌ها بود از بهره‌اي نمي‌برد. 
جمله «هر كاري كنيد تيمم مي‌برد» درست نقطه مقابل جملاتي نظير «نگذاشتند نتيجه بگيريم» است. ذهنيتي كه چند سالي مي‌شود با استقلالي‌ها از هوادار گرفته تا بازيكن و سرمربي و مديرعامل همراه شده و گاه و بي‌گاه بر زبان آورده مي‌شود. فقط هم استقلال نيست و هر تيمي بلافاصله بعد از نتيجه نگرفتن انگشت اتهامش را به سمت داور و فدراسيون و وزارت ورزش و چمن و قطعي برق مي‌گيرد. در فاصله كمتر از ۲۴ ساعت قبل از بازي استقلال و پديده، رسول خطيبي سرمربي تراكتور در همان سالن كنفرانس بعد از شكست تيمش مقابل پرسپوليس در سوپرجام گفت «جام نوش جان آقايان» و نتيجه به دست آمده را حاصل اتفاقات بيرون زمين دانست و از داوري هم گله كرد. بعد از بازي البته مشخص شد داوري بازي هيچ مشكلي نداشته. همين كار را فردايش محمد نوازي مربي تيم پديده انجام داد و با تاكيد بر اينكه پنالتي تيمش را مقابل استقلال نگرفتند براي فدراسيون فوتبال تاسف خورد. كارشناسان داوري اما همگي تاكيد كردند داور اشتباه تاثيرگذاري در بازي استقلال پديده نداشته و پنالتي تيم مهمان نسوخته. 
هنوز بين علماي علم روانشناسي اختلاف است بين اينكه اول آدم بايد ذهنش را مثبت كند بعد اتفاقات خوب برايش رخ مي‌دهد يا ذهن تابع محيط خارجي اطرافش است. با اين حال همه روي اين نكته تاكيد دارند كه موفقيت بدون ذهنيت مثبت امكان‌پذير نيست و حالا اگر فرهاد مجيدي واقعا به اين باور رسيده باشد كه مي‌تواند با اتكا به ستاره‌هاي تيمش مشكلات را كنار بزند و به جلو حركت كند، بايد گفت يك جهش بزرگ در استقلال رخ داده است. البته اين به معناي ناديده گرفتن مشكلات نيست. بعد از بازي با پديده اكثر بازيكنان استقلال به ضعف در امكانات سخت‌افزاري و ناكارآمدي مديريت باشگاه اشاره و رسانه‌ها هم در اين زمينه گزارش‌هايي را منتشركردند. اما اينكه در چنين شرايطي سرمربي تيم بگويد تحت هر شرايطي تيمش برنده خواهد شد به مثابه رو كردن يك آس در سخت‌ترين شرايط ممكن است كه مي‌تواند جريان بازي را عوض كند. 
برانكو در آخرين سال حضورش در ايران و زماني كه بازيكنان از مديريت ايرج عرب كلافه شده بودند و خود سرمربي هم مدت‌ها مي‌شد پولي به حسابش نيامده بود، گفت هر كاري كنيد در نهايت ما قهرمان مي‌شويم. خيلي‌ها معتقدند اين ذهنيت يكي از عوامل موفقيت پرسپوليس در چند سال گذشته بوده كه به صورت يك نگرش در تيم تزريق شده و حتي مربيان بعدي را هم تحت‌تاثير قرار داده است. حالا ممكن است برخي دوباره پاي وزير ورزش و امدادهاي غيبي را وسط بكشند و آن جمله برانكو را جور ديگري تفسير كنند. با اين حال اتفاقي كه براي برانكو و پرسپوليس رخ داد، مي‌تواند يك مثال عيني از تفاوت دو نگرش مختلف «من در هر صورت برنده مي‌شوم» با «نگذاشتند موفق شويم» باشد. جدا از برانكو و پرسپوليس، داستان‌هاي زيادي با محوريت تغيير تفكر و سپس باز شدن درهاي موفقيت روي افراد وجود دارد كه آنها هم مي‌توانند مويد اين نكته باشند كه فرهاد مجيدي در مسير درستي قرار گرفته است. 
تنها افسوسي كه باقي مي‌ماند، اين است كه شايد اگر مجموعه استقلال زودتر به اين نتيجه مي‌رسيد كه با وجود همه كارشكني‌ها و مشكلات تيم مي‌توان برنده شد، وضعيت اين چند سال آبي‌پوشان متفاوت‌تر رقم مي‌خورد. شايد اگر مجيدي همين چند ماه پيش و قبل از بازي فينال جام حذفي مقابل تراكتور چنين ذهنيتي داشت، استقلال يك جام را از دست نمي‌‌داد. هرچند به قول معروف ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون