• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4960 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳ تير

هزاره‌ها، تاجيك‌ها و ازبك‌ها آماده جنگ مي‌شوند

نيويورك تايمز در گزارشي از گسترش تعداد گروه‌هاي مسلح هزاره براي مقابله با حملات طالبان و گروه‌هاي تروريستي به مناطق شان در حال در دست گرفتن سلاح هستند.  هزاره‌هاي شيعه در باميان و ديگر نقاط افغانستان از اصلي‌ترين اهداف حملات شبه‌نظاميان طالبان و تروريست‌هاي داعش بوده‌اند و بيشترين نگراني را از نسل‌كشي شيعيان در صورت سلطه مجدد طالبان بر قدرت در اين كشور دارند.  عبدل غني علي‌پور، يكي از اصلي‌ترين فرماندهان نيروهاي شبه‌نظامي سازمان يافته هزاره در استان ميدان وردك است كه نيروهايش بارها در شرايطي كه در حال تلاش براي عقب راندن طالبان از مناطق خود بوده‌اند با سركوب نيروهاي حكومتي مواجه شده‌اند.  كابل به علي‌پور اتهام زده‌است كه در سرنگون كردن يك هلي‌كوپتر ارتش افغانستان نقش داشته‌است و گروه‌هاي وابسته به او به عنوان گروه‌هاي جنايتكار بايد خلع سلاح شوند، اما علي‌پور و اطرافيانش اين اتهام را رد مي‌كنند. با اين حال نيروهاي وفادار به علي‌پور با عنوان علي‌پوري‌ام، به عمليات خود عليه نفوذ شبه‌نظاميان طالبان در منطقه ادامه مي‌دهند.  در پنج سال حكومت طالبان در افغانستان هزاران هزاره توسط طالبان و تروريست‌هاي متحدشان قتل عام شده‌بودند. علي‌پور  مي‌گويد اگر امروز ما براي دفاع از خودمان نايستيم مانند دوران عبدالرحمان خان در قرن نوزدهم قتل عام خواهيم شد.»  عبدالرحمان خان يكي از رهبران افغانستان در قرن نوزدهم بود كه به شاهزاده فولادين مشهور بود و در كشتار و به بردگي گرفتن هزاره‌ها شهرت داشت.
بر اساس آمار جمع‌آوري شده توسط روزنامه نيويورك تايمز، فقط ذر كابل از سال 2016 تاكنون بيش از 766 هزاره در 23 عمليات تروريستي كشته‌شده‌اند.  ابتداي بهار امسال يك حمله تروريستي در نزديكي يك مدرسه دخترانه باعث كشته شدن 69 دختر بچه هزاره شد.  عارف رحماني، نماينده پارلمان به نيويورك تايمز مي‌گويد: «تاجيك‌ها سلاح دارند و پشتون‌ها مسلح هستند، ما هزاره‌ها هم بايد ساز و كاري براي دفاع از خودمان داشته‌باشيم.»  مهدي راسخ، عضو هزاره ديگر پارلمان معتقد است كه 35 حمله عمده عليه قوم هزاره نشان دهنده يك كارزار نسل كشي سازمان يافته‌است.  او مي‌گويد كه از وعده‌هاي پوچ دولت براي حفاظت از مدارس، مساجد و مراكز عمومي هزاره‌ها خسته‌شده‌است.  به گفته آقاي راسخ: «اگر نمي‌توانند امنيت ما را تامين كنند، صريح به ما بگويند.  مردم ما حس مي‌كنند كه دولت هيچ احساس مسووليتي ندارد و هزاره‌ها بايد خودشان سلاح بردارند و مبارزه كنند.»
حتي در ارتش و نيروهاي امنيتي هم نيروهايي كه از قوميت هزاره باشند مورد تبعيض قرار مي‌گيرند و از نيروهاي مسلح حذف مي‌شوند.  بسياري از سياستمداران هزانه از جمله سرور دانش& معاون دوم رييس جمهور، رويكرد كشتار هزانه‌ها را يك نوع نسل كشي توصيف كرده‌اند.  صدها هزاره در ماه‌هاي گذشته با حضور در شبكه‌هاي اجتماعي از هشتگ نسل‌كشي هزاره‌ها را متوقف كنيد، استفاده كرده‌اند.
علاوه بر هزاره‌ها، ازبك‌ها و تاجيك‌ها هم هيچگاه بعد از آنكه سال 2001 آمريكا با حمله به افغانستان طالبان را كنار زد، سلاح خود را كنار نگذاشتند و حالا بيش از هر زمان ديگر با پيشرفت سريع طالبان به سمت مناطق خودشان احساس مي‌كنند كه بار ديگر بايد وحدت و جديت مسلحانه دوران جهاد عليه اشغالگري را از سر بگيرند.  احمد مسعود، كه فرزند 32 ساله احمد شاه مسعود فرمانده شهيد مجاهدان شمال در دوران مبارزه با اشغال شوروي و سلطه طالبان است، از جمله رهبران تاجيكي است كه براي تشكيل يك قواي قدرتمند مقاومت در شمال افغانستان تلاش مي‌كند.  او در دوران انتخابات پيشين هم هشدار داده‌بود كه اگر توافقي براي تشكيل يك دولت مرضي‌الطرفين بين اشرف غني و عبدالله عبدالله به دست نيايد، خود و طرفدارانش سلاح در دست خواهند گرفت.  مسعود نام گروه مسلح حاميان خود را «مقاومت دوم» نهاده‌است.  عبدالرشيد دوستم نيز از ژنرال‌هاي قديمي ارتش افغانستان است كه سابقه درازي در مبارزه با اشغال شوروي دارد.  او همچنان گروه بزرگ حاميان مسلح ازبك خود را  حفظ كرده ‌است.
آمادگي مردمي در شهرهاي  مختلف
در پی گسترش دامن نبردها در کشور و سقوط چندین ولسوالی، شماری از داوطلبان مردمی و مجاهدین پیشین در ولایت های تخار، بلخ، بادغیس و بغلان برای جنگ در برابر طالبان مسلح شده‌اند. به گزارش آوا، شماری از داوطلبان برای بازپس گیری ولسوالی هایی که به تصرف طالبان در آمده است، مسلح شده اند. جنرال نجیب الله نجیب، فرمانده پیشین جهادی در تخار گفت: فرماندهان جهادی و داوطلبان برای کمک به نیروهای امنیتی اعزام شده اند. مسؤولان محلی در ولایت تخار نیز اظهار داشتند: نیروهای دولتی در ولسوالی های رستاق، کلفگان، ورسج، فرخار و شهر تالقان فعال هستند، اما چندین ولسوالی دیگر نیز به تصرف طالبان درآمده است . عبدالخلیل زاهد؛ فرمانده داوطلبان مردمی گفت: «ما به خط اول مقابله با طالبان آمده ایم .» فرهاد عظیمی، والی بلخ نیز اظهار داشت: به دنبال افزایش حمله طالبان به ولسوالی ها فرماندهان پیشین جهادی به میدان نبرد اعزام شده اند. شماری از فرماندهان پیشین جهادی با تاکید بر جلوگیری از تصرف شهرها توسط طالبان عنوان کردند: در کنار نیروهای امنیتی با طالبان می جنگند. بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی سه روز پیش هنگامی که مسؤولیت وزارت دفاع را به‌عهده گرفت، از مردم خواست از نیروهای امنیتی برای مقابله با طالبان حمایت کنند. براساس آمارهای منتشر شده، در کمتر از دو ماه حدود ۶۰  ولسوالی توسط طالبان تصرف و  یا در درگیری با نیروهای  دولتی دست  به دست  شده  است .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون