• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4961 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۵ تير

رهبر انقلاب پس از دريافت نوبت نخست واكسن ايراني كرونا بر پاسداشت تلاش دانشمندان ايراني تاكيد كردند

با افتخار ايراني

گروه سياسي

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صبح روز جمعه دُز اول واكسن كوو ايران بركت را دريافت كردند. اين واكسن كه محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ايراني است به تازگي مجوز مصرف را با اتكا به دانش بومي دريافت كرد و ايران به يكي از ۶ كشور توليدكننده واكسن كرونا در جهان تبديل شد و صبح روز گذشته، آن‌طور كه KHAMENEI.IR و متعاقبا خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي آنلاين خبر دادند، با توجه به تاكيد موكد رهبري بر استفاده و دريافت واكسن ايراني، ايشان دُز اول واكسن ايراني كوو ايران بركت را دريافت كردند. همچنين صفحه اينستاگرام رهبر انقلاب ساعتي پس از انتشار اين خبر، تصويري از لحظه دريافت واكسن از سوي رهبري را منتشر كرد و هشتگ زد «با افتخار ايراني»؛ تعبيري كه در پايگاه اطلاع‌رساني رسمي رهبري نيز به عنوان تيتر اصلي اين خبر با فونت درشت به چشم مي‌آيد.

ايمني‌زايي بالاي واكسن ساخت ايران
اين در حالي بود كه پيش‌تر پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در گزارشي ديگر به نقل از رييس فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران از تزريق نوبت اول واكسن ايراني كرونا به رهبر انقلاب در روزهاي آينده خبر داده بود. بنا بر اين گزارش كه دقايقي پيش از بامداد پنجشنبه منتشر شد، عليرضا مرندي با اعلام اينكه مجوز استفاده از واكسن ايراني كوو ايران بركت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صادر شده، گفته بود: «رهبر انقلاب تاكيد ويژه بر تزريق واكسن ايراني دارند. اين واكسن حاصل تلاش دانشمندان جوان ايراني است و از سطح  ايمني‌زايي بالايي  برخوردار  است.»
مرندي با بيان اينكه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از همان ابتداي بحران كرونا مشكلي براي انجام واكسيناسيون نداشتند، تاكيد كرد: «ايشان دو شرط مهم براي تزريق واكسن داشتند؛ نخست آنكه واكسيناسيون ايشان خارج از نوبت انجام نگيرد. دوم اينكه فقط واكسن ايراني استفاده خواهند كرد. به همين دليل زماني كه واكسيناسيون هموطنان در بازه سني بالاي ۸۰ سال آغاز شد، ايشان از دريافت واكسن خارجي خودداري كرده و منتظر واكسن ايراني ماندند.» او در اين گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني KHAMENEI.IR، همچنين گفت: «نوبت نخست واكسن ايراني كوو ايران بركت در حالي از سوي رهبر انقلاب مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه مرحله اول واكسيناسيون هموطنان ۸۰ سال به بالا در ارديبهشت و خردادماه ۱۴۰۰ از طريق واردات واكسن خارجي انجام شده است.»
بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، چند مركز داخلي در حال تحقيق و پژوهش براي توليد واكسن ايراني هستند كه در اين ميان با توجه به موفقيت‌آميز بودن نتايج كارآزمايي باليني و ايمني و اثربخشي دو نمونه از واكسن‌هاي داخلي، به زودي مصرف وسيع و داوطلبانه آنها در كشور آغاز مي‌شود. واكسن كوو ايران بركت توسط محققان و پژوهشگران جوان ايراني توليد شده كه در دانشگاه‌هاي داخل كشور فارغ‌التحصيل شده‌اند. جمهوري اسلامي ايران پس از كشورهاي هند، چين، انگليس، امريكا و روسيه، ششمين كشور در دنيا و اولين كشور در منطقه غرب آسياست كه به توانايي توليد واكسن ضدكرونا دست پيدا كرده است.
به پاس واكسن ايراني، اين افتخار ملي!
رهبر انقلاب اسلامي پس از تزريق واكسن، با تشكر از همه دست‌اندركاراني كه با دانش، تجربه و كوشش علمي و عملي خود كشور را از اين افتخار ملي و كار آبروبخش برخوردار كردند، گفتند: از وزير محترم و همه مجموعه بهداشتي و درماني كشور، از آقاي مخبر و همكاران‌شان كه در اين قضيه نيز همچون مسائل ديگر با دلسوزي، علاقه‌مندي، ابتكار و توانايي ظاهر شدند و از آقايان دكتر مرندي و دكتر سجادي به دليل مراقبت‌هاي هميشگي از وضع سلامتي بنده، صميمانه تشكر مي‌كنم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اصرارهايي كه از چند ماه قبل براي تزريق واكسن به ايشان وجود داشت، خاطرنشان كردند: «من اولا مايل نبودم از واكسن غيرايراني استفاده كنم؛ بنابراين گفتم منتظر واكسن ايراني مي‌مانم چرا كه بايد اين افتخار ملي را پاس بداريم و تا وقتي امكان پيشگيري و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نكنيم؟» ايشان تاكيد كردند: «البته وقتي نياز باشد، استفاده از واكسن خارجي در كنار واكسن ايراني نيز ايرادي ندارد اما بايد به واكسن ايراني احترام بگذاريم و از همه دانشمندان جوان، پرتلاش و فعال در توليد اين واكسن و ساير مراكزي كه در كشور مشغول توليد واكسن هستند، تشكر كنيم.»
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: «علاوه بر اصرار به استفاده از واكسن ايراني، تاكيد داشتم كه دريافت واكسن در نوبت طبيعي خود انجام شود كه امروز بحمدالله افراد بالاي ۸۰ سال و هم‌سن بنده، اغلب واكسن را دريافت كرده‌اند. ايشان همچنين بر ضرورت ثبت اسناد علمي و انتشار مقالات مربوط به واكسن تاكيد كردند و افزودند: در كنار توليد قوي، سريع و بهنگام واكسن، اسناد و مقالات علمي آن را نيز براي آگاهي دنيا از كار بزرگ خود آماده و منتشر كنيد.»
پايان واكسيناسيون گروه‌هاي خاص 
تا پايان مرداد
در ادامه سعيد نمكي، وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي با تشكر از حمايت‌هاي رهبر انقلاب، به مديريت خوب پيك چهارم كرونا در كشور در مقايسه با كشورهاي ديگر و ثبت مدل درمان ايراني اشاره كرد و گفت: «درخصوص واكسن، از ابتدا براي خريد و همچنين انتقال دانش فني اقدامات خوبي انجام شد و ستاد اجرايي فرمان حضرت امام نيز علاوه بر واكسن در تامين ماسك و دستگاه اكسيژن‌ساز همكاري بسيار مناسبي انجام داد.» نمكي با اشاره به رسوا شدن امريكايي‌ها در ادعاي نبود محدوديت در انتقال تجهيزات و دارو به ايران گفت: «پس از آنكه ما مجوز واكسن را صادر كرديم، رييس‌جمهور امريكا اعلام كرد امكان انتقال واكسن به ايران وجود دارد كه نشان داد حرف‌هاي قبلي آنها دروغ بوده است.» وزير بهداشت گفت: «تا پايان مرداد گروه‌هاي آسيب‌پذير، بيماران صعب‌العلاج و افراد بالاي ۶۰ سال واكسن دريافت خواهند كرد و پس از آن دانش‌آموزان و عوامل مدارس در نوبت تزريق قرار مي‌گيرند.» نمكي همچنين از فعاليت يك گروه ويژه براي ثبت مستندات علمي واكسن‌هاي مختلفي كه در كشور در حال توليد هستند و ارايه اين مستندات به سازمان‌هاي جهاني خبر داد. نمكي درباره رعايت‌هاي لازم پس از تزريق واكسن نيز گفت: «همچنان بايد از ماسك استفاده شود، چرا كه واكسن احتمال بيماري سخت را پايين مي‌آورد اما همچنان احتمال ابتلا وجود دارد.»
تامين بخش عمده نياز كشور به واكسن تا پايان شهريور
همچنين رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) نيز تزريق واكسن به رهبر انقلاب اسلامي را اتفاقي منحصر به‌فرد و ترجمه عملي اعتماد به‌نفس داخلي و اتكا به جوانان و تلاش‌هاي بيش از ۲۰۰ جوان متخصص با ميانگين سني زير ۳۰ سال دانست. محمد مخبر با اشاره به تلاش‌هاي محققان شركت‌هاي دانش‌بنيان در توليد انبوه ونتيلاتور و داروهايي مانند رمدسيوير، گفت: «تا پايان شهريور بخش عمده‌اي از نياز كشور به واكسن تامين خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون