• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4961 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۵ تير

تكرار فاجعه واژگوني اتوبوس در استان يزد و جانباختن 5 نفر

خداحافظ سرباز

گروه اجتماعي| روز پنجشنبه، تازه تيم رسانه‌اي اعزامي به آذربايجان غربي به همراه پيكر 2 همكارشان به تهران بازگشته بودند كه خبر از سانحه‌اي ديگر، در سويي ديگر از كشور رسيد. واژگوني يك دستگاه اتوبوس در مسير دهستان دهشير شهرستان تفت به استان فارس جان 5 نفر را گرفت و 10 زخمي بر جاي گذاشت. در ميان جانباختگان نام سرباز معلم‌هاي سيستان و بلوچستان به ثبت رسيده، كساني كه عازم سفر براي شركت در دوره آموزشي بودند. اين زخمي كه روي زخم خبرنگاران آمد صداي سوگواري و اعتراض به وضعيت جاده‌ها و وسايل نقليه را بلندتر كرد. شايد براي همين بود كه رييس‌جمهوري هم روز گذشته دستور به بررسي علل وقوع سانحه را داد. 
«انا لله و انا اليه راجعون. با كمال تاسف، وقوع سانحه دردناك براي اتوبوس حامل سرباز معلم‌ها در محور زاهدان-آباده در دهشير-يزد كه منجر به جانباختن و مجروح شدن عده‌اي از اين عزيزان شد و آحاد ملت ايران را اندوهگين و متاثر ‌كرد. اينجانب با ابراز همدردي، اين ضايعه ناگوار را از صميم قلب به خانواده‌هاي داغديده و جامعه علمي و آموزشي كشور تسليت مي‌گويم و براي جانباختگان اين حادثه رحمت و مغفرت، براي آسيب‌ديدگان و مجروحان شفاي عاجل و براي بازماندگان صبر و تسلي، مسالت دارم.
 متاسفانه تكرار چنين حوادث اندوه‌بار و غيرقابل جبران جاده‌اي نشان مي‌دهد كه همه مسوولان و دست‌اندركاران ذي‌ربط بايد با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق‌تر و همه‌جانبه در كاهش وقوع اين‌گونه حوادث تلخ بيش از پيش تلاش كنند. در اين حادثه هم بايد سريعا نسبت به بررسي علل وقوع آن اقدام و مقصر يا مقصران احتمالي را معرفي كنند.» اين پيامي بود كه حسن روحاني در واكنش به مرگ سرباز معلمان صادر كرد. همزمان در شبكه‌هاي اجتماعي هم داغ اين 5 نفر بر داغ آن دو خبرنگار افزوده شد. 
عكس برخي جانباختگان دست به دست شد، جواناني از سيستان و بلوچستان كه قرار بود خدمت‌شان معلمي باشد: طيب شه‌بخش، راشد پاهنگ، عبدالرحمن دليري، سروان ناهيدي و ناصر گلستان‌زاده. 
روز گذشته وزير آموزش و پرورش هم جانباختن اين معلمان ناكام از معلمي را تسليت گفت: «سانحه تلخ واژگوني اتوبوس در مسير دهشير-يزد و درگذشت سرباز معلمان عزيز موجب تاثر و تاسف گرديد. اين سربازان با انگيزه و مشتاق، «معلمي» را براي خدمت به كشور انتخاب كرده و در اين مسير عازم دوره آموزشي سربازي خود بودند تا پس از آن در عرصه تعليم و تربيت، معلمان توانمند نظام آموزشي كشور باشند. 
اين ضايعه و مصيبت اندوهگين را به خانواده محترم ايشان تسليت مي‌گويم و از خداوند سبحان براي آن مرحومان، غفران الهي و براي بازماندگان شكيبايي و سلامتي خواهانم.» ناصر سليمان‌زاده، نماينده ويژه وزير آموزش و پرورش در امور سرباز معلمان حادثه تصادف دهشير-يزد هم روز گذشته اعلام كرد ۳ نفر در صحنه تصادف و ۲ نفر حين انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داده‌اند: «اين افراد عازم گذراندن دوره آموزش نظامي بودند كه بعد از بازگشت قرار بود در شهريور ماه دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت شركت و در مهر سال آتي وارد كلاس‌هاي درس شوند. شايان ذكر است تعداد ۱۸نفر از مصدومان اين حادثه در بيمارستان شهيد بهشتي تفت، تحت درمان قرار گرفته‌اند كه براساس آخرين پيگيري صورت گرفته، مراحل ترخيص ۶ نفر از اين عزيزان صورت گرفته است؛ ۲ نفر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند و 10 نفر نيز در بخش بستري شده‌اند. شرايط مصدومان كاملا تحت كنترل بوده و روند درمان و بهبودي آنها در حال پيگيري است.» نماينده آموزش و پرورش قول «پيگيري مستمري» جانباختگان را داده است. 
سرهنگ احمد شيراني، رييس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا به ايلنا گفته است كه «در اين حادثه ۵ نفر جان خود را از دست داده و ۱۰ نفر مصدوم شده‌اند. اتوبوس با ۳۹ سرنشين از مبداء زاهدان به مقصد آباده در حركت بوده كه به علت نقص فني حادث از ناحيه ترمز با جدول وسط جاده برخورد و در سمت مسير مقابل واژگون و در اين حالت با يك دستگاه تريلي متوقف در مسير مخالف برخورد و متوقف مي‌شود.» 
خبرگزاري مهر در آخرين اطلاعاتي كه روز گذشته از اين سانحه به دست آورده بود نوشته است: «3 نفر از 5 نفري كه در حادثه واژگوني اتوبوس سربازمعلمان كه صبح روز پنجشنبه در دهشير-يزد جان خود را از دست دادند، سرباز بودند، يك نفر كادر ناجا و يك نفر هم كمك راننده بوده است.»
 ايلنا گزارش داده است كه در پي اين دو تصادف ظرف 24 ساعت، فرمانده ناجا دستور به برگزاري جلسه كميسيون عالي تصادفات به رياست رييس پليس راهور ناجا را صادر كرده است: «در اين كميسيون، كليه ابعاد مرتبط با هر دو سانحه اتوبوس در استان‌هاي آذربايجان غربي و يزد، با استناد به گزارشات كارشناسان تصادفات، گزارش روساي پليس‌راه 2 استان، نظرات فني كارشناسان اعزامي ستاد پليس راهور ناجا به محل وقوع تصادفات و همچنين سامانه و سيستم فني، مكانيكي و الكترونيكي، مورد ارزيابي و بررسي‌هاي دقيق قرار گرفت تا گزارش جامع و مبسوطي از حوادث مذكور، علل و عوامل موثر و نهايتا علت تامه تصادفات تهيه و به مردم و مسوولان مرتبط ارايه گردد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون