• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4962 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۶ تير

خبر جهان

رژه بزرگ حشدالشعبي در بغداد با حضور نخست‌وزير

با وجود همه فشارها و ناخرسندي امريكا از برگزاري رزمايش نيروهاي «الحشد الشعبي»، اين رژه بزرگ با حضور نخست‌وزير و مقامات ارشد نظامي و امنيتي عراق شنبه برگزار شد. به گزارش ايرنا، «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير به عنوان فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق به ‌طور رسمي اين مراسم رژه را مشاهده كرد و از نيروهاي الحشد الشعبي به عنوان «فرزندان عراق» نام برد و به گفته او، «باعث بازگشت نقش تاريخي عراق در منطقه شدند.» او با تقدير از نظم و انضباط و حرفه‌اي بودن نيروهاي سازمان الحشد الشعبي تاكيد كرد كه اين سازمان با همكاري ديگر نيروهاي مسلح عراق، تروريسم را شكست دادند. «عثمان الغانمي» وزير كشور و «جمعه عناد» وزير دفاع عراق، «قاسم الاعرجي» مشاور امنيت ملي به علاوه «فالح الفياض» رييس سازمان الحشد الشعبي و «ابوفدك المحمداوي» معاون رييس سازمان و فرمانده نيروهاي الحشد الشعبي پشت سر نخست‌وزير عراق، اين رژه را مشاهده كردند. «هادي العامري» فرمانده سابق الحشد الشعبي و از موسسان اين تشكيلات در ۲۰۱۴ (حمله داعش به عراق) و رهبر ائتلاف پارلماني و سياسي «الفتح» تنها رهبر سياسي حاضر در اين مراسم بود كه بين فالح الفياض و عثمان الغانمي با لباس رزم مخصوص الحشد الشعبي ايستاد. تمامي گزارش‌هاي رسانه‌هاي عراق حاكي بود كه «ماتيو تولر» سفير امريكا در بغداد در طول هفته‌هاي گذشته كه موضوع رژه نظامي نيروهاي الحشد الشعبي مطرح شده بود، به انحاء مختلف دولت عراق را تحت فشار گذاشته بود تا مانع برگزاري آن شود. وقتي در اين فشارها ناكام ماند، تلاش خود را بر عدم حضور نخست‌وزير در رژه نيروهاي الحشد الشعبي متمركز كرد، اما در اين خواسته نيز عاجز ماند و رژه با حضور «مصطفي الكاظمي» برگزار شد. گرچه رسانه‌هاي مختلف عربي و غربي پيش‌بيني كرده بودند، در نتيجه اين فشارهاي امريكا، الحشد الشعبي از برگزاري رژه نظامي صرف‌نظر كند، اما اين نيروي مردمي كه با پشتوانه فتواي مرجعيت عالي ديني در ۲۰۱۴ شكل گرفته است، اين‌بار نيز با سرسختي نشان داد كه يك نيروي نظامي مطمئن براي دفاع از عراق به دور از هرگونه ديكته خارجي است. اين نيروي مردمي در رزمايش بي‌سابقه خود كه براي نخستين‌بار بعد از هفت سال از تاسيس آن برگزار شده، با نمايش دسته‌هايي از تمامي اقوام و طوايف عراق، نشان داد كه نيرويي متعلق به همه ملت اين كشور است.


تركيه اين‌بار با مشاركت پاكستان در جمهوري آذربايجان رزمايش برگزار مي‌كند

وزير دفاع جمهوري آذربايجان در يك مصاحبه تلويزيوني خبر داد، طي ماه سپتامبر رزمايش نظامي مشترك اين كشور با تركيه و پاكستان در جمهوري آذربايجان برگزار مي‌شود. به گزارش فارس، «ذاكر حسن‌اف» وزير خارجه جمهوري آذربايجان از برگزاري يك رزمايش ويژه و سه جانبه با تركيه و پاكستان خبر داد. بنا بر گزارش خبرگزاري ترند جمهوري آذربايجان، وزير دفاع اين كشور در مصاحبه با شبكه «ريل تي‌وي» (Real TV) اعلام كرد، نيروهاي ويژه جمهوري آذربايجان، تركيه و پاكستان در ماه سپتامبر مانور نظامي برگزار مي‌كنند. «ذاكر حسن‌اف» گفت: «تصميم مربوطه از قبل گرفته شده است. انتظار مي‌رود كه نيروهاي ويژه آذربايجان، تركيه و پاكستان در ماه سپتامبر در آذربايجان رزمايش برگزار كنند. تداركات و آماده‌سازي (براي برگزاري اين رزمايش) در حال انجام شدن است.»


اسماعيل هنيه به لبنان سفر مي‌كند

رييس دفتر سياسي جنبش حماس در قالب سفر چند روزه به لبنان مي‌رود. به گزارش ايلنا و به نقل از آناتولي، جنبش حماس روز -شنبه- از سفر «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي در راس هياتي بلند‌پايه به لبنان خبر داد. در بيانيه حماس آمده است كه هنيه فردا‌ در قالب سفر چند روزه و با هدف سفر منطقه‌اي به چند كشور وارد بيروت مي‌شود. در ادامه تاكيد شده است كه هيات حماس با نخست‌وزير و روساي جمهور و پارلمان لبنان و نهادهاي فلسطيني فعال در اين كشور ديدارخواهد كرد. هيات فلسطيني در اين ديدار تحولات صحنه فلسطين و پيروزي گروه‌هاي مقاومت در حمله اخير اسراييل به نوار غزه و پيامدهاي ميداني و سياسي آن را بررسي خواهند كرد.


امريكا و بريتانيا  مشروعيت انصارالله را به رسميت شناختند

بعد از آنكه منابعي در عمان اعلام كردند، فرستاده امريكا به يمن از طريق ميانجيگر عماني به انصارالله يمن اعلام كرده كه امريكا آنها را به عنوان يك قدرت مشروع در يمن به رسميت مي‌شناسد، انگليس هم از اين موضع واشنگتن حمايت كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از سايت الخبر اليمني، باربارا وودوارد، نماينده انگليس در سازمان ملل در پاسخ به سوال شبكه العربيه درباره احتمال به رسميت شناخته شدن انصارالله از سوي انگليس به عنوان قدرت مشروع در يمن اعلام كرد: لندن هر اقدامي را به حل سياسي بحران در يمن منجر شود، تاييد مي‌كند. تحليلگران اظهارات وودوارد را نشان‌دهنده حمايت انگليس از اقدام امريكا درباره به رسميت شناختن انصارالله به عنوان قدرت مشروع در يمن و احتمال اتخاذ اقدام مشابهي در اين راستا دانستند. منابع عماني نزديك به هيات مذاكره‌كننده صنعا در مسقط اعلام كرده بودند: تيم ليندركينگ، فرستاده امريكا به يمن نامه‌اي را از وزارت خارجه امريكا با خود به همراه داشت كه در آن تاكيد شده امريكا به صورت كامل مشروعيت حوثي‌ها (انصارالله) در يمن را به رسميت مي‌شناسد. در اين نامه تاكيد شده است تا زماني كه حوثي‌ها عمليات‌شان را در عمق عربستان متوقف كرده باشند عربستان نيز مانعي در اين مساله نمي‌بيند. اين منابع پيش‌بيني كردند كه اين نامه ظهر امروز از طريق وزير خارجه عمان به دست انصارالله يمن برسد. ليندركينگ شنبه براي برگزاري دور جديدي از مذاكرات بعد از به رسميت شناختن انصارالله به عنوان يك قدرت مشروع در يمن به دليل سيطره بر بيشتر استان‌هايي كه بيشترين جمعيت را دارند، وارد مسقط شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون